Pystytkö koskettamaan kuollutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tuli mieleen noita kuolema-aiheisia ketjuja selaillessa, että te jotka käytte hyvästelemässä vainajan silloin kun arkku on auki, onko teillä tapana koskettaa häntä? Siis esimerkiksi silittää poskea tai puristaa kättä? (tarkoitan tietenkin vainajia jotka ovat näyttökunnossa eivätkä esim. ruhjoutuneita)

Itselläni on kummallinen juttu, tykkään käydä katsomassa vainajaa, jo lapsena olin katsomassa kuollutta mummuani, vaikkeivat muut omaiset olleet, ja se oli hyvä kokemus. Siinä tajusi miten pelkkä kuori on jäljellä ja ihminen itse jo poissa...Mutta en ole koskaan pystynyt koskemaan vainajaa, ajatuskin kauhistuttaa. En tajua miksi.

[QUOTE="Vieras";23085982]Tuli mieleen noita kuolema-aiheisia ketjuja selaillessa, että te jotka käytte hyvästelemässä vainajan silloin kun arkku on auki, onko teillä tapana koskettaa häntä? Siis esimerkiksi silittää poskea tai puristaa kättä? (tarkoitan tietenkin vainajia jotka ovat näyttökunnossa eivätkä esim. ruhjoutuneita)

Itselläni on kummallinen juttu, tykkään käydä katsomassa vainajaa, jo lapsena olin katsomassa kuollutta mummuani, vaikkeivat muut omaiset olleet, ja se oli hyvä kokemus. Siinä tajusi miten pelkkä kuori on jäljellä ja ihminen itse jo poissa...Mutta en ole koskaan pystynyt koskemaan vainajaa, ajatuskin kauhistuttaa. En tajua miksi.[/QUOTE]

Olin mummoni vierellä hänen kuollessaa 6v sitten syöpään. Paijasin kuoleman jälkeen poskea, samoin kävin sit myöhemmin pojan kanssa katsomassa mummoa/isomummoa kun oli arkussa.

me puhuttiin tästä lauantaina miehen kanssa.

en tiedä voisinko koskea. ehkä juuri äsken kuollutta voisin, esim. jos vaikkapa olisi joku onnettomuus jossa olen mukana ja onnettomuudessa joku kuolee, niin voisin hyvin pidellä sitä lämmintä ruumista kyllä.

mutta jos ruumis on jo jäykkä, eri näköinen kuin elävänä, kylmä jne... voi olla etten pystyisi. mulle teki tiukkaa jo kantaa mun kuollutta kissaa joka oli ehtinyt jäykistyä ja karvaa lähti pois kun siihen koski.

voin koskea eikä se ole mitenkään epäåmiellyttävää tai kamalaa
me ollaan käyty aina hyvästelemässä vainaja heti kuoleman jälkeen ja sitten jos on ortodoksi hautajaiset niin näkee vielä 2 kertaa

Yhteistyössä