Hae Anna.fi-sivustolta

pytty puhtaaksi

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä kuuraaja, 21.10.2005.

1. kuuraaja Vierailija

Meillä on kolme vessaa, joita kaikkia käytämme säännöllisesti, mutta jostain syystä minä käytän vain yhtä, ja se onkin melkein henkilökohtainen vessani, muut perheenjäsenet kuormittavat kahta muuta. Pytyn pesen säännöllisesti, samoin kuin muutkin pytyt, samoilla aineilla. Jokunen aika sitten pönttöön kuitenkin alkoi pinttyä jotakin ruskeaa töhnää, enkä saa sitä millään irti. Sitä on koko vesirajan alapuolella, eniten alaosan luiskassa. Ostin jopa Taikasienen, kun siitä tältä palstalta luin, muttei tehonnut kuin ehkä pikkasen. Ainakin sieneen jäi ruskeaa väriä, millähän sen saan puhtaaksi, sen sienen? Mutta se pönttö. En ymmärrä, miten se voi olla siinä kunnossa, olen jo alkanut epäillä, onko omissa ""tuotoksissani"" jotakin epänormaalia. Onko kellään hyvää konstia, millä pytyn saa puhtaaksi?

2. nainen Vierailija

me olemme saaneet pytyn puhtaaksi (siis sen pinttyneen ruskean lian juuri vesirajan alapuolelta) patapadalla....kannattaa kokeilla!!

3. : ) Vierailija

Jos käytät patapataa, pöntöstä kuluu hyvin nopasti pinnoite ja sen jälkeen kun lika imeytyy rikkoontuneeseen pintaan, pönttöä ei saa puhtaaksi yhtään millään.
    Itse käytän joskus cifiä, jota ei myöskään suositella, mutta on huomattavasti hellävaraisempi kuin patapata. Mutta se poistaa kyllä värjäymät. Meillä kun on rautapitoinen vesi, tulee oranssinruskeaa rantua pönttöön nopeasti. Puhdistan pöntön useamman kerran viikossa tolusaunapesulla tai pyykinpesujauheella.

4. Laita pönttöön ruokasoodaa, ja anna liota vaikkapa yön yli. Seurauksena puhdasta jälkeä. Kokeiltu on

5. tiitu Vierailija

Heippa!

Kaadapa vessanpyttyyn oikein kunnolla vettä, niin, että saat vedenpinnan laskemaan ja tuon likaisen rajan esiin.
    Sitten hankaat kunnon pesuaineella ja perään vielä pyykinpesujauhetta. Pyykinpesujauheen rakeet hankaa hyvin lian pois, naarmuttamatta posliinipinnoitetta rikki.

6. nög Vierailija

Se pinnoite on lasia. Se, mikä on pinnoitettu, on sanitettiposliinia.
    Hankaavia pesimiä ei kannata käyttää, pinta naarmuuntuu ja lika tarttuu entistä herkiemmin. Lähtisiköhän ruoste oksaalihapolla? Aika monelle liian rautapitoinen vesi on pysyvä ongelma.

7. Klorite Vierailija

8. ap Vierailija

Kiitos vinkeistä! Tosin melkein kaikkia niistä olen jo koittanutkin, ja vielä niin, että olen sangosta ensin vettä kaatanut, jotta olen saanut vesirajan alemmaksi. Pata-pataa en ole koittanut, enkä koita, koska se naarmuttaa. Konetiski- ja pyykinpesuainetta olen kokeillut, samoin kuin muita yleispuhdistus- ja WC:n-pesuaineita, ja etikkaa. Ruokasoodaa koitan seuraavaksi...

9. Liisa Vierailija

Osta apteekista ammoniakkia tai etikkahappoa, niillä saa pöntön puhtaaksi. Mutta ole varovainen aineen kanssa.

10. Amway Vierailija

ostin esittelijältä AMWAY-WC:n puhdistusainetta. Nyt alkaa olla pönttö puhdas. Meillä ol myös ruskea raita sillä kohtaa mistä vesi juoksee.

11. jonna Vierailija

mulla on ollu kans sama ongelma jo vuoden. Ostettii vanha talo jossa pönttö vesirajan reunasta ihan kauheen näkönen samoten pohjasta ja ihan yläosasta. Varmaan viittäkymmentä eri ainetta kokeillu ja sitte kaivelin äitin luona siivouskaappia ja löysin swipen hapanta puhdistusainetta. Brite-merkkistä. Laitoin aineen pönttöön ja hankasin vähä ja näytti että ei vaikuta mittää. Lähin sit kauppaan ja jätin aineen pönttöön, tunnin päästä hankasin uuestaan ja pönttö on ihan puhas. Olin jo varma että se pönttö pitää vaihtaa mut ei onneks ku muuten hyvässä kunnossa.

12. ap. Vierailija

Meillä ei ongelmana ole ruostepitoinen vesi - silloinhan muutkin pöntöt olisivat samassa kunnossa.
    Amway ei tehonnut, sain sitä tutulta lainaksi, hän oli varma, että se auttaa.
    Ostan tänään ison purkin ruokasoodaa, jos ei auta, menen sitten apteekkiin happo-ostoksille!

13. Kysymys Vierailija

Mikä aine tuo amway on ja missä myydään?

