Rahako tekee blogista hyvän? pohdintaa pintaliitäjäblogeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja blogipohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

blogipohtija

Vieras
Rahako tekee blogista hyvän?

"Olen muutaman päivän miettinyt mikä tekee blogista hyvän?
Jos katsoo vaikka blogilistan top 10 niin kaikki ovat mielestäni yhtä samaa mössöä, nelly sitä ja tätä, uusia vaatteita, laukkuja, meikkejä, mainoksia, ravintoloita, menoja, juhlia sekä kirjoittaka aina niin upeana. Tuntuu, että mitä enemmän sinulla on rahaa tai varaa ostella niin sitä enemmän sinulla on lukijoita. Luulen, että blogimaailma on muutenkin lukijoiltaan valtaosan nuoria tyttöjä, niitä juuri joihin vaikuttaa suunnattomasti mitä bloggaaja tekee. He varmasti ihailevat kuinka bloggaajalla on taas uusi LV:n laukku tai uudet upeat hiukset sekä muutenkin tämän elämäntyyliä. Mutta onko tämä elämäntyyli valheellista?"

Hyvä ja aiheellinen blogilistan Top-muotiblogeja koskeva kirjoitus löydetty:

Queen Ariel: Rahako tekee blogista hyvän?

Muita samaa mieltä olevia? miksi ostelu nostetaan ykkössijalle elämässä? miksi näissä suosituimmissa blogeissa ei kirjoiteta arjen asioista ja päivän kuulumisista vaan aiheet rajataan tarkasti vain merkkivaatteiden ympärille ja juhlien hehkutukselle? miksi LV laukku on jonkun mielestä jotenkin parempi kun vaikkapa anttilan laukku? kuka väittää että merkkivaatteet kestäisi paremmin kuin muut? kuinka moni nuori nainen oikeasti elää vastaavalla tavalla, yleensä normaaliin elämään kuuluu paljon muitakin asioita kuten perhe, lapsi/lapset, harrastukset, työ/koulu. En ole blogin kirjoittaja mutta ihmettelen tätä valheellista elämää jota nuorille syötetään että olisi aina oltava merkkilaukku kädessä bilettämässä, kaiken lisäksi nellyvaatteita jatkuvasti mainostavat eivät edes osta niitä itselleen, he haluavat vain mainostuloja nuorten kustannuksella

Arjesta kertominenko blogista syvällisen tekee?

Mua ainakaan ei voisi pätkääkään kiinnostaa jonkun Maija Meikäläisen kirjoittama blogi jossa kerrotaan samantapaisesta keskiluokkaisesta arjesta mitä itse elän.
Tylsäähän se olisi.

Koska siinä vaiheessa kun haluan vain rentoutua tai lueskella jotain ns aivottomasti pitkän päivän jälkeen, haluan lukea jotain ah niin ihanan pinnallista muotilehteä tai blogia. Ei siinä pisteessä vois vähempää kiinnostaa jonkun jorinat normielämästä ja parisuhdeongelmista tms. Käyn niitä syvällisempiä asioita läpi sitten ystävien kesken. Ja rahalla kun saa yleensä sitä tilpehööriä jota on kiva ihastella, niin monesti nämä blogit varmasti ovatkin varakkaampien. (eivät kuitenkaan kaikki, mutta korostuneesti)

Älä ota sitä niin vakavasti.

Minusta blogit ovat vähän niinkuin aikakauslehtiä, mutta tavallisten pulliaisten kirjoittamia ja kuvaamia. Näin ollen voisi kysyä, miksei Cosmopolitan -lehdessä kerrota Peräseinäjoen Takakylän Raijasta, jolla on 5 lasta ja sohvaperuna-aviomies. Koska se ei kiinnosta lehden kohderyhmää. Sama juttu lienee blogeissa.

Rahalla saa niitä asioita mitä muotiblogeissa esitellään, mutta hyvät bloggarit kertoo myös itsestään ja muusta elämästä. Kieltämättä itsekin ripoo se pinnallisuus välillä ja joidenkin kohdalla kova tarve näyttää ulospäin että kaikki on täydellistä - no heillä on usein juuri toisinpäin elämässä.

Blogit on korvanneet tv:n saippuasarjat ja muut aivot narikkaan- kategorian jutut. Joistakin saan ehkä hieman sisustus- tai tyyli-inspiraatiota, mutta enimmäkseen luen niitä rentoutuakseni. Koska onhan se nyt huvittavaa, kun se lindajannica ostaa kymmenennen Vuittonin, 500 euroa maksavan käsikorun joka ei ole edes kultaa, tai "pitkään himoitun ihkubleiserin Zarasta" joka siis nyt vaan sattuu olemaan sadalla muullakin bloggaajalla. Sitten kuvataan vähän kuntosalilaitteita ja heti perään haetaan kahvilasta joku kermahöttökahvi. Opiskellaan ja liikutaan, mutta ikinä ei valmistuta eikä treeni näy kropassa. Ainoa kehitys näkyy sisustuksen tai vaatekaapin muutoksessa.

