Puremaan opettelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eppu12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eppu12

Vieras
Heipsis!
Varmasti jossain vaiheessa on ehkä tämmöisestäkin aiheesta palstalla keskusteltu, en vain jaksa ruveta penkomaan... Mulla on 9,5 kk vanha poika, joka on kohta menossa päivähoitoon. Päänvaivaa mulle aiheuttaa hänen ruokailunsa Hän oli täysimetyksellä 6kk asti, jonka jälkeen aloitimme ensin pienet maisteluannokset ja sitten suuremmat ateriat. Soseet ja puurot maistuivat hyvin. Niin kotitekoiset kuin kaupasta ostetut. Vihannekset, juurekset ja marjat. Liha ja kala. Noin kuukausi sitten rupesin tarjoamaan 8kk ikäisille tarkoitettuja karkeampi tekoisia soseita, niitä, joissa on jo pureskeltavaakin. Ei kelvannut. Aina kun yritin tarjota, hän kieltäytyi päättäväisesti. Joskus jos sain lusikallisen suuhun, hän jäykistyi suu auki ja rupesi kakomaan. Vesi oikein kohosi silmiin ja lopulta kakomisen tuloksena tuli oksennus. Kaikki ruoka siis kyllä muuten kelpasi kunhan vain se oli hienojakoista, siis sellaista "vauvan" sosetta. (Myös ns. kakkosvaiheen soseet meni alas.) Pari viikkoa sitten meillä sairastettiin vatsatauti (oksennustauti + ripuli) ja tuntuu, että koko syöminen ja kiinteisiin opettelu jouduttiin aloittamaan alusta. Nyt menee taas useammat kasvis- ja juuressoseet, mutta ei puhettakaan, että mikään karkeampijakoinen sose menisi edelleenkään alas. Sama kakomisreaktio alkaa välittömästi, kun hän huomaa, että suussa on jotain, mitä täytyisi hieman pureskella.

Onko antaa vinkkejä, kuinka meidän tulisi edetä? Täytyisikö antaa ensin jotain sormiruokaa, vai? Eikö joku herne, maissi tai makaroni ole liian pientä? (Juu, mulla on pelko, että esim. joku maissi menee väärään kurkkuun...)

Toinen juttu on tissistä vieroitus. Kuinka "tiuhaan" on hyvä antaa tissiä vieroitus vaiheessa niin, että siitä kuitenkaan ei enää koituisi mitään haittaa. Nyt olen antanut enää vain n. kolme kertaa päivässä. Aamulla, päivällä ja ennen nukkumaanmenoa illalla. Muuten annan korviketta tai vettä pullosta. Onko hyvä vai paha? Minkä ikäisenä voisi alkaa opetella nokkamukin käyttöä?

Kaikki vinkit ja vihjeet tervetulleita!!!
Kiitos!

Oletko varma, että noissa "karkeammissa" soseissa ei ole jotain makua, mistä lapsesi ei pidä? Ainakin kaupan soseissa tuon ikäisille on usein jo lisätty mausteita tai esim. paprikaa joka voi aiheuttaa "syömättömyyden".

Nokkamukin käyttöä voi hyvin opetella jo alle puolivuotiaana! Me aloiteltiin 7 kuisena, ja nyt pari kuukautta myöhemmin osaa juoda jo melko hyvin. Ostin juuri nokkamukin venttiilillä, siinä oli alkaen 3 kk.

Voit antaa hänelle sormiruoaksi vaikka pehmeää vaaleaa leipää, samoin voisit antaa hänen tutustua jo syömiseen omalla lusikalla ja sormin, itse voit istua vieressä ja tarjota toisella lusikalla hänelle ruokaa... ja mitä tulee päiväkotiin, kyllä me hienonnamme pienimpien lasten ruoat kunnolla jos huomaamme heidän olevan herkempiä karkealle ja omatoimiseen syömiseen kannustamme myös:)
Nokkamukista juomista voitte aloittella myös harjoittelemaan ja jollei se onnistu kokeile juottaa tavallisesta mukista (jotkut lapset juovat paremmin norm. mukista).

Yhteistyössä