Pyllynpesukauhu

  • Viestiketjun aloittaja Kakkapyllyn äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kakkapyllyn äiti
Onko kellään samanlaisia kokemuksia: meillä poika, kohta 9 kk, alkoi aivan vähän aikaa sitten panikoimaan vaipanvaihtoa/pyllyn pesua. Poika menee nykyään aivan hysteeriseksi jo pelkästään nähdessään, että häntä viedään vessaan. Nyt on alkanut panikoimaan jo kun vaippa otetaan pois eli tajuaa, että vessareissu on edessä. Ei auta lelut, naksut eivätkä muutkaan houkuttimet, jolla huomion saisi vedettyä pois itse pesusta; poika vaan ruumis jäykistyneenä kaarelle huutaa hysteerisesti eikä pesusta meinaa tulla yhtään mitään. Sama juttu suihkun kanssa. Kylpemisestä (siis ammeessa) kyllä tykkää. Veden lämpötilan mittaan kyllä eli ei pitäisi siis olla liian kuumaa/kylmää.

Oon kyllä kuullut, että noin 8 kk iässä tulee kausi, jolloin lapsi alkaa tiedostamaan oman itsensä ja tämä aiheuttaa hänessä turvattomuutta. Voiko tämä nyt olla sitä? Onko kokemuksia vastaavaanlaisesta ja kuinkahan kauan tällainen yleensä kestää? Entä vinkkejä, jolla kakkapylly saataisiin puhtaaksi ilman jokakertaista lapsen itkettämistä? En nyt viitsisi aivan pelkkiin kosteuspyyhkeisiinkään siirtyä...
 
Niin
Ja miksi ei voi käyttää kosteuspyyhkeitä sen sijaan et vauvalla ois kurjaa? Minä olen käyttäny niitä koko ajan. Neuvolantäti kun sanoi et vesi kuivattaa liikaa ja kosteuspyyhkeet lisää kosteutta, ehkä joku moderni tätsy mutta iho pysyny hyvänä. Nyt sain Yves Rocherilta sellaisen vauvojen puhdistusemulsion jonka kans voi pestä kakan pois. Se on siis tosi hyvä. Sitä käytettään vanun päällä.
 
Kakkapyllyn äiti
No ei minun muistini mukaan. Ja aina ennen on siis tosi kiltisti antanut pestä pyllyn lavuaarin alla eli ongelma on tosi uusi ja outo ja ennen kaikkea hankala, kun alapäätä sentään muutaman kerran joutuu päivässä pesemään. En tiedä sitten, pitäisikö minun todellakin esim. viikoksi siirtyä käyttämään kosteuspyyhkeitä, jotta poika mahdollisesti unohtaisi pesun aiheuttamat ""traumat""ja yrittää sitten uudestaan. Olen siis myös kokeillut esim. sitä, että olen valmiiksi täyttänyt lavuaarin lämpimällä vedellä; ajattelin nimittäin, josko poika säikkyisi hanan aukaisemista/veden tuloa. Eipä ollut apua siitäkään. Hyvät neuvot olisivat nyt kultaakin kalliimmat...
 
Kakkapyllyn äiti
Joku olikin tainnut kommentoida kysymystäni tuossa välissä eli edellinen vastaukseni oli siis vastaus ensimmäiselle kommentoijalle.
Eli siis kosteuspyyhkeitä tässä mietinkin, mutta pitäisi se alapää kai edes aamulla veden alla pestä, kun on sama vaippa ollut koko yön ja ainakin meidän pojalla siis TOSI märkä.
 
Niin
Kokeile ottaa vettä vaikka vatiin (jos on) ja sit ensin kylppärin lattialle. Olen nimittäin huomannu ettei meidän tyttö tykkää siitä kylmästä porsliinista/metallista. Harson voi laittaa lavuaarin pohjalle mutta se on vähän hankala jos pitää kakkaa pestä. Mutta kokeile vatia.
 
Ap
Kiitokset vihjeistä, yritänkin tuota vatijuttua seuraavan kerran - ongelmana tosin voi olla, että poika menee jäykäksi jo, kun näkee, että mennään kylpyhuoneeseen ja oikeastaan muualla ei meillä voi veden kanssa kunnolla läträtä. Mutta toisaalta voin kyllä kokeilla noita kosteuspyyhkeitäkin esim. viikon ajan ja katsoa, josko pyllynpesu veden kanssa sen jälkeen lähtisi paremmalla mielellä käyntiin. Ihmettelen vaan toisinaan, mitä noiden pienten ihmisten pään sisällä liikkuu....
 
ä84
Meidän tytöllä on kohta kuukauden ollu toi ihan sama juttu ! koht 10kk vanha. Ainaku hän tajuaa et alan vaihtamaan vaippaa alkaa hirveä huuto ja vielä kamalampi kun on pyllyn pesu ! En ymmärrä mistä se johtuu, ikinä ei ole mitään ikävää käyny vaipan vaihdon/pesun yhteydessä josta tää vois johtua.

 
murmeli
Meillä kohta 1v tyttö; pesut ok, mutta nädessään vaipan, - tai tietäessään, etä nyt mennään laittamaan uusi vaippa, niin alkaa hillitön riuhtominen, huitominen ja itku/huuto/raivo, joku edellisistä tai,- usein kaikki samaan aikaan...
Uskoakseni poikasi, tyttäreni ja muiden kirjottaneiden lapset elävät nyt vaan sellaista hoitovastaista vaihetta, jolloin pitä kamppailla kaikkea, pukemista, syömistä jne kohtaan.
Au normalè! Huoli pois! Menee ohi ajallaan; käsivrret ne vaan äideillä kiinteytyy, kun päivästä toiseen kantaa ja hoitaa näitä ihastuttavia, pikku raivopäitä...:))
 
rättipesu
Kokeilepa rättipesua, jos ei pelkät kosteuspyyhkeet tunnu riittävän. Eli tee froteepyyhkeestä tai osta valmiita pesulappuja, sit pyyhit ne kakkat ensin kosteuspyyhkeellä ja sen jälkeen peset reilusti märällä pesulapulla. Tämän voi tehdä esim. lapsen maatessa lattialla selällään; sellainen vettä pitävä lakana vain lattialle ja paksu pyyhe siihen päälle (pyllyn ja selän alle), niin se imee valuvat vedet. Tulee ainakin paremmin ""huuhdeltua"" kuin pelkillä kosteuspyyhkeillä. Ja Aqualan L -perusvoide on tosi hyvä kakkapesuun, kun on vesiliukoinen ja irrottaa paremmin kuin pelkkä vesi. Eikä tartte sitten muuten rasvailla...
 

Yhteistyössä