raivo uuvuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsähtänyt

Vieras
Minulla on 8v. tyttö joka on aloittanut jatkuvan parkumisen puoli vuotiaana ja myöhemmin aivan käsittömät raivarit. Ja nyt ei puhuta tavallisesta tappelusta tai uhmasta. Tyttö huutaa ja raivoaa aivan räkäposkella silmät päästä pullottaen. Raivarin aikana hän ei kuule eikä nää mitään vaan saattaa hokea yhtä lausetta parkuen tunninkin esim. mä en tahdo tätä paitaa. Vaikka sanon, että ota sitten toinen ei hän edes reagoi siihen. Välillä hän kirjaimellisesti kierii lattialla kuin hirveissä tuskissa. Raivarin kesken hän saattaa tulistua vielä eri asteelle ja alkaa syytää suustaan mitä hirveämpiä asioita vihaa uhkuen. Ja aivan kuin sormia napsuttaen raivari loppuu ja meillä on taas mitä ihanin ja yhteistyö kykyisin pimu.

Missään missä asiasta olen näiden vuosien aikana kertonut ei asiaa ole noteerattu mitenkään muutoin kuin, että 'ei kyllä ikinä uskoisi. On niin rauhallinen ja ujo, kiltin oloinen tyttö'.

Ja mitä tuo likka raivollaan hakee? Mitään ei sillä saa läpi eikä huuto monestikkaan ole haluamista vaan saattaa esim. sukkikset tuntua pahalta.

Mitä hittoa mä teen ton kanssa. Nolona myönnän huomaavani itseni toisinaan vajoavan lapsen tasolle ja tappelevani raivottaren kanssa.

En ole ikinä lastani lyönyt, tukistanut tm satuttanut. Tiedostan kuitenkin pinnan vuosien aikana lyhentyneen ja pelkään sitä päivää kun tukistaminen edes tulee mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuli heti mieleen:
Oletko lukenut Deborah Spungenin kirjan "Nancy"? Erittäin hyvä kirja muutenkin, mutta ennen kaikkea tuli Nancy mieleen, kun luin viestisi...

Olen joskus nuoruudessa lukenut. Likka ei satuta itseään eikä muita. Se ainakin poikkeaa Nancystä.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Veikkaan, että joku täältä palstalta suosittelee käymään terapiassa, psykologilla tms.

Niinpä. Mutta likka käyttäytyy julkisissa paikoissa kuin unelma. Käytös ei todellakaan tule näkymään missään muualla kuin kotona oman perheen kesken. Siksi käytös ei mielestäni olekkaan täysin hallitsematonta.

Joskus tuntuu, että meidänkin tytöstä tarttee onkimalla onkia paha olo, siis se todellinen syy kiukutteluun. Joskus meilläkin saadaan mielettömiä raivareita, ja tuntuu että lapsi pyörtyy omaan huutamiseensa. Kuitenkin kun ollaan yritetty kaivaa syytä, löytyy useimmiten sellainen. Koulussa sattunut jotain tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Alalla työskentelevä+ oma 8 v tyttö:
Joskus tuntuu, että meidänkin tytöstä tarttee onkimalla onkia paha olo, siis se todellinen syy kiukutteluun. Joskus meilläkin saadaan mielettömiä raivareita, ja tuntuu että lapsi pyörtyy omaan huutamiseensa. Kuitenkin kun ollaan yritetty kaivaa syytä, löytyy useimmiten sellainen. Koulussa sattunut jotain tms.

Meillä noita raivareita on vähintään, HUOM vähintään kerran päivässä...
Ja ammattikasvattaja minäkin. Nyt ei vaan tieto ja taito taida riittää...

Meillä samanlainen 6-vuotias. Mennään käymään kasvatusneuvolassa psykologilla parin viikon päästä. Mun lapsen käytös ei myöskään näy ulkopuolisille. Raivarit ei ole ihan kuvaamaasi tasoa. Lapsi kuitenkin usein alkaa kaivelemaan kaikkia vanhoja negatiivisia asioita siinä vaiheessa, kun joku pikkujuttu ei onnistu (vaikka joku piirustus ei hänen mielestään ole tarpeeksi hyvä). Vaikka kuinka koettaa kannustaa, niin lapsi kääntää kaiken negatiiviseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja negatiivin äiti:
Meillä samanlainen 6-vuotias. Mennään käymään kasvatusneuvolassa psykologilla parin viikon päästä. Mun lapsen käytös ei myöskään näy ulkopuolisille. Raivarit ei ole ihan kuvaamaasi tasoa. Lapsi kuitenkin usein alkaa kaivelemaan kaikkia vanhoja negatiivisia asioita siinä vaiheessa, kun joku pikkujuttu ei onnistu (vaikka joku piirustus ei hänen mielestään ole tarpeeksi hyvä). Vaikka kuinka koettaa kannustaa, niin lapsi kääntää kaiken negatiiviseksi.

Meillä likka ikäänkuin hakemalla hakee jonkin syyn raivariin. Mitäs sielä psykologilla? Meille sanottiin kun aikaa kyselin, että tuskin on neurologista vaan tempperamenttia. Ja koska pystyy hallitsemaan itseään(?!) ja raivoaa vain kotona ei hätää ole. Tuntee kodin ja perheen niin turvalliseksi. Aikaa ei saatu kun on niin pitkät jonot... Ja kyllä mulla alkaa olla jo hätä!

Yhteistyössä