Puolivuotias aloitti tutinsyönnin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~HotMaMa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

~HotMaMa

Vieras
Minulla on puolivuotias poika, joka on juuri saanut hampaita. Hampaat saatuaan poika alkoi syödä tuttia, mitä hän ei ole ennen tehnyt. Tämä on johtanut siihen, että poika on alkanut viihtyä myös vaunuissaan. Aikaisemmin oli aivan mahdotonta liikkua ulkosalla, jos poika oli hereillä. Kaupoissa ja asioilla kävin kantorepun kanssa, joten olen tähän uuteen tuttivillitykseen ihan tyytyväinen.

Poika nukahtelee tutti suussaan milloin minnekin itsekseen, mutta nukutamme esim. iltaisin hänet ilman tuttia. Nukuttaminen on muuttunut itkuisammaksi, kaipailee ilmeisesti tuttinsa turvaa. Onko kokemuksia vauvoista, jotka ovat näinkin myöhään aloittaneet tutittelun? Jos poika menee illalla tutti suussa nukkumaan, alkaako hän huutaa yöllä sen perään havahtuessaan? Voiko tutti suussa päiväunille nukahtelu johtaa sihen, ettei hän osaa mennä unille ilman tuttia lainkaan? Nyt hän juuri sammui tutti suussaan lattialle, josta kannoin hänet sänkyynsä. Olisiko tutti pitänyt ottaa pois suusta?

Meillä on yöt menneet tähän asti todella hyvin ilman herätyksiä. Olen kauhuissani, että tutinsyönti johtaa öisiin itkuihin ja tutin etsiskelyihin.

Meidän lapsi alkoi imeä tuttia parin kuukauden iässä ja nukahtelee sekä tutin kanssa että ilman (nyt 7 kk). Tutti lähinnä tuo turvaa jännittävissä tilanteissa, mutta ei kotioloissa ole meidän pojalle mikään välttämättömyys. Puolivuotias osannee jo itsekin etsiä tutin käsiinsä yöllä ja laittaa suuhunsa, siihen ei välttämättä tarvita äitiä. Jos tutin käyttöä haluaa vähentää, niin kannattanee tosiaan ottaa se pois suusta nukahtamisen jälkeen ja antaa muutenkin vasta, kun on todellinen tarve. Onko teidän lapsella puruleluja tai hammasharjaa, joita hän voisi tutin sijasta hangata kipeisiin ikeniin? Ymmärsin, että hampaita on tullut ja tulossa.

Tyttö olkoi syömään lähempänä 1 vuotta ja myös öisin tarvitsi välillä sitä hälle antaa mutta oli muuten niin iso apu nukahtamisiin.
2 vuotiaana se annettiin oraville joten vuoden söi vain nukahtamistilanteissa.En antanut muuten eikä sitä kaivannutkaan.

Musta voit huoletta antaa jos siitä apua,toki riskinsä että joutuu tutittamaan öisin mutta sitä on punnittava vain nuo jutut..

Yhteistyössä