M
mä...
Vieras
Ärsytys nostaa päätään minkä ehtii! Olen nyt ensimmäistä kertaa työttömänä ja olen koko ajan hakenut aktiivisesti töitä. Olen sovittanut laskut yms. työttömyysrahapäiville, suuremmat laskut olen joutunut puhumaan pienempiin osiin ja tehnyt maksusuunnitelmia. Kaikki ok. Nyt sain hanttihommia, joista jää käteen todella pieni summa, mutta pääsenpähän tällä tavalla takaisin kiinni työelämään edes jollain tavalla.
Mutta se oli virhe. Vaikka palkka ei vaikuta työttömyysrahaani kun on niin pieni, joudun odottamaan joka kuukausi erillistä päätöstä sen mukaan, miten saan palkkakuitin. Nyt jää ensimmäinen kuukausi välistä, sillä palkat maksetaan kuukausi jälkikäteen. Tämän kuun työttömyysrahat saan siis vasta toukokuussa. Tuon pienen palkan vuoksi jouduin nyt todella pahaan pulaan. Huhtikuulla ei ole varaa maksaa mm. vuokraa, kun en saa lainkaan tukea. Voiko tämä olla oikeasti näin? Kelan asiakaspalvelija vain voivotteli, että laki on laki ja näin se menee.
Ymmärrän nyt, miksi ihmiset eivät hae pätkä- ja osa-aikatöitä.
Mutta se oli virhe. Vaikka palkka ei vaikuta työttömyysrahaani kun on niin pieni, joudun odottamaan joka kuukausi erillistä päätöstä sen mukaan, miten saan palkkakuitin. Nyt jää ensimmäinen kuukausi välistä, sillä palkat maksetaan kuukausi jälkikäteen. Tämän kuun työttömyysrahat saan siis vasta toukokuussa. Tuon pienen palkan vuoksi jouduin nyt todella pahaan pulaan. Huhtikuulla ei ole varaa maksaa mm. vuokraa, kun en saa lainkaan tukea. Voiko tämä olla oikeasti näin? Kelan asiakaspalvelija vain voivotteli, että laki on laki ja näin se menee.
Ymmärrän nyt, miksi ihmiset eivät hae pätkä- ja osa-aikatöitä.