Hae Anna.fi-sivustolta

pytty puhtaaksi

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä kuuraaja, 21.10.2005.

1. siistijä Vierailija

Olet varmaan jo kokeillut soodaa?? Itse muutin vuosisitten vanhaan taloon ja pöntön pohja oli tumma ja ruskeen harmaa (siinä jopa näkyi ruoste jälki klemmarista) Ensin kokeilin kaikkia mahdollisia ja mahdottomia puhdistuisaineita, mutten hanausaineita. Lopulta laitoin soodaa ja annoin vaikutta yön yli. Sen jälkeen puhditus oli leikkiä. Pöntön alaosaan, missä vesi seisoo oli kertynyt kalkkia ja se nimenomaan lähtee soodalla ja vähällä vaivalla

2. Ani Vierailija

Kuinka paljon laitoit soodaa?

3. kokemusta on Vierailija

Ostappa kaupasta esim. Melitan kahvinkeitin-puhdistus jauhetta, myydään 2 kpl:een pusseissa ja tehoaa varmasti!Yksi pussi riittää per pytty, käyttökielto mahd. pitkäksi aikaa esim yön yli ni a´vot, ei tarvitse hangata yhtään.Kertymät kun yleensä on kalkkia yms. mysö wc pytyissä. Itse myös tykkään pestä tiskiharjalla kun sillä pääsee joka sopukkaan niin kätevästi :)

4. alkup. Vierailija

Heips, olen nyt koittanut kaikki mahdolliset vinkit, mikään ei auta. Luulin jo sen halpatavarakaupan-jutun tehoavan, mutta se vain näytti siltä. Soodaakin ostin, kun ensin olin koittanut leivinsoodaa, mutta mikään ei auta. Seuraavaksi sitten Melittan puhdistusainetta koittamaan...

Terveisiä Anille, kerro kanssa täällä, jos löydät tehoavan konstin!

5. Ani Vierailija

Heippa vaan. Eipä ole konstia löytynyt. Rahaa tosin on palanut kaikenmaailman wc-ankkoihin, mutta mitään apua ei ole ollut. Kyseessä ei ole (kuten moni luulee) mikään p-ka, vaan kovettunut ""joku"", joka on kuin sementtiä. Eli jos ei lähde raaputtamalla, niin kyllä siihen pitäisi olla joku vähintään teollisuussiivouksissa käytettävä myrkky, että lähtisi :(

6. ylös nosto Vierailija

tässä ketjussa pohditaan pyttyongelmaa,itse oon käyttäny rakennuksella käytettävää laattapesuainetta,tosin ongelma on että pytyn pohjassa on aina vettä joka laimentaa kaikki puhdistus aineet.

7. team Vierailija

Paras konsti, halpa, jolla taatusti lähtee: tyhjennä pikkukipolla wc pytystä vettä pois ja kaada tilalle
    ETIKKAA n. 2 litraa.
    Anna vaikuttaa yön yli ja aamulla ruskeat-lika-läjät lähtee
    laikkuina pois!!!

8. Heini Vierailija

Pian sinulta varmaan on kulunut uuden pytyn hinta noihin aineisiin, jos kaikkea meinaat kokeilla:) Jos sinne on kaadettu joskun jotain esim. maalia, tai muuta ainetta, joka ei kuulu vessan pönttöön, voi olla että mikään konsti ei tepsi:(

9. pekka Vierailija

ei se tarvii maalii kyl sinne pytyn pohjaan voi tulla sellanen ruskee karsta mikä on tosi lujassa,meillä on kans se karsta mikä on vaikeempi saaha irti kun ruosterantu mikä tulee takalaitaan kun alatiiviste vuotaa ja vesi on rautaoksidi pitosta,laattapesullakaan se ei ihan tarkkaan lähteny kun ei viiti vettä pitää kovinpitkään hajulukosta,luutulla veden kyl helpoiten saa pois.

10. kestääkö Vierailija

Jostain netistä luin mitä aineita tai kuinka emäksisiä aineita pytyn lasitus kestää, mutta nyt en löydä samoja sivuja mistään. Jos joku löytäisi, niin voisiko ystävällisesti kertoa osoitteen.

11. Kokeilkaa Vierailija

Kaataa pönttöön purkillinen sokerista coca-colaa ja antakaa olla tunti ja vetäkää sitten vessa.

12. Siivooja Vierailija

Minulla on jotain rautakaupasta ostettuja valkoisia rakeita..en tiedä nimeä..ripottelin niitä pönttöön, annoin olla muutaman tunnin ja kiehuvaa vettä päälle. Pönttö oli kuin uusi ja ihan hankaamatta.

13. ellu Vierailija

Saostumat yleensä lähtee happamilla aineilla. Siis ph hyvin alhainen, katso kaupan pesuainehyllystä, niissä on merkitty ph-arvot yleensä hyvin tarkasti.

14. Caporit- Vierailija

tabletit. Toista käsittely, jos ja kun ei ensimmäisellä kerralla tule puhdasta.

Sitten kun on onnistunut kunnolla puhdistamaan , on parasta ripauttaa pari kolme kertaa viikossa ihan tavallista pyykkipulveria ja pyöräytellä harjalla puhtaaksi. Kun ei päästä pyttyä pinttymään, ei ole noita puhdistusongelmiakaan.

Meillä on kolmekymmentä vuotta vanhat pytyt ja puhtaita molemmat.

15. Käykää tutustumassa osotteeseen www.HGinternational.com

16. etikkaa Vierailija

hei hei.... älä ala vielä hinkkaamaan.... onko teillä kalkkinen vesi. Meillä on ja aikaajoin kalkki alkaa tummumaan. Kuullostaa hiukan siltä kun sinulla olisi sama vika. Minulla on tapana laittaa etikkaa pyttyyn. Illalla nukkumaan mennessä heitän pullollisen (desikin vois riittää=)) etikkaa ja aamulla taas tumma on poissa. Helppoa on!

17. etikkaaa Vierailija

en tiedä mutta minä käytän etikkaa. heitän pullollisen illalla (ku on niin halpaa=)) mutta varmaan pari desiäkin riittäis. Eipä tarvi hinkata!!!

18. kuuraaja Vierailija

Tämäkin ketju vielä hengissa! Kiva! Meillä ei ole kalkkinen vesi, etikkaakin olen ihan ensimmäisten aineitten joukossa koittanut. Ja kyllä sitä pyttyä on pesty, jos tuo eräs vastaaja muutama viesti ylöspäin sitä epäili. Kuten alussa kirjoitin, muiden pönttöjen kanssa ei ole mitään ongelmaa, vain tämän yhden, ja kaikkia hoidan ja putsaan tasapuolisesti!
    Tehoaineen etsintä jatkuu...

19. em Vierailija

Alkuperäiselle kuuraajalle (muut voivat rauhassa kuolla nauruun):
    Tulinpa ajatelleeksi, että olisiko kysymys kuitenkin ruokavaliosta tms. Innostuin jokin aika sitten kardemummakahvista, ja huomasin, kuinka minun käyttämääni pyttyyn alkoi tulla omituisia raitoja. (Meillä myös on useampi wc, muu perhe käyttää just tätä vain satunnaisesti.) Ne lähtevät kyllä tavallisella pesulla, aina välillä liotan Domestosta yön yli, mutta olen huomannut, että tämä nimenomainen istuin likaantuu nopeammin kuin muut.

Nyt on lauantai ja siivouspäivä, joten taidan tässä siirtyä kuuraamaan niitä pyttyjä (meidän perheessä se on minun hommiani, muut perheenjäsenet mielummin imuroivat ja pyyhkivät pölyjä). Mutta ensin keitän mukillisen kardemummakahvia...

20. ap. kuuraaja Vierailija

Hei em!
    Aloittaessani tämän ketjun kyselinkin, voisiko vika olla minussa, eli en ainakaan minä naura vastauksellesi...

Ostin muutama päivä sitten sitruunahappoa apteekista, ja yllätys oli kyllä aika suuri, kun apteekin farmaseutti-poika ei osannut neuvoa käyttöä. Viereisellä tiskillä oli asiakas, jolta sain sitten neuvon, että kuumaa vettä pönttöön, happo päälle ja antaa liota yön yli. Aamulla oli tarkoitus sitten harjalla vielä hangata, mutta enhän minä sitä unenpöpperössä muistanut herättyäni, vaan normaalisti kävin vessassa, ja vasta sitten harjasin (siis vedin tietenkin vessan sitä ennen). Ja kyllä sieltä näyttää karstaa hävinneen. Täytyy vain käydä ostamassa uusi happopussi vielä ja tällä kertaa muistaa harjata ennen kuin itse renkaalle istahtaa.

21. oikein teit Vierailija

Hyvä kun sait sitruunahapolla pyttysi puhtaaksi, monet pilaavat hankaamalla pinnan rikki hankausaineilla tai kaiken maailman patapadoilla. Ja sitten se lika vasta tarttuukin. Kaiken varalta lopettaisin kyllä kardemummakahvin juomisen, sillä siinä saattaa piillä suomalaispyttyjen likaisuuden pohjimmainen syy. Tosin sen hajustava vaikutus on aika mukava.

22. Mie Vierailija

oon nyt soodalla putsannu pyttyäni varmaan viikon ajan.

Joka kerta kun vessassa käyn, ripottelen jälkeeni soodaa..ja kas kummaa, eilen pitkällä veitsenkärjellä koetin, niin kopsahti pytyn pohjalle iso pala aivan kuin sementtiä.

Että kyllä se tehoaa, kunhan kärsivällisyys vain riittää.

23. up Vierailija

24. aNNOSTUS Vierailija

Tässä ketjussa on puhuttu tuosta soodasta, mutta onko kyse ollut ruokasoodasta? Meillä on remontin jäljiltä kidesoodaa. Voisikohan sitä voisi käyttää pöntön puhdistuksessa ja miten? Alkuperäistä pussia ei enää ole olemassa, kun se hajosi, joten ei ole käyttöohjettakaan.

25. välineurheilija Vierailija

Muistin ostaneeni tuollaista Kidesoodaa joskus jostain johonkin tarkoitukseen, oletettavasti juuri pytyn puhdistukseen. Ei se vaan avaamattomana tuolla kaapissa ole ollenkaan tehonnut... [​IMG]

Annosteluohjeena on pussin kyljessä Kivilattioiden, portaiden ja kylpyhuoneiden puhdistus:
    50-60 g liotetaan 5 litraan lämmintä vettä, pestään liuoksella ja huuhdellaan huolellisesti. Varottava maalattuja puupintoja.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri