Puolivuotiaan nukuttaminen vaikeaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Zussu

Jäsen
30.09.2007
107
0
16
Meillä on juuri 6 kk täyttänyt poika ja hänen nukuttamisensa on tosi hankalaa riippumatta siitä onko kyseessä päivä- vai yöunet.

Poika on oppinut konttaamaan parisen viikkoa sitten ja se hankaloittaa unille menoa. Homma menee siis jotakuinkin näin: laitan selvästi väsyneen pojan sänkyyn, hän rauhoittuu hetkeksi ja sitten täytyykin kääntyä ja nousta konttausasentoon. Sitten minä käännän pojan takaisin kyljelleen ja taas hän vääntää itsensä konttausasentoon. Usein poistun itse huoneesta kun olen kääntänyt hänet takaisin kyljelleen ja sanottuani hyviä unia. Kun menen takaisin huoneeseen on poika joko kontillaan tai polviseisonnassa sängyn reunaa vasten. Tätä jatkuu loputtomiin.

Lopulta poika kuitenkin nukahtaa, useimmiten itsekseen, mutta joskus myös tissille, jos minulta on mennyt hermot jatkuvaan kääntelyyn ja vääntelyyn.

Öisinkin poika on lähes aina kontallaan, kun herään häntä syöttämään.

Olisiko vinkkiä, miten nukuttaminen sujuisi helpommin? Onhan tämä vain ohimenevä vaihe? Onko kokemuksia, kuinka kauan tällainen konttausintoilu kestää?

Meillä poika kohta 7kk mutta samanlaista meillä.. Tosin ryömii vasta mutta jo jonkun kuukauden ajan on meillä tällästä unille meno: Vien pojan sänkyyn, tutti suuhun, unirätti viereen, peitto päälle. Lähen pois huoneesta, poika kääntyy mahalleen ja alkaa ryömimään sängyn toiseen laitaan. Käännän pojan selälleen ja kaikki hommat teen kuten edellä.. Tätä saattaa jatkua jopa tunnin verran kunnes ei jaksa enää venkkuilla ja jää kiltisti selälleen..

Ite oon koittanu nyt laittaa pojan silleen unille että on tarpeeks väsyny mutta ei kumminka liikaa ja silleen et suostus vielä maitoa juomaan. (juo pullosta) Laitan pojan sänkyyn ja kaikki niinkun edellä, juotan maidon ja sit nukahtaa melkein suoraan, ilman kääntyilyjä ja ryömimisiä.. n oo keksiny kyllä muuta keinoa tuohon kun tuon ja toivon et aika auttaa..

Meilläkin ekat hampaat tulossa ja alkaa harjotella kovaa vauhtia konttaamista ni menny nuo unet ihan hemmetiks |O

Tuun teit lohduttamaan...toi kuuluu tuohon uuden oppimiseen jotta niit harjotellaa väsyneenä ja jopa unissaan.
Sit tulee aika kun samaa tehdään,mut seisomaan nousten :D
Ainut lohdutuksen sana...kyl se joskus helpottaa :D

juu täällä 8kk tytön kanssa temppuillaan myös.nyt on yli viikko jo ollut levotonta liikkumaan oppimisen takia ja kai tää joskus loppuu.
kyllä meillä kumminkin lopulta aina nukutaan :D

Kuulostaa tutulta... mä kippasin makuulle meidän kohta 10kk neidin eilen 35 kertaa ennen kuin nukahti.. tänään "vaan" 28 kertaa :D Uskon vakaasti että pikkuhiljaa tuo määrä vähenee ja kohta nukahtaa ilman kauheeta vehtaamista :)

Tutulta kuulostaa :D Pahimmassa liikkumaan oppimis vaiheessa pidin poikaa väkisin makuulla kunnes nukahti. Oli selvästi väsy, mutta jatkuva liikkuminen ja kääntyily esti nukahtamisen. Sillon pidin toisella kädellä hartiasta ja toisella reidestä kiinni, pysyi poika väkisin kyljellään, rauhoittui ja nukahti kunnolla. Irti päästin vasta kun varmasti oli syväuni menossa. Oma selkähän siinä oli kovilla, pinnikseen kurkotellessa.
Joku voi tietysti arvostella, että menin siitä mistä aita oli matalin. Mutta tuota vaihetta ei kuitenkaan kestänyt kuin pari viikkoa. Sen jälkeen riitti makuulle palautus, ei tarvinnut jäädä pitämään kiinni. Ja nyt on menossa jokin ihme suvantovaihe, pelkkä suhistelu sängyn vieressä riittää ja poika menee itse makuulle takaisin. Eli toivoa on... Tosin nyt kun menin tänne kirjoittamaan miten helpolla päästään tällä hetkellä, niin varmaan tuo keksii taas riekkumisen :kieh:

Tuttua täälläkin.
7kk seisoskelee sängyssä, vetää soittopupun soimaan jne. Saa käydä kippamassa kyljelleen monet kerrat+tuttia suuhun, ellei sitten ole tosi väsynyt ja sippaa heti.

Meillä tyttö 7½kk ja sama ongelma. Tosin, meillä seisoskellaan sängyssä. Mies saa parhaiten nukahtamaan iltaisin. Joutuu kyllä aika monta kertaa laittamaan tytön takaisin maate, mutta lopulta kyllä nukahtaa (välillä itkun kera). Päivällä taistelee myös itsekseen nukahtamista vastaan. Joskus nukahtaa tissille, joskus laitan ulos ja joskus nukahtaa nätisti tissin jälkeen omaan sänkyyn. Eli mitään ihan jokapäiväistä "nukutuskeinoa" meillä ei ole päivällä. Aina on silti nukkunut päikkärinsä =) . Niin ja sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä tosi hyvin, ei heräile turhaan.

Täällä meno aivan samanlaista. Tyttö nyt 6 kk ja oppi juuri nousemaan seisomaan ja konttaamaan kunnolla. Iltaisin saa tytön käydä kippaamassa useita kertoja. Mutta itse teen niin, että kippaan vasta sitten kun alkaa ininää ja käninää kuulumaan. Eli jos touhottaa sängyssä, niin annan touhottaa yksinään. En tiedä onko oikein vai väärin, mutta sen olen parhaimmaksi kokenut. Niin ja meilläkin lopulta aina sitten nukutaan kuitenkin. :D Yöllä tyttö herää pari kertaa ja useimmiten silloinkin kitisee konttausasennossa.

Niinpä ajattelinkin, että liikkumaan opetteluun tämä vaihe kuuluu.

Toivottavasti se seisomaan opettelun vaihe tulisi tähän samaan syssyyn ja sen jälkeen sitten nukahtaminen rauhoittuisi.

Logottarella oli aika huimat lukemat, kun oli laskeskellut kääntelyitä! Pitäisiköhän itsekin tehdä samanlainen laskelma :laugh:

Joku edellä ehdotti, että antaa pyöriskellä sängyssä kunnes kuuluu kitinää. Tätä voisin kokeilla!

Joo mutta viime yö vetää pohjat... reippaasti yli sata kertaa käänsin tytön takaisin makuulle, ei meinannut millään jatkaa unia syömisen jälkeen... päätin että nyt en enää ota viereen niin herkästi, saapi nukkua omassa sängyssään. En tiiä kuinka kauan siinä meni ajallisesti mutta kyllä se pitkältä tuntu keskellä yötä.. mutta nyt illalla alle kymmenen kertaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Meillä ei olla vielä tohon vaiheeseen päästy mutta miksi käytte laittamassa takasin makuulle? Miksei voi antaa seisoskella sängyssä jos tykkää, eikö ne siitä itellään sammu?

Sammuu :D
Meillä kanssa noustaan seisomaan jne...käydään kippaamassa takasin makuulleen VAIN, jos selkeesti itkeskelee tai tutti on tippunut sängystä.
Ja kun mennään huoneeseen, niin en tee mitään muuta, kuin neiti makaamaan, tutti suuhun ja sanon hipihiljaa "sshhh..." ja äkkiä pois...aina on lopulta nukahtanu =)

Yhteistyössä