puurot,liha,kala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NAA

Uusi jäsen
30.06.2007
5
0
1
elikkäs nyt on soseita maisteltu ja ajattelin lisätä aamupuuron,mut jossain takaraivossa olisi sellainen ajatus et jos aloittaa viljat niin pitäis pitää jonkuaikaa väliä ennen ku aloittaa lihasoseet??? Pitääkö paikkansa? Ja saako kalasoseita antaa milloin?4kuisena on kiinteet aloitettu poju kohta 5kk

Mä vältän vielä jonkin aikaa kalaa kun on niin voimakas(allergisoiva) ruoka-aine. Kyllähän sitä pitäis pitää jonkin aikaa väliä uuteen ruoka-aineeseen, mut mä en ole montaa päivää pitänyt, mut ei tyttö vielä syökään montaa sorttia. Tyttö 5kk.

Olen lukenut, että viljan ja lihan aloittamisessa pitäisi olla kuukauden väli, mutta itse en muistanut tuota ohjetta noudattaa. Eikä meillä ilmennyt ongelmia. Pari viikkoa taisi olla väliä, eli eka otin pojalle kaurapuuron ja parin viikon päästä broilerin. Kalaa ei olla muuten vieläkään syöty, vaikka poika jo 9kk... kiinteät aloitettiin 6kk iässä.

Täällä taas neuvolan kätilö kehoitti aloittamaan lihan ennen viljoja, viljoja maisteluttaisi 1-2 vkoa ja sitten liha mukaan, myös kala.
Näin teinkin sitten että lihat kaloineen aloitin 5kk.
Kauralla ja sitten 4-vilja, en maisteluttanut joka viljaa erikseen.

Meillä aloitettiin puurolla, muutaman viikon päästä otin kanan ja taas 1-2vko niin liha. Kalaa kokeiltiin eilen, ei kyllä tykänyt ollenkaa. Ajattelin siis odottaa vielä ennen kuin kokeilen uudestaan, kalassa on nimittäin aika voimakas maku... Poika siis 6,5kk

Meillä aloitettiin soseet 4kk:n iässä! siten että ensin kasvisoseet ja hedelmäsoseet sitten tuli kaurapuuro ja siitä viikon päästä nauta viikon päästä sitten kana, sitten nauta uudelleen ja sitten vehnä, ohra, possu ja nyt syödään täysjyväpuuroa..kaikissa on ollut aina viikko väliä mitä ollaan annettu! Kalaa olen antunut pienissä määrissä aina silloin tällöin ei allergisoi mutta meillä ei vain tykätä kalasta!
Olen myös aloittanut antamaan 8kk:n ruokia pikku hiljaa pieniä määriä!
Poika on nyt 8kk:tta!

Kalaa voi antaa, kun aloittaa muutkin lihat. Ei sitä tarvitse välttää allergiapelon takia niinkuin ei mitään muutakaan ruoka-ainetta (esim. mansikkaa, sitrushedelmiä)!

Itse aloitin antamaan pojalle 5-kuisena kaurapuuroa, 6-kuisena aloitin lihat,kanalla aloitin ja viikon välein otin uuden maun, kolmantena muistaakseni lohen. Itse olen viikon pitänyt totuttanut uuteen makuun ennen uutta ruokaa. Eikä onneksi allergioita ole ollut, niitähän tulee, jos on tullakseen.

Yhteistyössä