puolivuotiaan levottomat yöt...mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
HEI!

Olen ihan poikki ja kaipaisin vinkkejä miten helpottaa puolivuotiaan levottomia öitä. Vauva siis menee nukkumaan iltaisin n. klo 20. Tätä edeltää selkeät iltatoimet, iltatissi ja nukahtaminen omaan sänkyyn. Hän nukkuu n. klo 24 asti hyvin, mutta sitten alkaa levottomuus. Viime yönäkin heräili tunnin välein ja huusi ja huusi. Välillä kelpasi tissi, välillä sain rauhoittumaan paijaamalla selkää.Itse alkaa olo vain olla tosi väsynyt tähän yöhärdelliin. Aamulla herätään sitten jo klo 6.30.
Päivälläkin hän nukkuu enää yhdet pidemmät 2 h päikkärit aamupäivällä, mutta sitten vain muutamat tosi lyhyet (15min-30). Tuntuu, että nukahtaminen on muuttunut tosi vaikeaksi.

Miten siis saisin noita öitä paremmiksi ja haluaisin tuon yösyöttämisenkin jo lopettaa. Ollaan aloitettu nyt kiinteitä maistelemaan ja ajattelin, että jos johtuu niiden aloittamisesta ja pidin siinä pienen paussin, mutta sama meno jatkui yöllä. Hampaitakaan ei näytä olevan tulossa.

Yöllä olen yrittänyt myös antaa tuttia tai vettä pullosta, mutta tämä poika ei oikein ota niitäkään. Isäkin on yrittänyt viikonloppuisin rauhoitella poikaa, jottei tarvitsisi tissiä antaa, mutta lopuksi poika on huutanut niin kovaa ettei mikään muu ole auttanut kuin tissi.

toivottavasti saitte selvää ja teillä olisi jotain vinkkejä mitä tehdä?
Esim pitäisikö hänet siirtää jo isoveljen kanssa omaan huoneeseen, ettei nukkuisi mun vieressä tms.?

Meillä oli samoihin aikoihin samanlainen härdelli, eikä mikään muu auttanut kuin omaan huoneeseen siirto. Meni 2 yötä että entinen vähintään tunnin välein heräilijä nukkui yöt putkeen yhdellä syötöllä. Oon vieläkin ihan ällikällä lyöty vaikka poika on nyt jo 2 ;) Yösyöttöjä en siis tohon samaan syssyyn lopettanut, kun ei tuntunut pahalta herätää enää kerran yössä... poika myös söi ton yhden kerran ihan nälkäänsä ja nukkui vielä sen jälkeen pari-kolme tuntia.

Meillä 7kk sama juttu paitsi nukahtanut tissille aina ja yöllä heräilee noin parin tunnin välein...
Viikko sitten aloitin unikoulun eli silitystä selkään kun itkee.
Ekoina öinä heräsi usein. Nyt nukkuu jo noin klo 21-4 ja sitten imetän ekan kerran ja nukahtaa uudelleen ehkä puoli seitsemään...
Meillä kiinteät tökkii ei halua syödä paljon niitä...

Tämä ikä taitaa olla se ongelma kun alkaa vierastaakin. Meillä ainakin on äidissä kiinni koko ajan..
Jaksaisitko tassuttelua läpi yön jos oppisi nukkumaan koko yön aamuun asti?
Minä olen antanut maitoa jo klo 4 aikaisiintaan kun ei puuroja syö.

Toivottavasti levottomuus loppuu pian.

Voimia!

kiitos kommenteista. Sitä omaan huoneeseen siirtoa ajateltiin itsekin. Täytyy varmaan jo ensi yöksi tehdä tämä muutos. Saa nähdä miten isoveli asiaan reagoi jos vauva kovasti itkee yöllä.

Meillä kolme lasta, ja just puolivuotiaana levottomat yöt alkaneet! Sekin kuuluu vissiin lapsen kehitysvaiheeseen tuossa iässä. Meillä ainakin vaan aikaa myöten yöt rauhoittuneet, mutta raskas vaihe se on! :)

Yhteistyössä