14. Amway Vierailija

Amway Scandinavia (America) LLC
    -sivuliike Suomessa
    Malminkaari 23 B
    00700 Helsinki
    Puh: (09) 5420 1800
    Fax: (09) 5420 1870
    E-mail: amway_suomi@amway.com
    Pankki: Nordea
    Tili: 120030-12070

15. mm Vierailija

Itse ostin messuilta aineen nimeltä Kaikkeen jolla olen saanut kiillotettua kattilat, hanat pöytätasot tosi tehokasta,olisi varmaan hyvä Wc-pöntön puhdistukseen.
    Tuote esittelyssä www.anukappa.com

16. coca cola Vierailija

Miten olisi cokis. Olen kuullut sen tehoavan vessanpytyihin.

17. em Vierailija

Alkuperäiselle:
    Oletko tutkinut vesisäiliön sisäpuolisen laitteiston? Olisikohan joku vempele, esim. uimurin jokin osa, ruosteessa tms? Jos nimittäin talon kolmesta vessasta vain yksi tekee valumajälkeä, tuskin on kysymys veden laadusta tai siivousaineiden eroista.

18. Anneli Vierailija

Olet varmaan kokeillut WC-ankkaakin? Ainakaan minä en ole pöntössä niin pahaa kalkki- tai ruostepinttymää nähnyt, ettei sillä lähtisi. Laita runsaasti ja anna vaikuttaa ainakin tunnin ajan, sitten vaan pyöräytät hieman wc harjalla ja huuhtelet.

19. alkup. Vierailija

Sisäpuoli on tutkittu. Vaihdoin nimittäin kaikkien pönttöjen uimurien tiivisteet jokin aika sitten. Tai ei nyt uimurissa ole tiivistettä, mutta sen osan, mille uimuri kertoo, että nyt vettä pönttöön. Se kun kertoili väärin ja vettä lorotti pönttöön, mutta se oli jo sitä ennenkin, siis alkoi olla kauheassa kunnossa. Sitä paitsi, pönttö ei ole sieltä valuvasta puolesta kauhea, vaan enemmänkin pohjasta ja luiskasta, mikä menee sitten pöntön sisään.

Cokiksella muuten kerran koitin lasten vaatteista jotain marjatahroja saada pois, ei tehonnut.
    WC-ankkakin on kokeiltu, mutta nyt tein viikonloppuna jossain halpamarketissa löydön. Ostin Thick Cleaning Bleach -nimistä ainetta, ja se näyttäisi auttavan. Paljon sain jo mömmöä pois. Nyt täytyy etsiä vanha tiskiharja ja harjata sillä vielä lisää, koska wc-pöntön harjalla ei saa tarpeeksi voimaa kuuraukseen.

Kiitos kaikille, jotka koititte auttaa!

PS. Edelleen on mysteerio se, miksi vain yksi pönttö on tällaisessa kunnossa. Voisiko tosiaan olla, että itsessäni on jotain vikaa? Pitäisiköhän käydä vaikka verensokeri tai jokin vastaava mittauttamassa?

20. J Vierailija

Olen onnistuneesti saanut tehostettua puhdistusmenetelmiä kaatamalla pönttöön muutaman kannullisen kiehuvaa vettä ja harjaamalla sitten käytöstä poistetulla tiskiharjalla.

Tuskinpa tuo pöntön likaantuminen sinusta johtuu, olisiko ennemminkin niin, että tämän yhden pöntön lasitus on muita kuluneempi ja siksi lika tarttuu siihen?

21. alkup. Vierailija

Hei J, enpä ajatellutkaan tuota. Emme ole tämän talon ekoja asukkaita, mutta kaiken aikaa olen vain ajatellut, miten me vessoja käytämme. Eli voihan se olla, että se pinnoite on jo edellisten aikana kulunut muita vessoja enemmän, vaikka meillä muut vessat ovat jopa kovemmassa käytössä kuin tämä ""minun"" vessani.

22. Lilla Vierailija

siinä saattaa olla valuvika, ts. pinnoitus on ollut virheellinen.
    Meillä saatiin LVI-liikkeestä hyvitys, vaikka hankinnasta oli kulunut jo vuosia.
    ""Luisun ""kahtapuolta olevat syrjät olivat karkeat ja mainitsemasi kohta myös. Siivoushanskoilla tunnustelemalla tuli asia selväksi.
    Vaihdoimme pöntön ja on pelannut jo vuosia kuin junan vessa:), vaikka vetemme on hyvin kovaa, siltikään ei näy merkkiäkään tummentumista.

23. merkku Vierailija

kai te olette kokeilleet niitä wc-poretabletteja, niillä lähtee paskat..

24. suolahappo Vierailija

Ja todella kakkainen ja pinttynyt pönttö lähtee kliiniksi vain suolahapolla. Sitä ei sitten saa hengitellä, ja pitää varoa sormille roiskumasta! Annat liota vaikka yön yli, ja kylä lähtee.

25. Ani Vierailija

Meillä on tuo sama ongelma, ""luiskan"" molemmilla reunoilla on ruskeat raidat, jotka eivät lähde alkuunkaan millään tableteilla, kloritella, wc-ankalla eikä edes puulastalla raaputtamalla, jota myös kokeilin. Täytyy varmaan seuraavaksi yrittää kirveellä...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri