Hae Anna.fi-sivustolta

Pyykit haisevat pahalle

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä pyykkäri, 23.08.2005.

1. palomiäs Vierailija

Varmaanki juu kiukaan päällä.

2. pyykkäri myös Vierailija

Minä olen pessyt jo vuosia hajustamattomalla pesuaineella ja pahalle eivät pyykit haise. Käytän hyvin mietotuoksuisia huuhteluaineita joihinkin vaatteisiin kuten froteepyyhkeisiin jne. En tiedä mitä pesuainetta käytät, mutta en ostaisi ihan halpojakaan.

3. Megalemu Vierailija

Nyt on kaikki mahdolliset kokeiltu (myrkyt, pesuaineen vaihto, kone puhdistettu useasti joka rööristä ja pesty 90 asteessa useasti, ym) ja silti tumma pyykki haisee.

Kokeilin myös toisella koneella pestä haisevat pyykit, mutta lemu ei enää lähde vaatteista pois.
    Kyseessä on uusia vaatteita (alle kuukauden vanhoja), joten luulisi, ettei siitä voi ainakaan johtua.

Nyt tarvisinkin apua siihen, että millä saan kamalan lemun vaatteista pois?

Aion ostaa uuden pesukoneen, muttei olisi enää intoa ostaa kahta koneellista uusia vaatteita!
    Ennen ei tätä ongelmaa ole ollut.

4. Harmi Vierailija

Huoltomies pystyy poistamaan zeoliittikertymät (joista haju tulee) koneestasi eli kannattaisi ensin huollattaa tuo kone. Niin minäkin aion tehdä jos omat puhdistusyritykset eivät auta.

5. Megalemu Vierailija

Okei. Täytyy varmaan sitä huoltomiestä vielä koittaa.
    Onko mitään neuvoa noihin vaatteisiin? Tosissaan se viemärin haju ei enää vaatteista poistu. Pesen toistaiseksi pyykit muualla kuin omassa koneessa.

6. Harmi Vierailija

Oletko kokeillut käsipesua, että onko edes toivoa saada vaatetta puhtaan tuoksuiseksi? Jos ei sekään auta, tuntuu kyllä siltä, että haju on kuiduissa jo niin pahasti. Minulla on myös muutamia mustia vaatteita jotka vaan haisee ja haisee, vaikka yritän mitä. Ulkokuivaus miedontaa hajua hieman. On kyllä todella kiusallista haista pahalle vaatteiden vuoksi.

7. Dara catpeople

Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut liottaa haisulivaatteitasi etikkavedessä? Nyrkkisääntönä sekoitukseen se, että mitä vahvempi haju, sitä enemmän etikkaa veden sekaan ja liotus siinä ennen normaalia konepesua kuumimmalla mahdollisella lämpötilalla, mitä ko. tekstiili kestää. Mä olen saanut jopa leikkaamattoman kollikissan kusen hajut pois etikalla, ja leikkaamattoman killikissan virtsa haisee siis aivan tajuttoman pahalle... ;)

Esim. vaikkapa laita sankoon viisi litraa vettä ja puoli litraa etikkaa. Vaate sinne likoomaan ja anna liota useamman tunnin, vaikka yön yli. Pese sitten koneessa normaalisti, ja käytä huuhteluaineen asemesta loraus etikkaa jos haluat. Etikan hajun ei pitäisi jäädä vaatteeseen, mutta ei muidenkaan hajujen.
    Jos vaate haisee pesun jälkee etikalta, siitä selviää vaikka huuhtelulla. Jos vaate haisee vielä viemäriltä, voit kokeilla uutta liotusta ja lisätä etikan määrää liotusvedessä.

8. Harmi Vierailija

Jep, voin sanoa, että etikka toimiii. Itse pesin viikonloppuna koneen tyhjillään +95ast. veden ja ruokasoodan kera. Sitten kerran vielä +95 asteella ja fosfaatitonta pesuainetta lokeroon. Nyt ei pyykit haise enää niin pahalle. Ja etikkaa olen käyttänyt huuhteluaineena, en muuta. Ei haise pyykit enää niin pahalle. Hieman tuoksahtaa kosteana, vaan ei enää kuivana...

9. mcs Vierailija

youtube.com ja video bosch bearings - muovirummun takaosan lokerikko

kerää töhnää ajan myötä

10. Jaano Vierailija

Ei johdu koneesta. Puhdistan koneen säännöllisin väliajoin ohjeiden mukaisesti. Lakanat ja liinavaatteet pesen 60 pitkällä ohjelmalla ja huuhteluita 4x. Pyykit luulisi olevan puhtauta ja ovatkin. Vaatekaapit pyyhin ja tuueletan säännöllisin väliajoin, en sentään joka viikko, mutta esim. pyyhkeet haisevat vähän ummehtuneelle. Ystäväni sanoi kun valitin hänelle asiaa, että se johtuu huuhteluaineesta, hän on pannut sen merkille omissakin pyykeissä.
    Hänkin käyttää hajustamattomia tuotteita. Ehkä tuoksuvia pyykkiaineita käyttävät eivät törmää tähän ongelmaan, ovathan ne nykyään niin voimakkaan tuoksuisi, ettei henki allergisella tahdo kulkea. Pesutuloksesta se ei ainkaan minun kohdallani johdu.
    Myöskään en koskaan sullo puhtaita vatteita kosteina kaappeihin, sekin voisi aiheuttaa tunkkaisen tuoksun, voisi kuvitella.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Minä käytän hajustamattomia aineita enkä ole vaatteissa tunkaista hajuha huomannut. Minä olen käyttänyt hajustamattomia aineita jo vuosia. Kannattaisiko vaihtaa tuotemerkiiä. Minä esimerkiksi käytän Pirkka color sensitiveä pesunaineena ja huuhteluaineena Comfort sensitiveä.

12. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Voisikohan se haju olla jotain hometta tms? Itse pidän aina pesukoneen luukkua auki, kun en käytä sitä (eli annan sen kuivua, ettei kosteus jää muhimaan) ja muutaman kerran vuodessa pesen pesukoneen siten, että irrotan sen pesuainelokerikon ja pesen sen tiskiharjalla tai pulloharjalla huolellisesti, ja sitten kaadan tyhjän koneen rumpuun pullon kloriittia ja laitan valkopesuohjelman kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla eli 95. Ja nukkasuodattimen puhdistan myös. Minulla on ikivanha pesukone, mutta hajuhaittaa en ole havainnut.

13. vierailija Vierailija

Kommentti tuohon vanhaan viestiin, etteivät muut tee samaa virhettä. Kloriittia käytetään kylmässä (viileässä) vedessä, ei missään tapauksessa +95 oC vedessä! Ohje löytyy pullostakin. Ennen erikoisempien puhdistusaineiden laittamista kannattaa selvittää tietävämmistä lähteistä aineen soveltuvuus.

• Tykkään Tykkään x 1
  14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olen samaa mieltä. Kaikenlaista hajuhaittaa ym tulee jos kloriittia laittaa lähes kiehuvaan veteen. Veden tosiaankin pitää olla kylmää. Älkää ihmeessä laittako kloriittia pesukoneeseen ja pesuohjelmaa päälle.

15. vierailija Vierailija

Pyykkietikka toimii! Yleisesti kannattaa pesuainemerkkejä vaihdella. Marttojen vinkki.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri