Puudutusaine tjsp niveleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nap

Aktiivinen jäsen
21.10.2013
1 381
9
38
Alko häiritsemään ihan huolella, ja google ei auta kummosemmin :D

Eli tänään lääkäri pisti kipeään niveleen jonkun piikin, ainut mitä puhui sen olevan, että jotain puudutusainetta mikä alkaa hetipian kipua lievittämään. Enkä sitten huomannut tarkemmin kysyä kun oli muita kysyttäviä asioita mielessä.

Eli mitä minuun mahdollisesti pistettiin? Kortisonia varmaan oli samassa pistoksessa. Mutta ainakin hetkellisesti kipu on poissa :)

Äidille pistetään kukonhelttauutetta niveleen. Vie kipua pois ja parantaa nivelen liikkuvuutta. Äiti kärsii pahasta nivelrikosta ja tuo on antanut helpotusta paremmin kuin mikään muu.

Mulla se on kai aina ollut tätä: Solomet depot c. bupivacain. hydrochlorid. 40 mg/ml + 5 mg/ml injektioneste, suspensio
metyyliprednisoloniasetaatti ja bupivakaiinihydroklorid. Puudutteen vaikutus kun lakkaa niin saattaa pistopaikka olla juuttaan kipeä muutaman päivän (ei aina, en tiedä miksi).

Mulla se on kai aina ollut tätä: Solomet depot c. bupivacain. hydrochlorid. 40 mg/ml + 5 mg/ml injektioneste, suspensio
metyyliprednisoloniasetaatti ja bupivakaiinihydroklorid. Puudutteen vaikutus kun lakkaa niin saattaa pistopaikka olla juuttaan kipeä muutaman päivän (ei aina, en tiedä miksi).

Kauanko tuon vaikutusaika pitäisi olla, pidempi vai lyhyempi?
Illan oli ihan tajuttoman hyvä tuo, ei sattunut ollenkaan, pystyi normaalisti liikkumaan ja olemaan. Yöllä sitten heräsin aivan tajuttomaan kipuun, olin jotenkin kyljelleni kierähtänyt, en muuten ole pystynyt kyljellään oleen, ja nyt sitten oli hirveä ja pitkä taistelu, että selälleni pääsin. Tramalia onneksi yöpöydän laatikossa vaikka se paljoa ei auta, mutta heitin hieman isomman annoksen ja lopulta sitten sain vaihdettua asennon. Moneen kuukauteen ei tuollaista ole ollut mutta nyt sitten :(

Lidokaiinia tai bupivakaiinia yleensä, edellinen on kohtuullisen lyhytvaikutteinen, jälkimmäinen pitkävaikutteisempi. Kortisonia laitetaan puudutteen lisäksi, alkaa auttaa sitten päivän parin viiveellä.