R ja L vika, koska puheterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Neuvolasta sanottiin että sinä vuonna kun eskariin menee, niin keväällä puheterapiaan, jos ei ärrää ja ällää tule, ällä tulee sen suuntaisesti, mutta vähän pehmeästi, joten kaipaa harjoittelua.

Sitten taas mitä muiden saman ikäisten lasten vanhemmilta tai eskari ikäisten vanhemmilta olen kuullut niin, puheterapiaan vasta jos ei eskarissa ole ärrää oppinut.

Mitenkä on?

Ne tarttis treenata kuntoon jo 5-vuotiaana, viiimeistään, niin pääsee helpommalla. Eikä se ole se puheterapeutti joka sen tekee, vaan se on kotona tehtävää ärrä- ja ällä-jumpaa. Pyydä p-terapeutilta tai keltoltanne (jos ootte päivähoidossa) kielijumppaohjeet. älä odota eskarin loppumista.

Ei. Kyllä nykypäivänä pitäisi päästä jo ennen eskaria. Jos l puuttuu niin 3 vuoden ikäisestä jo.
Koulussa on varsin pienent resurssit. Siellä paikkaillaan vain kesken jäänyttä r:ää. Tai viimeistellään sitä.

Harjoituksia pitäisi tehä nyt joka ilta pari minuuttia.
Vaadi neuvolasta kontrolliaika ja pyydä puheterapeutilta ohjeet kotiin.
Teet sitten lapsen kanssa joka ilta muutman minuutin harjoituksia.
Ja kontrolli aika puolen vuoden päähän.
Näin tuloksia alkaa tulla nopeasti.

Mun lapsen kaveri täyttää nyt 6 ja siltä puuttuu, k,s, r ja varmaan muitakin kirjaimia...tuntuu oudolta, ettei sen äiti ole yhtään huolissaan. Kauheaa sanoa, mutta mua on alkanut ärsyttää suunnattomasti sen lapsen lässytys kun ison tytön puheesta ei saa mitään selvää. Jopa mun lapsi on alkanut ihmettelemään, miksi x puhuu niin oudosti. Hyvä ap, että pidät huolen lapsesi puheen kehityksestä! Varmasti oppii ajallaan kun harjoittelette yhdessä.

Suosittelisin puheterapiaa jo nyt. Meidän pojan kohdalta R- harjoituksia viivästettiin ja viivästettiin eikä osaa vieläkään (7-vuotias). Kaikesta monivuotisesta kotiharjoittelusta huolimatta en usko että hän kunnon r-kirjainta oppiikaan.

Poika pääsi puheterapiaan lastentarhassa, koska ei osannut R sanoa - oisko ollut 4v - vuoden kuluttua siitä oppi sanomaan R kunnolla. Tosi hyvä, että pääsi ajoissa, koska nyt koulussa ihan tarpeeksi tekemistä kirjoittamisen opettelussa - ilmeisesti kärsii jonkintasoisesta lukihäiriöstä.

Molemmat lapset kävivät eskariaikana "R-koulussa". Eli muutama puheterapiakäynti ja paljon kotiharjoituksia. Hyvät R:t löytyivät, mutta ei ollut muissa kirjaimissa enää ongelmia.

Itselläni on samat kirjaimet opeteltu puheterapiassa eskarissa. Eskari vuosi on hyvä, koska lapsi alkaa olemaan jo sen verran iso että on oikeasti kiinnostunut harjottelemaan. Suosittelen oikeaa puheterapeuttia, ei mitään itse kotona ohjeista (vaikka sitäkin joutuu toki tekemään).

Meidän pojalta puuttui s- ja r-kirjaimet ja silloin sanottiin että jos puuttuu 2 kirjainta tai enemmän niin jo 5 vuotiaana puheterapiaan. Jos puuttuu vain 1 kirjain niin sitten eskari iässä. Missään tapauksessa ei enää kouluiässä aloiteta puheterapioita.

Meillä sanottiin, että 5v neuvolasta ohjataan puheterapeutille. Opittiin R kuitenkin jo ennen sitä itsekseen.

Kouluikä on hirveän myöhä opetella. Kun ajattelee miten paljon lapselle tulee muutenkin opeteltavaa eskarivuonna, niin itse ainakin pitäisin puoleni että saisi jo 5v.nä aloittaa harjoittelun.

Meillä on neuvolan ilmoitustaululla puheterapeuttien "mainos" että saa soitella jos on itsellä huoli lapsen puheenkehityksestä. Luulisin että joka kunnalla nettisivuillakin on numerot. Voisi pyytää ainakin kontrollikäyntiä, että saisi kotiin ohjeita.

Sen verran olen itse perehtynyt, että voi harjoitella suun lihaksiston vahvistamista esim puhaltamalla juomapillin läpi höyhentä, liikuttamalla ilmapalloa puhalluksen voimalla jne. Tällaisia hassuja leikkejä me teimme kotona ja tuntui lapsesta mukavalta :)

5v aloitti päikkärissä tehostetun harjoituksen. 6v eskarissa ollessa sit tosi tehokkaat harkat+satunnaisesti käytiin puheterapiassa(ei auttanut kun ei ollut säännöllistä ), koulussa ekaluokalla tunti viikossa puheopetusta ja ei oppinut, nyt 2 luokalla oppi syksyn aikana kun koulun puheopettaja vaihtui.

pitkä matka oli tällä tytöllä ärrään.

Yhteistyössä