Hae Anna.fi-sivustolta

Pyhä Birma

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Lumikukka'', 13.09.2008.

1. Lumikukka'' Vierailija

Hei!

Birman pentu kiinnostaa... Onko kellään kokemuksia birmoista? Hyviä ja huonoja puolia? Terveys?

Ja mitä kannattaa ylipäätään ottaa huomioon rotukissaa valittaessa?

2. rotukissasta Vierailija

otappa joku tavallinen kissa .Rotu kissa on helposti sairasteleva ja kallis yllä pidettävä lääkari kulujensa vuoksi

3. Lumikukka'' Vierailija

Tavallisia kissoja on ja on ollut, kyllä sairastavat nekin ja kuluja tulee ihan samalla tavalla.

4. 4 kissan omistaja Vierailija

Meillä on kolme birmaa, vanhin 9,5 vuotta, nuorin reilut 5 vuotta. Yksikään ei ole sairastellut millään lailla koskaan.

Katsopas http://www.birma.fi/

5. Lumikukka'' Vierailija

Satuin olemaan linjoilla... Osaatko edellinen valistaa, miten valitaan hyvä kissankasvattaja? :)

6. 4 kissan omistaja Vierailija

Jaa miten valitaan hyvä kissankasvattaja? Siinäpä kysymys... Itselläni sattui olemaan muista piireistä jo vuosien takaa tuttu ihminen, joka kasvatti myös birmoja, ja hänen kauttaan sitten sain aika paljon infoa kaikesta mahdollisesta. Olisin mielellään ottanut kissani häneltä, mutta hän kasvatti (ja kasvattaa edelleen) ihan muita värejä, kuin itselleni halusin.

Ehkä lähtisin hakemaan pidemmän linjan kasvattajaa, ja ehdottomasti yhdistyksen pentuvälityksen kautta.

7. Jaaahss Vierailija

Pyhä birma on ihanan luonteinen kissa. Ja lisäksi tosi kaunis. Turkki on helppohoitoinen, mutta vaatii toki kampaa silloin tällöin.

Sitäpaitsi rotukissat ei ole sen sairaampia kuin ns. tavalliset kissat.

8. kollin äiti Vierailija

Käy kissanäyttelyissä ja seuraa eri kasvattajien historiaa ja pentujen menestystä jne. Juttele kasvattajien kanssa näyttelyssä, sielläkin usein on ilmoituksia, jos pentuja on varattavissa. Jos et halua näyttelyitä harrastaa, kasvattajat yleensä kyllä sitten informoivat pentujen tasoa ja kertovat näyttelyyn sopivan pennun tai kotikissaksi sopivan.
    Itse aikoinani löysin ihan lehti- ilmoituksen perusteella kaksi hyvää ja ammattitaitoista kasvattajaa, jotka tekivät yhteistyötä. Näin ostin ensimmäisen colorpoint- persialaiseni ja ystävystyin toisen kasvattajan kanssa ja kiersimme muutamia näyttelyitä yhdessä, jolloin opin kaikki jujut ja jutut, vaikka katti olikin aika kotikissatasoa. Pentuja teimme sitten myöhemmin kasvattajan champion- uroksella ja jälkeläisistä tulikin sitten osasta näyttelykelposia. Ekan pentueen värejä esim. tuli sitten tämä toinen kasvattaja tunnistamaan rekisteröintiä varten, koska olin aivan pihalla kilppareista, heh.
    Eli siis itse olen saanut paljon apua ja oppia ja tukea näiltä kasvattajilta. Enemmänkin olen ollut huolissani toisinpäin, että minne uskaltaa pennut myydä.....
    Joo, ei rotukissa sen sairaampi ole, kuin maatiainenkaan, joillakin roduilla on toki joitakin perinnöllisiä sairauksia, mitkä kannattaa tarkistaa rodusta ja sitten kasvattajan kasvateista.

9. Lumikukka'' Vierailija

Kiitos jo vastanneille, mutta heräsi vielä lisää kysymyksiä...

Mistä saa tietoa kasvattajien edellisistä kasvateista? Onko kissoille olemassa samanlainen kaikille avoin jalostustietokanta kuin koirillekin?

Haluaisin lemmikkitasoisen kissan, kotioloissa kasvaneen ja mahdollisimman terveestä suvusta.

Hassua, kun koirapiireissä on kyllä tullut notkuttua ja sieltä puolelta osaan kyllä kaivella hyvän koiran ja hyvän kasvattajan, mutta rotukissojen maailma on (vielä) suljettu kirja minulle.

10. Anneli3 Vierailija

Kasvatan itse kissoja, en tosin pyhiä birmoja, mutta minäkään en osaa vastata tuohon "avoimeen jalostustietokanta"kysymykseen. Kissaliitto rekisteröi kissat, mutta en ymmärrä, mitä tekisit rekisteröintitiedoilla.

Tärkeintä minusta on se, että kasvattaja käyttää kissojaan näyttelyissä ja rekisteröi kaikki pennut. Kissa-lehdessä julkaistaan listaa kasvatus- ja näyttelykiellossa olevista kasvattajista. Joten älä osta koskaan rekisteröimätöntä pentua, siinä ihan samat kriteerit kuin koirien suhteenkin. Eli minusta kannattaa käydä muutamassa kissanäyttelyssä ja jutella eri kasvattajien kanssa. Ja tehdä sitten valinta. Kaikkein kovaäänisin ja omiaan kehuvin ei välttämättä ole se paras kasvattaja. Paljon kertoo myös kasvattajan koti ja kissamäärä, joka ei saisi olla kovin suuri.

SIllä ei taas ole minusta merkitystä, onko kasvattaja kasvattanut monia vuosia.

11. Teeuliini Vierailija

www.birma.fi -sivuilta löytyy Pyhä Birma kasvattajia ja tietoa rodusta. Myös Surok-sivuilta löytyy tietoa eri roduista ja kasvattajista. Vanhemmillani on 3 birmaa ja minulla 2. Kaikki terveitä ja reippaita yksilöitä. Pyhä Birma on terve rotu. Ovat lempeitä, seurallisia ja leikkisiä.

12. Lumikukka'' Vierailija

Tarkoitin kysymykselläni sitä, että mistä niistä kasvattien terveydestä oikein saa tietoja.

13. suadelas Vierailija

meillä on tälläkin hetkellä 4 suloista birman pentua, yksi olisi tarkoitus jättää itselle :) ennestään meillä on 2 birmaa. en voi muutakuin kehua tätä rotua, aivan ihania <3 sellaisenkin ihmisen tämä rotu on saanut "käännytettyä", joka ei ole koskaan pitänyt kissoista :)

14. Siskoni kissa eli tuollainen Pyhä Birma tuli 15 vuotias.

Kaikista kissoista voi tulla vanhoja, kait olet tietoinen tästä?
    ja muista ei kissa ole mikään lelu jos sen luonne ei mielytä sinua ;)

15. 4 kissan emäntä Vierailija

Nimenomaan noin. Eli en tykännyt kissoista ennen kuin törmäsin birmaan. Se oli menoa se. Nyt birmoja on meillä 3.

16. pöh,,, Vierailija

olkoot birma burma tai tavallinen maalais-kissa .kaikki kissat ovat ihania, ei se ole kissan ulkomuodosta kiinni. jos rakastaa kissoja yleensä niin se on menoa sitten ihan jokaisen sortin suhteen.

17. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on ollut ihan tavallisia maatiaiskissoja aika paljonkin. Nyt on oltu ilman kissoja jo muutaman vuoden, kaksi koiraa ja kolme taranteluaa sekä tyttärenllä kääpiöhamsteri on meidän eläimistö tällä hetkellä.
    Tytär on ostamassa pikkuveljelleen britti kissan. Poika on aina tykännyt kissoista. Tytär on katellut kasvattajiakin jo.
    Kaikki kissat ovat olleet tosi mukavia ja tykättyjä ehkä yksi oli kuitenkin se paras. Kun hälle oven avasi aina kuului: Miau, aivan kun olisi kiittänyt oven aukaisusta. Sen valitettavasti joku elukka vei tai jäi auton alle.

18. missankinttu Vierailija

Paljonkohan tuollainen burman pentu maksaa? Olen itsekkin katsellut netistä ja perehtynyt kys. rotuun, ja etenkin se ulkonäkö on se mikä sai kiinnostumaan. Ja nyt kissan hankintaa suunnitellessa tulee vaan mieleen että kuinka paljon yleensä tuollaisista rotukissoista saa maksaa?

19. 4 kissan emäntä Vierailija

Otsikon mukaan tässä puhutaan pyhä birma -rodusta... Birmojen hinta vaihtelee 600 ja 1000 euron välillä, burman hinnoista ei tietoa.

20. missankinttu Vierailija

Hehehe, kiitoksia. Ajatusvirhe, luin kun muut puhuivat burman kissoista ja totta kai kirjoitin sen itsekin noin. Tarkoitin siis pyhän birman kissaa, aivan kuin otsikossa. Onpas typerä olo, hehe.

21. hihihi Vierailija

täälläkin hirvittävä kissakuume ollut jo pitkän aikaa ja olen myös ottanut selvää josko ottaisin rotukissan ja ehdottomasti pyhä birma on vienyt sydämen. Yhteen kasvattajaan olen ottanut yhteyttä, jolla syntyy kissalle ensi viikon aikoihin pentuja. Kasvattaja oli tosi mukava ja sanoi, että saa tulla katsomaan millaisissa oloissa kissat elää heillä ennen pentujen syntymäänkin. Eli minusta kuulostaa tosi reilulta kasvattajalta.

22. Marjatta Vierailija

Minulla on kohta neljä vuotias Birma-poika. Terveenä on ollut. Ihana kissa, oman arvonsa tunteva herra. Silmiin kertyy kuivaa rähmää, mutta sylissä helliessä otan ne pois. Harjattava on, koska takkuja herkästi tulee vatsan alle, mutta Juuso-poika kehrää tyytyväisenä, kun harjataan. Ota vain Birma

23. edelliselle Vierailija

Aloituksesta on lähes kaksi vuotta, joten eiköhän valinta kissan suhteen ole jo tehty.

24. Lumikukka'' Vierailija

Itseasiassa aihen ON vielä auki :) Oli aika hauska, kun googlailin birmaa ja satuin tälle aloittamalleni sivustolle. Meidän seuraava kissamme tulee olemaan birma, mutta ajankohta ja sopiva kasvattaja mietityttää yhä.

25. Donso Vierailija

En voi suositella. Avopuolisollani on 2 kpl 12 ja 13 v. Ovat tosi passiivisia vaikka aktiviteettia ja kiipeilypuita on kämppä täynnä. Sen sijaan karvaoksennusta ja perskarvoihin kiinni jäänyttä **skaa on joka nurkka ja matto täynnä. Suosittelen harkitsemaan jotain normaaliturkin omaavaa rotua.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri