Puolivuotiaalle, montako ateriaa päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sosetti**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sosetti**

Vieras
Meidän neitonen on vähän yli 6 kk, olen aloittanut soseet 4,5 kk:sta. Nyt menee jo kaikkea, kasviksia, hedelmiä, lihaa, viljaa. Olen tähän asti antanut 4 ateriaa päivässä seuraavasti:

8.00 puuro
12.00 lihasose tai miksattu lihasose-kasvissose n. 1 prk
16.00 hedelmäsose 1 prk
19.30 puuro

Väleihin imetystä 3-4 kertaa, vauva ei syö yöllä vaan nukkuu 21-07 yleensä putkeen.
Nyt 6 kk neuvolassa suositeltiin ottamaan 5. ateria jo. Mietin vain, että meneehän tässä päivät pelkäksi syöttämiseksi, ja että tarviiko jo sen viidennen aterian, joka siis tulisi päivällis-kohtaan, eli hedelmäsose siirtyy tunnin taaksepäin, ja toinen "suolainen" sose tulisi siis johonkin 17 paikkeille.

Eli miten muilla, oletteko jo viidessä ateriassa, te jotka olette aloittaneet soseet samoihin aikoihin kuin me?

Kyllä sitä viittä ateriaa aloiteltiin silloin kun kaikki alkoi maistumaan. Lapsen olisi hyvä syödä 3h välein. Eli aamupuuro, lounas, välipala, iltaruoka, iltapuuro tms. Ilmeisesti tuossa vaiheessa esim iltaruoka voi olla vaikka vaan kasvista, jos lounas sisältää lihaa.

Aluksi minustakin tuntui, että eihän sitä ehdi kuin syöttämään, mutta itsekin pyrin aina syömään samoihin aikoihin, ja imetys vähitellen vähentyi.

Meillä tyttö 6kk syö mielellään vaikka mitä. Mutta MINÄ olen päättänyt, että tyttö saa vielä pääosan ravinnostaan maidon muodossa. Mitään kiirettä ei ole. Näin olen menetellyt myös edellisten lasteni kanssa. Vasta n. 8kk iässä ravinnontarve kasvaa huomattavasti, kun lapsi alkaa kontata ja yrittää pystyasentoon. Hienoa, että teillä nukutaan yö ilman maitoa.

Meillä päivät on kutakuinkin menny 5 kuisesta eteenpäin näin:
05.30-06.30 herää ja annan tissiä.
07.30 noustaan ylös
09.00 puuro jonka päälle tissiä
11.30-12.00 ruoka, tissiä johon nukahtaa
15.00 välipala
17.00 ruoka ja tissiä päälle (yleensä nukahtaa)
19.30 puuro
20.00 nukkumaan tissi suussa

Soseiden maistelu alotettiin nelikuisena. Poika kasvaa pienenä, joten neuvolan "käskystä" on lihasosetta syöty kahesti päivässä puolen vuoden iästä.

Yhteistyössä