Puuroasiaa! Soseasiaa!

Minttuhirviö

Aktiivinen jäsen
29.11.2007
4 079
0
36
Jos teette itse hiutaleista vauvalle puuron, niin mitä hiutaleita käytätte? Katselin tuolla kaupassa hiutalepaketteja, mutta on kaikki niin kuitupitoisia että uskaltaako niitä puolivuotiaalle antaakaan, maha kai siinä kovettuu?

Neuvola suositteli riisihiutaleita, mutta eikö se keitetä maitoon vai? Voiko keittää korvikkeeseen tai veteen?

ja te jotka teette itse soseet, tuleeko se oikeasti halvemmaksi? Kun ei nuo kukkakaalit ja parsat ja muut mitään halpoja ole, ja yhdestä ei taida tulla paljoa sosetta. Entäs lihat? Kertokaa, menee hermot noiden lasipurkkien kanssa ku niitä saa koko ajan olla tiskaamassa ja viemässä kierrätykseen.

Mä keitin riisihiutaleet veteen ja jäähtyneeseen puuroon lisäsin korvikejauhetta.
Tavalliset kaurahiutaleet ei ole niin kuidukkaita että paljoa vaikuttain, tai laita sekaisin riisi ja kaurahiutaletta.

Riisihiutale on myös kätevä soseissa eikä vetisty pakastaessa niin kuin peruna.

Mä en ole soseita tehnyt sillä periaatteella, mikä tulee halvemmaksi. Mutta siis kun soseen pääainekset on porkkana, peruna, pasta, riisi.. ja niiden kanssa laittaa makua antamaan esim sitä parskaalia, kukkakaalia ym ja isoja määriä tekee niin eiköhän ne hinnat aika samoissa pyöri.. Ja lihaa kun laitan, niin teen lopusta lihasta sitten muulle perheelle ruuan, eli jauhelihapaketista menee pieni määrä vauvan ruokiin ja lopusta voi vääntää vaikka jauhelihakastikkeen muille.

Puuron olen tehnyt vauvalle aina kaurajauhosta, voiko kuidusta muka olla haittaa, ja miten kuidut vatsan kovaksi tekisi, eikös se auta juuri päinvastoin?

Mä teen esim riisipuuron näin: jauhettuja 3 min pikariisihiutaleita sekoitetaan n. 3 tlk 1dl:aan korviketta. Anna turvota viitisen minuuttia. Mikroon 2minuutiksi, välissä sekoitus. Löysennä tarvittaessa korvikkeella. Sekaan maun mukaan n. 1rkl jotain marja/hedelmäsosetta. Samoin toimii kaikki hiutaleet. Meidän vauvojen vatsat kestäny hyvin.

No kyllä ne soseet tulee itte tehtynä aika paljonkin halvemmiks.

Esim. porkkanaa, perunaa ja keittojuurespussi pakastealtaasta. Ei tule maksamaan kuin ehkä 50 senttiä yhteensä ja sillä määrällä saa jo ainakin puoli kiloa sosetta. Sillä hinnalla ei sais kaupasta kuin yhden pilttipurkin.

Tuo nyt oli halvin mahdollinen esimerkki, mutta kyllä jokatapauksessa tulee paljon halvemmaksi. Sitäpaitsi suurin osa niitten kaupan soseitten sisällöstä on vettä. Eihän niissä ole kasvista yleensä kuin n. 50 %.

Mä teen puuron mikrossa ja hiutaleet sekoitan veteen. Annan hurista mikrossa n. 4min. ja sitten valmiiseen puuroon sekoitan korviketta. ( En siis laita paljoa tota vettä )
Sitten sauvasekoittimella "soseutan" kun poitsulle ei kelpaa muuten.

Ja lähes kaikkia hiutaleita on koitettu ja tällä hetkellä menee ruispuuroa.
Vatsa on toiminut kuten aiemminkin.

Vielä ap:lle että suosittelen ainakin kokeilemaan soseitten tekemistä itte, minusta se on tosi helppoa vaikka alkuun sitä pelkäsinkin ja alussa ostin itsekin soseet kaupasta. Sitten innoistuin kokeilemaan eikä se niin hankalaa ollutkaan. Nykyään teen kaikki soseet (paitsi hedelmäsoseita ostan myös kaupasta) itse. Teen joka toinen päivä vauvalle sosetta ja sitä syödään sitten pari päivää. Lihan lisään soseeseen erikseen.

Kannattaa kokeilla esim.
- peruna-parsakaali (parsakaalin voi ostaa myös pakastealtaasta)
- peruna-kukkakaali
- peruna-porkkana-kesäkurpitsa
- bataatti

Alkuperäinen kirjoittaja Niipa-85:
Mä teen puuron mikrossa ja hiutaleet sekoitan veteen. Annan hurista mikrossa n. 4min. ja sitten valmiiseen puuroon sekoitan korviketta. ( En siis laita paljoa tota vettä )

Minkä ikäinen poika on?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Vielä ap:lle että suosittelen ainakin kokeilemaan soseitten tekemistä itte, minusta se on tosi helppoa vaikka alkuun sitä pelkäsinkin ja alussa ostin itsekin soseet kaupasta. Sitten innoistuin kokeilemaan eikä se niin hankalaa ollutkaan. Nykyään teen kaikki soseet (paitsi hedelmäsoseita ostan myös kaupasta) itse. Teen joka toinen päivä vauvalle sosetta ja sitä syödään sitten pari päivää. Lihan lisään soseeseen erikseen.

Kannattaa kokeilla esim.
- peruna-parsakaali (parsakaalin voi ostaa myös pakastealtaasta)
- peruna-kukkakaali
- peruna-porkkana-kesäkurpitsa
- bataatti

kiitos vinkeistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:

Minkä ikäinen poika on?

No nyt poitsu on kylläkin jo 9kk, mutta puuron antaminen aloitettiin 6kk:n iässä. Niin juu, alkuun annoin jonkun aikaa sitä piltin puurojauhetta, mut aika nopeesti vaihdettiin normi kaurahiutaleeseen.

Me alotettin pojan kaa puurt riisihuitalepuurolla. Kuumaan veteen sekotettiin hiutaleet ja se oli siinä. Aika pian siirryttiin tavallisen kaurahiutaleen pariin puuroissa ja hyvin uppos sekin. Hedelmä sosetta sekaan vaan.
Soseet tehtiin itse (ruokaisat, hedelmä versiot haettiin kaupasta). Ei se aikaa vieny käytännössä mitään eikä sit niitä lasipurkkejakaan tullu kauheita määriä ja ne mitkä oli oli kiva käyttää uudelleen noiden omatekemien soseiden kanssa. Ainoo huono puoli mitä keksin tuossa et ite tekee oseet meillä oli se, et poika ei yksinkertasesti suostunu syömään kaupan ruokaisia soseita, ei vaikka mitä makuja tarjottiin. Reissuunkin kun lähti piti varmistaa et kyläpaikassa on jotain vihanneksia että saadaan lapselle ruokaa tehtyä.

Mites kun noissa keittojuurespusseissa on myös lanttua, jota ei sais antaa alle 1. vuotiaille, vai tarkoitetaanko sillä "tuoretta" lanttua?

Mä oon itseasiassa miettiny samaa, mutta olen kuitenkin käyttäny myös noita keittojuurespusseja kun eihän niissä ole lanttua kuin ihan vähän vaan. En usko, että se on niin tarkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Mites kun noissa keittojuurespusseissa on myös lanttua, jota ei sais antaa alle 1. vuotiaille, vai tarkoitetaanko sillä "tuoretta" lanttua?

Mä oon itseasiassa miettiny samaa, mutta olen kuitenkin käyttäny myös noita keittojuurespusseja kun eihän niissä ole lanttua kuin ihan vähän vaan. En usko, että se on niin tarkkaa.

Tein tossa kalakeittoa ja laitoin noita keittojuureksia joukkoon ja kyl mäkin siitä poitsulle keittoa otin.

Yhteistyössä