Raha-asiat uusperheessä... Jos molemmat tallettaa yhteiselle tilille ensin n.1-2000e

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
No miehiä on joka junaan ja osa jää junasta. Itse ostin mieheltä puolet talosta ½-vuoden tuntemisen jälkeen. En halunnut maksaa "turhasta". MIeskin voisi ehkä haluta maksaa jostain mikä "kertyy myös hänelle itselleen"

Mä en nyt tajunnu, mutta se ei ole uutta :D

siis, tarkoitti kai, että jos et maksa asuntolainaa, se sama tulo menee helpommin kaikken turhempaan, josta ei jää mitään. eli mies päätyy maksamaan enemmän ruokaa, ulkona syömistä jne ja toinen kartuttaa vaan sitä omaisuutta maksamalla kaikella liikenevällä rahalla omaa lainaa...

sama juttu menee monissa perheissä ihan toisinpäin, eli mies maksaa lainaa ja näkyvää tavaraa ja naisen maksamat menee kurkusta alas (ruoka)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis, tarkoitti kai, että jos et maksa asuntolainaa, se sama tulo menee helpommin kaikken turhempaan, josta ei jää mitään. eli mies päätyy maksamaan enemmän ruokaa, ulkona syömistä jne ja toinen kartuttaa vaan sitä omaisuutta maksamalla kaikella liikenevällä rahalla omaa lainaa...

sama juttu menee monissa perheissä ihan toisinpäin, eli mies maksaa lainaa ja näkyvää tavaraa ja naisen maksamat menee kurkusta alas (ruoka)

Hmm.. Noh, kyllä hälläkin on juttuja, mitä kartuttaa, ei niistä sen enempää täällä.

meillä on uusperhe ja yhteinen talous, velat ja tulot on yhteisiä, myös lapset on yhteisiä ja heistä huolehtiminen vaikkei biologisia olisikaan. Teillä tuore suhde, kyllä se paras tapa teillekin vielä löytyy.

Me kans asuttiin pitkään mun omistamassa asunnossa. Asumismenot (vastike, sähkö, vesi ym.) maksettiin yhdessä, mutta MINÄ huolehdin omista lainoistani. Nyt omistetaan tämä asunto yhdessä, molemmat huolehtii omista lainoistaan ja muut asumiskulut jaetaan. Meillä on yhteinen laskutili, jonne molemmat laittaa saman summan kuukausittain. Tällä hetkellä laitetaan 350e/kk/nuppi, mut joinakin kuukausina enemmän jos isompia laskuja tulossa. Tuolta laskutililtä maksetaan yhtiövastike, sähkö, netti, kotivakuutus, päivähoitomaksu, lehtitilaukset, tv-lupa ja joitakin isompia hankintoja.

Ihania nämä aloitukset...ei voi ku nauraa. Ap haluaa kertoa kaikille tekaistun asian kautta, että hänellä on nyt uusi mies ja että mies on erittäin hyvin toimeentuleva ja, että heillä muutenkin raha-asiat on oikein hyvin hallinnassa ja on millä mällätä :):):)

Säälittävän läpinäkyvää...

Alkuperäinen kirjoittaja silmä:
Ihania nämä aloitukset...ei voi ku nauraa. Ap haluaa kertoa kaikille tekaistun asian kautta, että hänellä on nyt uusi mies ja että mies on erittäin hyvin toimeentuleva ja, että heillä muutenkin raha-asiat on oikein hyvin hallinnassa ja on millä mällätä :):):)

Säälittävän läpinäkyvää...

Jos sä ajattelet noin, niin se on ihan fifty-sixty ja up yours. Ja surullista, jos pidät moisia summia suurina, ja että niillä voi mällätä miten vaan. Olishan se tosiaan parempi, jos molemmilla olis luottotiedot menneet, ja kaikki pitäis laskee tosi tarkasti. Kysyin, kuinka muut ovat asiat hoitaneet, mutta sä luit vaan rivien välistä, kunnon palstalaisen tavoin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on uusperhe ja yhteinen talous, velat ja tulot on yhteisiä, myös lapset on yhteisiä ja heistä huolehtiminen vaikkei biologisia olisikaan. Teillä tuore suhde, kyllä se paras tapa teillekin vielä löytyy.

Miksei? Ja miksi nyt ihmiset yleensä täällä mitään kyselee?

No meillä myös uusperhe, yhteisiä lapsiakin, silti meidän systeemi on se, että kummallakin on omat rahat ja yhteinen tili yhteisten maksujen hoitamiseen. Meillä, kun on noita yhteisiä lapsia, niin yhteisiä maksuja ovat mm. päivähoitomaksut, iltis-maksut, lasten vakuutukset, vakuutukset, asunto, ruoka. Menot on jaettu myös tulojen suhteessa, eli minä isompitloisena maksan enemmän.

Meillä on laskettu summa joka elämiseen kuluu, sen perusteella mies siirtää yhteiselle tilille 1400 euroa kuukausittain, minä maksan samanlaisen summan, plus vähän enemmänkin ja ostelen sitten myös lasten vaatteet ja harrastusvälineet.

Meillä tämä systeemi toimii erinomaisen hyvin, kummallekin jää rahaa, jota saa käyttää tai olla käyttämättä omiin menoihinsa, eikä tarvitse keneltäkään kysyä yhtään mitään.

mä en tiedä noista raha jutuista mitään mistä kysyttiin mutta kommentoinpahan silti tuota asumis juttua, mä nimittäin tekisin samalla lailla,jos oon jo pitkään maksanu omaa kämppää ni menee turhan hankalaksi kesken kaiken ruveta toinen laittaan lainaan myös mukaan eli myydä puolet asunnosta koska asunnon arvo on saattanut nousta/laskea yms. voihan sitä myöhemmin katsoa kun laina on maksettu että jos sitte haluaa myydä sen puolikkaan.

Yhteistyössä