Hae Anna.fi-sivustolta

Raastatko juustoraasteen itse?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä outi58, 20.11.2009.

1. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Teen tänään pizzaa ja tuli mieleeni kysellä, että käytätkö kaupan valmiita raasteita vai raastatko itse? Ennen käytin itse useimmiten valmista raastetta, mutta nykyään raastan itse. Raastehan on näin tuoreempaakin.

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Useimmiten laitan pizzaan valion mozzarella raastetta tai euroshopperin vastaavaa. Tämä siitä syystä, että enää en ole nähnyt kaupoissa, joissa käyn tuota valion mozzarellaa palana myynnissä.

3. Piii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Usenmiten raastan itse.
    Pizzaan saatan ostaa valmiiksi siivutettua mozzarellaa.

4. sofi-ann Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tähän tietysti pitäisi vastata, että raastan. Olen kuitenkin sen verran laiska, että useimmiten ostan valmista raastetta. Ja hui ja hyi, jopa joskus ihan polar- tai muuta "tavallista" raastettakin saatan käyttää. Pizzani taitaa siis olla vain pizzan tapaista ruokaa ;)

5. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä raastan poikkeuksetta itse. Valmis juustoraaste on kilohinnaltaan aika paljon kalliimpaa kuin "köntti."

6. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juu ei. En todellakaan raasta, kun olen eläissäni raastanut sitä ihan tarpeeksi - silloin kun sitä valmista juustoraastetta ei kaupoista vielä saanut.

Laiskana kokkina ( tai oikeastaan se johtuu siitä, kun minulla on niin monta lasta eli iso perhe ja ruokaa on pitänyt tehdä valtaisat määrät) olen aina mennyt yli siitä, mistä aita on matalin, eli olen käyttänyt hyväkseni kaikki oikotiet, mitä ruuanlaittoon on keksitty. Paitsi että kalapuikoilla ja jauheperunamuusilla en perhettäni ole koskaan rankaissut, enkä yleensä juuri muillakaan valmisruuilla.

7. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En raasta, koska täällä raasteet ovat halvempia ja niitä on runsas valikoima tarjolla. Nyt on onneksi lähikaupasta saanut Oltermannia leivän päälle, maksaa melkein kuusi taalaa sellainen minikiekko. Saas nähdä kauanko sitä saa. Aina on onneksi leivänpäällysjuustoja saatavana, norjalaista Jarlsbergia sekä ruotsalaisia ja tanskalaisia juustoja. Paikallisiin juustoihin olen hyvin usein pettynyt, enkä enää viitsi edes niitä ostaa, muuta kuin noita raasteita ja niitäkin tarvitsen vain kun teen pizzaa. Muita hyviä juustoja kyllä löytyy, kuten ranskalaisia brietä monenlaista ja muitakin eurooppalaisia juustoja.

8. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    raastan itse, rauta vain pitää olla riittävän karkea. Kinkun ostan kuutioina, en nyt ihan m3

9. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Raastan lähes aina juustoraasteen itse. Pitsaan saatan joskus ostaa Emmental-mozzarella juustoraastetta, koska se on ihan hyvää pitsassa eikä siten tarvitse ostaa koko paketillista jotain muuta juustoa jos en tarvitse juustoa muuhun.

10. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytännössä aina raastan itse. Rakastan kaikkea pilkkomista ja raastamista :)h

11. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juustoista vielä sen verran, että ostin vasta eräästä kaupasta Finlandia Swiss (punaleimaemmental) -juustoa valmiiksi siivutettuna, en saata syödä sitä vaikka punaleimasta pidän. Meneeköhän se jotenkin "pilalle" kun siivutetaan valmiiksi? Samoin jokin toinen suomalainen juusto löytyy valmiiksi siivutettuna, ei maistu sekään. Taisin laittaa Valiolle joskus viestinkin tästä, mutta ei tullut vastausta. Suomalaisella juustolla on kai jonkinlainen hyvä maine ulkomailla, mutta mielestäni nämä juustot kyllä pilaavat sen maineen. No, olihan se emmental ihan hyvää panini-leivän sisällä lämpimänä, mutta ei sitä voi muuten leivälle laittaa, eikä juustotarjottimellekaan kun on valmiiksi siivutettu.
    Anteeksi valitus, onhan täällä erilaisia juustoja vaikka kuinka tarjolla eikä tarvitse tyytyä huonoihin, mutta suomalaisen juuston puolesta haluaisin puhua.

12. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ostan valmiita raasteita, kun ovat tarjouksessa (jolloin ovat halvempia kuin könttijuusto) tai on muuten kiire. Mozzarellaa en enää osta raasteena, koska niin monesti on avaamattomassa pussissa ollut hometta vaikka päiväystä on ollut jäljellä vielä monta päivää. Valittaa asiasta olisi valmistajalle pitänyt, mutta niin vaivalloista olevinaan... Lisäksi palana tai helminä ostettu mozzarella maistuukin paremmalle ja on riittoisaa.

Itse raastan koneella paljon kerallaan ja pakastan annoksiin. Sinihomejuuston jämät isommasta palasta murustan rasiaan ja laitan pakastimeen, jos tiedän ettei sille ole heti käyttöä.

13. angloelli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mina raastan aina itse. Raaste on normaalihintaisena noin 20% kalliimpaa kuin palajuusto, mutta koska palajuusto on usein tarjouksessa ja raaste taas ei, niin todellisuudessa raasteelle tulee tuplasti hintaa. Toinen syy on tuoreus. Itseraastettu maistuu mielestani paremmalle. Esim. parmesanraaste maistuu lahinna sahanpuruille. Samasta syysta en osta valmiiksi siivutettuja juustoja. Kerran ostin Jarlsbergia siivuina, eika se maistunut samalle. Telkkarista tuli kauan sitten juttua siita, etta siivutetut ja raastetut juustot eivat ole taysin samoja kuin palajuustot, koska niihin taytyy laittaa sailontaaineita ja paakkuuntumisenestoaineita.

14. Lillukka- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Myös minä raastan itse. Syyt samat kuin Angoellillä. Useimmissa raasteissa on maininta, että säilyy pari päivää avaamisen jälkeen.
    Poikkeus on aurajuusto, jota ostan valmiina muruina. Se on jostain syystä jopa paremman makuista mielestäni näin ja näppärämpi käyttää suoraan pakkasesta. Pakastan siis aina juuston ja kun tarvitsen sitä, niin kopautan vain pussia hiukan, että muruista tulee irtonaista.

15. Tuivero Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aiemmin olen ostanut valmiita pizzaraastepusseja "hätävaraksi", että sitten on, kun tekeekin mieli tehdä pizzaa. Usein on käynyt niin, että raaste on homeessa, kun sitä tarvitsisi, vaikka viimeiseen myyntipäivään on vielä parikin viikkoa aikaa.

Siispä nykyisin raastan itse juuston pizzaan siitä juustosta, mitä sattuu kaapissa olemaan (ei siis kovin oikeaoppista), yleensä on kermajuustoa ja polaria - kyllä niistäkin ihan syötävä pizza on tullut.

16. Cilantro Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Raastan juuston aina itse. Syy on se että valmiissa juustoraasteissa on usein mukana paljon enemmän lisäaineita, säilöntäaineita yms moskaa.

Ja miksi ihmeessä juustorasteessa on mukana perunatärkkelystä?

Esim. tässä: X-tra Kevyt juustoraaste 500 g :: Tuotepankki - INEX

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tuote

Tässä minun käyttämässäni ei ole perunatärkkelystä ollenkaan, mutta paakkuuntumisen estoainetta näyttäisi olevan. Niin ja onhan siinä happamuuden säätöaine. Väri ainetta ei sentään ole niin kuin tuossa edellisen mainitsemassa juustossa.

18. Lok Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Raastan itse sillä joskus, kun ostin valmista raastetta niin sitä kun sitten jää eikä heti käytä niin se homehtuu. Itse raastaen voin lopun juustosta käyttää leivän päälle. Se valmis raaste maksaa myös huomattavasti enemmän kuin juusto palana ostettuna. Sitä paitsi mulla on aina juustoa jääkaapissa paria eri sorttia, joten voin aina käyttää loput juuston kannat raasteena.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä käytän tuota mainitsemaani juustoraastetta sen vuoksi ,etten ole enää löytänyt aikoihin tuota samaa kaupasta palana.

20. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ostan yleensä raasteena, tosin ei olisi iso vaiva itsekään sitä raastaa. Meillä nimittäin ei aina mene koko pussillista ja se ehtii homehtua ennen kuin taas tulisi käyttöä sille.
    Mutta, juustoraasteenhan voi pakastaa, eikö?

21. kim Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  22. Maaliskuun Idus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ostan valmista raastetta. Suosikkini on emmental-mozzarellasekoitus. Emmental antaa makua, ja mozzarella ruskistuu kauniisti. Jämät heitän pakkaseen.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri