Purkaus pätkä- ja osa-aikatöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä...

Vieras
Ärsytys nostaa päätään minkä ehtii! Olen nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja olen koko ajan hakenut aktiivisesti töitä. Olen sovittanut laskut yms. työttömyysrahapäiville, suuremmat laskut olen joutunut puhumaan pienempiin osiin ja tehnyt maksusuunnitelmia. Kaikki ok. Nyt sain hanttihommia, joista jää käteen todella pieni summa, mutta pääsenpähän tällä tavalla takaisin kiinni työelämään edes jollain tavalla.

Mutta se oli virhe. Vaikka palkka ei vaikuta työttömyysrahaani kun on niin pieni, joudun odottamaan joka kuukausi erillistä päätöstä sen mukaan, miten saan palkkakuitin. Nyt jää ensimmäinen kuukausi välistä, sillä palkat maksetaan kuukausi jälkikäteen. Tämän kuun työttömyysrahat saan siis vasta toukokuussa. Tuon pienen palkan vuoksi jouduin nyt todella pahaan pulaan. Huhtikuulla ei ole varaa maksaa mm. vuokraa, kun en saa lainkaan tukea. Voiko tämä olla oikeasti näin? Kelan asiakaspalvelija vain voivotteli, että laki on laki ja näin se menee.

Ymmärrän nyt, miksi ihmiset eivät hae pätkä- ja osa-aikatöitä.

Noin se menee. Juuri tuon takia kannattaa olla mielummin työttömänä ja hakea toimeentulotukea jos on siihen oikeutettu koska pienituloisella ei ole varaa tehdä pätkätöitä. Ei ole yksinkertaisesti varaa odottaa rahojaan kun laskutkin on maksettava.

[QUOTE="akka";29681686]Noin se menee. Juuri tuon takia kannattaa olla mielummin työttömänä ja hakea toimeentulotukea jos on siihen oikeutettu koska pienituloisella ei ole varaa tehdä pätkätöitä. Ei ole yksinkertaisesti varaa odottaa rahojaan kun laskutkin on maksettava.[/QUOTE]

Olen niin pahoillani asiasta myös muiden puolesta. Eniten kiukuttaa ehkä pitkäaikaistyöttömien vuoksi, jotka eniten tarvitsisivat virikettä elämään, jotta pääsisivät kiinni normaaliin arkeen.

Ja toki olen pahoillani myös omasta puolestani. Olin niin iloinen, ettei minun tarvitse tuota palkkasummaa hakea sossusta vaan voin sen itse tienata. Nyt se raha menee suurelta osin laskujen myöhästymismaksuihin ja käytännössä olen miinuksella. Onneksi pomo on reilu tyyppi. Kunhan selvitän asian niin eiköhän tuo minut sano jollain verukkeella irti ja alan taas saamaan rahat säännöllisesti. Mutta se ei taas muuta sitä tosiasiaa, että aivan liian moni ei tämän vuoksi halutessaankaan voi hakea töihin. Ei ole varaa. Minulla tässä on se hyvä puoli, että opiskelen työkkärirahalla eli on tekemistä päiviksi ja tulevaisuudessa pääsen kiinni hyväpalkkaisiin töihin, mutta ne muut... Vihastuttaa!

On kyllä käsittämätöntä että työhalukasta noin kampitetaan kun yrittää takaisin työelämään päästä.

Tuosta kannattaisi jo kirjoittaa palautetta jollekin asiaan liittyvälle ministerille. Ihan perseestä tuollainen systeemi, ei järjen hiventä!

On kyllä käsittämätöntä että työhalukasta noin kampitetaan kun yrittää takaisin työelämään päästä.

Tuosta kannattaisi jo kirjoittaa palautetta jollekin asiaan liittyvälle ministerille. Ihan perseestä tuollainen systeemi, ei järjen hiventä!

Yritin tuossa etsiä oikeaa osoitetta, mutta en vielä löytänyt.

Enkä minä oikeasti taida lopettaa töitäni vaikka miten potkisivat päähän ja vetäisivät maton jalkojen alta. Mutta en myöskään aio tyytyä tilanteeseen. Jotain on tehtävä.

Eikö sinulla pitäisi olla oikeus saada toimeentulotukea, jonka sitten maksaisit palkastasi takaisin? Sitten kun palkka ja työttömyyskorvaukset alkavat juosta säännöllisesti, ei tuossa pitäisi enää olla mitään ongalmaa.

[QUOTE="Mim";29681953]Eikö sinulla pitäisi olla oikeus saada toimeentulotukea, jonka sitten maksaisit palkastasi takaisin? Sitten kun palkka ja työttömyyskorvaukset alkavat juosta säännöllisesti, ei tuossa pitäisi enää olla mitään ongalmaa.[/QUOTE]

Mitenköhän tuo onnistuisi? Voisin kokeilla, jos osaat neuvoa miten toimin. Palkkani on n. 150e/kk. Palkka tulee säännöllisesti kerran kuussa, mutta työttömyyskorvaukset eivät tule säännöllisesti niin kauan kuin teen noita töitä. Ne käsitellään joka kerta erikseen. Ja nyt minulla siis rupeaa rahat menemään siten, että saan maaliskuun rahat toukokuussa, huhtikuun rahat kesäkuussa jne. Tuo pitäisi jotenkin saada kavennettua, jotta pystyisin hyödyntämään aina sen kuun rahat sille kuulle, jolloin ne tulevat.

Voisitko yrittää kiirehtiä palkanmaksua mitenkään?

Minäkin teen osa-aikatöitä. Palkka maksetaan kuukauden viimeisenä päivänä. Laitan samana päivänä palkkakuitin ja ansiopäivärahahakemuksen työttömyyskassaan sähköisesti. Päivärahat on yleensä tilillä viimeistään 7. päivä, joskus aikaisemminkin.

Mulla ei ole ollut tässä ongelmia. Sun ongelma johtuu tuosta palkanmaksun viivästymisestä.

[QUOTE="minävaan";29682048]Voisitko yrittää kiirehtiä palkanmaksua mitenkään?

Minäkin teen osa-aikatöitä. Palkka maksetaan kuukauden viimeisenä päivänä. Laitan samana päivänä palkkakuitin ja ansiopäivärahahakemuksen työttömyyskassaan sähköisesti. Päivärahat on yleensä tilillä viimeistään 7. päivä, joskus aikaisemminkin.

Mulla ei ole ollut tässä ongelmia. Sun ongelma johtuu tuosta palkanmaksun viivästymisestä.[/QUOTE]

Kysyin sitä jo aiemmin, mutta eivät tee yhden kohdalla poikkeusta.

[QUOTE="hmm";29682071]voit myös koittaa hakea sossusta lainaa jolla saat laskusi maksettua ja maksat ne sitten palkastasi takaisin.[/QUOTE]

Palkka on niin pieni, ettei sillä laskuja maksella. Vuokran omavastuu asumistuen jälkeenkin on paljon suurempi. Ja lisäksi muut laskut.

Jos tarkoitat sosiaalista luottoa niin kyselin sitä, mutta minulle ei jää heidän laskelmien mukaan riittävää laskunmaksukykyä jotta voisin sitä saada. Palkka ja työttömyysraha yms. menevät juurikin plusmiinus nolla toimeentulotukirajan kanssa ja luoton myöntämiseen vaaditaan maksukykyä.

Yhteistyössä