Puuttuvat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mervi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mervi

Vieras
Lienevätkö vaihdevuodet tulossa 25-vuotiaana vai mikä mulla onkaan....

Mulla oli parikymppisenä, ennen pillereiden aloittamista, helpot ja säännölliset kuukautiset. Pillereitä (Mercilon, Meliane) syödessäni vaivanani oli jatkuva tiputteluvuoto. Niiden lopettamisen jälkeen menkat lakkasivat tulemasta kokonaan yli vuodeksi, kunnes ne jälleen alkoivat Terolut-progesteronin avulla. Munasarjat testattiin, ihan normaalit, samoin kilpirauhasarvot. Nyt mulla on vuoden ajan ollut nippa nappa normaali kierto, 6 viikon mittainen tosin, viime toukokuuhun asti. Sen jälkeen menkkoja ei ole tullut lainkaan. Raskaana tai laihdutuskuurilla en ole.

Olen tässä parin viime vuoden aikana havainnut myös ruvenneeni hikoilemaan enemmän, samoin iho on varsin rasvainen. Mietinkin, onko mulla jokin ihmeen hormonihäiriö.. Ajattelin jopa hankkia jotain vahvoja e-pillereitä vaivan hoitoon, mutta toisaalta ehkäisyn tarvetta mulla ei ole, ja pelkään mahdollisia muita sivuvaikutuksia, mainittua tiputteluvuotoja, mielialanvaihteluja jne.

Löytyykö tältä palstalta kohtalotovereita?

Olen 24 v, eikä mulla ole koskaan ollut säännölliset kuukautiset, paitsi silloin, kun söin e-pillereitä. Ilman e-pillereitä minulla tulee kuukautiset pari kertaa vuodessa. Minulta mitattiin kanssa kilpirauhasarvot ym, eikä mitään löytynyt. Sain terolut kuurin, jonka tuloksena tuli menkat. Sen jälkeen on tullut menkat säännöllisemmin, mutta silti n.6 viikon välein.

Ei kai sillä niin väliä ole, minkä pituinen kierto on. Mutta kaksi yleistä syytä epäsäännöllisiin tai puuttuviin kuukautisiin ovat: 1)aivolisäkkeen toimintahäiriö 2)monirakkulaiset munasarjat.
Minulta ei kumpiakaan ole testattu. Etsi vaikka googlen haulla lisää tietoa noista ja katso sopisiko muut oireet sinulle.

Mutta älä ressaa! Minä olen henkisenä tukenasi ja tiedät ettet ole yksin ""vaivasi"" kanssa. Kaikkea hyvää Sinulle! :)

Hei te epäsäännölliset! Kiinnostaa tietää että miten tuo kuukautisten harvalukuisuus on vaikuttanut ulkonäköönne? Oletteko esim. kovin laihoja?

Minä sain apua Frantsilan Harmonella-voimajuomasta. Suosittelen tuotetta lämpimästi - ei siitä pitäisi olla mitään haittaakaan ;-)

Harmonellaan voi tutustua osoitteessa:
http://www.frantsila.com/index2.htm

Oih, kuukautiset alkoivat lauantaina! Mistä lienee kesästressistä johtunut tuo puuttuminen. Itse olen 50 kg ja 163 cm ja muutenkin kai suht normaali...

Kiitokset Voimajuomavihjeestä! Aloin miettiä, josko tuon voimajuoman kaltaiset tuotteet tai vastaavasti jotkut soijat tms kasvisestrogeenia (?) sisältävät tuotteet auttaisivat näihin muihin ""miehisiin"" oireisiin, eli liikahikoiluun ja rasvaiseen naamaan. Olen aina ajatellut, että kyseiset tuotteet on tarkoitettu vain vaihdevuosivaivoista kärsiville, mutta voisivatko ne helpottaa nuorempienkin naisten elämää..?

Onkohan muita, joilla kuukautiset tulevat vain joka toinen kuukausi? Lopetin juuri pillerit yli kymmenen vuoden käytön jälkeen ja huomasin, että elimistöni alkoi noudattamaan samaa 56 päivän kiertoa kuin ennen pillereiden aloittamistakin. En muuten valittaisi, mutta tuo raskautumisyritys on alkamaisillaan.

kuukautiset nyt kuukauden myöhässä, nega on testattu ajat sitten. aina ollut epäsäännölliset kierrot, ja ehkä kerran vuodessa tälläinen mahottoman pitkäkin, joten en ole mennyt vielä tutkittavaksi. mutta huolestuttaa silti, jospa tämä olisi sitä pco:ta, vatsassakin on alkanut kasvaa enemmän karvaa, kuten yksi oireista onkin. saa nähdä kauanko vielä odottelen niitä tulevaksi, tutkimuksiin on sitten mentävä )=

itse olen 20v ylipainoinen tyttö, joka syö paniikkihäiriölääkitystä optibaria... kuukautisia ei ole kuulut yli puoleen vuoteen. todella pitkä aika sitten viimeksi. nyt alkaa pelottaa, mistäköhän tuo johtuu? lääkäriin olen menossa mutta ajattelin kuulla teidän mielipiteitä eka..

Yhteistyössä