[QUOTE="vieras";28638497]Rahalla saa niitä asioita mitä muotiblogeissa esitellään, mutta hyvät bloggarit kertoo myös itsestään ja muusta elämästä. Kieltämättä itsekin ripoo se pinnallisuus välillä ja joidenkin kohdalla kova tarve näyttää ulospäin että kaikki on täydellistä - no heillä on usein juuri toisinpäin elämässä.[/QUOTE]

:laugh: juupajuu taas.

Minä kun olen vanha ja aivan ulalla kaikesta, jäin ihmettelemään että mistä nyt sitten löytäisin tällaisen plingpling ihkushoppailusushidieettiblogin? Antakaas esimerkkejä niin voin täällä rillieni takana sivistyä!

[QUOTE="vieras";28638520]No mitäs meiän tiiru :D Sulla on kyllä aina nii älyvapaat kommentit ja susta saa niin tyhmän kuvan, esim. siinä keskustelussa jossa puolustit tätä äitiä kuka käytti henk.väkivaltaa lastansa kohtaan.. :D Yök vois oksentaa hyi helvetti.[/QUOTE]

Ai kato sinä! Eipä yllättänyt. :whistle:

Ihmiset on pinnallisia.

Itsekin olen, mutta en kyllä lue kyseisiä muotiblogeja. Minusta ne on tylsiä, toistavat itseään, ei siinä määrin kiinnosta se tavarakrääsä jota esittelevät enkä edes usko heidän sanoihinsa (sanovat vaan maksusta), eikä kyllä kiinnosta katsoa kun pissis kuvaa itsestään 20 kuvaa; edestä, takaa, edestä, takaa, sivusta, edestä, käsi ylhäällä, käsi alhaalla. Noissa blogeissa tuppaa olemaan sellainen yksi perusteellinen vika: itserakkaus. Niin ja feikkaaminen. On sitä sun tätä hienoa, ja todellisuudessa sillä bloggaajalla ei ole edes luottotietoja, mitä hiton ihailtavaa sellaisessa elämässä on? Lainarahaa ja lahjuksia.

Aitoja blogeja, joiden kirjoittaja ei elä minäpeilien keskellä, on mukava lukea. On mukava lukea kirjoittajan tylsästä kotielämästä, koska se saattaa olla samanlaista kuin minulla ja saan sitäkautta vertaistukea. Toisaalta on kiva lukea jos kyseinen blokkari on löytänyt jonkun tosi hienon ja kivan esineen, jota hän esittelee monipuolisesti ja jota hän aidosti on testannut jne. Semmoisia blogeja on kiva lukea :)

Varmaan osittain totta. Toisaalta telkkarissakin kaikki "rikkaat ja rakkaat" saavat katsojia enemmän kuin vaikka iholla tai joku dokumentti. Eli me halutaan katsoa muuta kuin sitä jota elämme.
Sama blogeissa. Toisaalta sama elämäntilanne voi tehdä blogista mielenkiinoisen vertaistukimielessä. Aina on poikkeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja hjlpäk;28638474:
Arjesta kertominenko blogista syvällisen tekee?

Mua ainakaan ei voisi pätkääkään kiinnostaa jonkun Maija Meikäläisen kirjoittama blogi jossa kerrotaan samantapaisesta keskiluokkaisesta arjesta mitä itse elän.
Tylsäähän se olisi.

Kuka on sanonut että ainoa vaihtoehto näiden pintaliitäjien lisäksi olisi lukea jotain tiinatavallisen blogeja? eikö muuta tosiaan löydy? tykkääkö joku oikeasti katsella jotain nellyn kollaaseja päivästä toiseen?

blogilista on täynnä mielenkiintoisia blogeja joissa kerrotaan vaikkapa näistä aiheista:

perhe, vauvat, ystävyys, harrastukset, urheilu, matkustelu.
Miksi ainoa vaihtoehto muotiblogien tilalle olisi jokin tylsä arkeni tyyppinen nolife blogi?

[QUOTE="pönttö";28638525]Minä kun olen vanha ja aivan ulalla kaikesta, jäin ihmettelemään että mistä nyt sitten löytäisin tällaisen plingpling ihkushoppailusushidieettiblogin? Antakaas esimerkkejä niin voin täällä rillieni takana sivistyä![/QUOTE]

Tänne ei ehkä saa suoraan linkittää niitä blogeja mutta kurkkaa ensi alkuun Blogilista
ja sieltä top-lista

Yhteistyössä