Rajoitatteko lastenne tv:n katselua tai konsoleilla pelaamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nurja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nurja

Jäsen
21.02.2009
66
0
6
En osaa päättää mikä olisi paras ratkaisu...Meillä riidellään tuosta xboxilla pelaamisesta. Aikaisemmin meillä oli käytäntönä pelipäivä, mutta se meni helposti siihen, että sitten pelattiin monta tuntia putkeen. Ja viikko meni kysellessä, että saako jo pelata ja joko on pelipäivä. Nyt ollaan koitettu sitä, että luvan kanssa saa pelata minä päivänä tahansa mutta vain rajoitetun ajan, esim. tunnin. Kun pitää lopettaa, tulee hirveä meteli ja melske. Tai jos kieltää pelaamisen, niin kuin nyt tein, niin eskarilainen lähtee ovet paukkuen pihalle "muutan täältä pois koska sä et enää tykkää musta"-.kommentilla höystettynä.

Kaikki konsolit johonkin kaapin nurkkaan?!

Luultavasti paras ratkaisu laittaa kaikki konsolit tosiaan kaappiin ja esiin otetaan vasta sitten (ainakin kuukausien päästä) kun lapsi kasvanut ja ymmärtää ne rajoitukset.

Itse rajoitan lasten tv:n katselua, arkana saavat katsoa n. tunnin ja viikonloppuisin pari tuntia per päivä. Mitään konsoleita meillä ei vielä ole.

Kannatan rajoittamista, vaikka ovet paukkuisivatkin. Meillä vajaa 2v. ja 4,5 v. saavat katsoa aamun ja illan lastenohjelmat TV2:lta, mutta eivät muuta ja pelikoneita meillä ei ole eikä varmaan tulekaan, toivottavasti. Isompi saa joskus tietsikalla katsella kuvia tai kirjotella, mutta pelit on vielä liian vaikeita.

Meillä ei lapset katso televisiota, ainoastaan jos on joku erityinen ohjelma, joka kiinnostaa (esim. lauantaisin huuma) silloin porukalla katotaan se yksi ohjelma. Pelikoneita on, mutta puoli tuntia maksimissa voi pelata. Ei ne lapset jää "riippuvaiseksi" niihin peleihin ja ohjelmiin jos tarpeeksi rajoittaa. Kyllä nykyajan pelit koukuttaa jopa aikuisia, niin miksei sitten lapsiakin, ja telkkarista tulee koko ajan ties mitä sontaa! Ja jos lapsi huutaa, ja uhkailee, niin voi voi, antaa mennä vaan, kyllä se rauhoittuu kun huomaa, ettei siitä ole mitään hyötyä! Näin meillä..

Telkkarin katselua rajoitetaan sisällön perusteella. Kaupallisten kanavien ohjelmia ei olla katsottu kuin muutaman kerran, esim. hello kittyjä otettiin joululomalla "jopa" boksille :) (ja silloinkin yleensä jompikumpi vanhemmista on samassa huoneessa)..

Pelikonsoleita ei olla hankittukaan. Tietokoneella annetaan lasten välillä pelailla. Yleensä puolesta tunnista tuntiin. Yleensä eskarin omasta toiveesta annetaan pelailla ja saattaa mennä viikkoja, etteivät lapset edes muista tietokonepelien olemassaoloa... Meillä varsinkin juuri tuo eskari-ikäinen saattaa harmistua siitä kun pelaaminen pitää lopetella. Käyn usein ennen peliajan loppumista sanomassa muutamaankin kertaan, että kohta pitäisi lopetella. Tämä helpottaa sitten sitä lopullista pelin sammuttamista. ;)

Kyllä meillä poika 4v on pelannut konsoleilla jo pari vuotta, joskus yksin joskus isänsä kanssa. Toisinaan menee monta tuntia pelatessa, joskus menee monta päivää ettei kiinnosta, ei ole ollut kyllä mitään tarvetta rajoittaa ajan eikä sisällön suhteenkaan. Aina on lopetettu pelaaminen yhteisymmärryksessä kun kello alkaa olla paljon tai täytyy lähteä johonkin.

Jos pitäisi rajoittaa rajoittaisin television katsomista, sieltä tulee niin paljon kaikkea aivoja turruttavaa paskaa joka ei ainakaan lapsen älylliselle kehitykselle (eikä aikuisenkaan) ole hyväksi. Lisäksi monista ohjelmista saattaa tulla painajaisia. Onneksi meidän perheessä ketään ei juurikaan kiinnosta katsoa TV:n sontaa, joten sitä ei ole kyllä tarvinnut rajoittaakkaan.

Mielestäni kyllä kaikki rajoitukset ovat turhia jos niitä ei pysty mitenkään perustelemaan. Typerää ja vanhanaikaista kuvitella että pelit jotenkin lapseen vaikuttavat - ainoa väkivaltainen vaikutus on juuri se, että jos lapsi ei saa ilman järkevää syytä pelata (eli tehdä jotain mistä hän pitää) hän luonnollisesti suuttuu. Ajatelkaapa omalle kohdallenne rajoittajat jokin mitä mielellään teette ja kuvitelkaa että joku tulee ilman näkyvää syytä kieltämään teitä tekemästä (mielellään vielä kesken kaiken) - suuttuisitteko itse? Meillä rajoitukset on hoidettu lapsen kanssa yhteisymmärryksessä ja perustellen.

Mä seuraan aina tilannetta. Aiemmin piti rajoittaa aika paljonkin pojalta pelaamista. Sitten meni pitkä pätkä kun pelaaminen ei kiinnostanut lainkaan. Nyt on taas semmoinen vaihe että pitää vähän katsoa ja toppuutella. Eli käytännössä tarkoittaa sitä että vaadin että poitsu myös ulkoilee ja että aamulla ennen kahdeksaa ei saa alkaa pelaamaan. Hänellä kun on nyt joku uusi innostus yhteen peliin ja siitä innostuneena jäbä heräisi jo kuudelta pelaamaan.

Telkkaria poika ei pahemmin katso, hauskat kotivideot perjantaisin ja aamuisin piirrettyjä. Ne saa katsella rauhassa :)

no kouluaamuisin saa katsoa lastenohjelmia hetken, viikonloppuna ei mene pleikka eikä tietokone päälle ennen kymmentä. tietokoneessa on rajana joka pvä 4h, koska kavereitakin on pelaamassa usein täällä niin jäis tosi lyhyeks tuo aika.

Kyllä rajoitan.

Ap voisi kokeilla munakelloa eli laitat sen vaikka tunniksi tai puoleksi tikittämään. Sen soidessa lapsi tietäisi peliaikansa päättyneen.

keijomäen älyvapaata teksti mukaillen: meillä rajoitukset hoitaa äiti ja perustellen. On monia asioita, joita 4-vuotias ei ole kypsä päättämään.

Meillä rajoitetaan jopa 13v pelaamista, muuten ei ulkoilisi tai tekisi muuta ollenkaan. Poitsulla lupa olla tietsikalla 2h ja pleikalla 1h arkisin, viikonloppuisin ei niin tarkkaa, kun on niin vähän kotona. Peliaikaan ei sisälly sitä aikaa, kun pelaa pikkusisarusten kanssa pikkulasten pelejä.

ei ole ollut mitään tarvetta, kun pleikkaa ei esim oo tänä vuonna pelattu kun kerran, tietokoneella koululaiset käy koulujuttuja tekemässä ei juuri muuta.
Koskaan ei vielä oo tapeltu tai rajoitettu pelaamista, toki jos mahdottomaksi menisi niin sitten olisi eri juttu

Isompi saa pelata 3 päivänä viikossa, ei montaa tuntia kerralla kuitenkaan. Pienempi ei saa pelata vielä ollenkaan, ehkä joskus 5-vuotiaana aikaisintaan saa aloittaa kokeilemaan. Ei häntä onneksi vielä kiinnostakaan yhtään. Isommalla pelaaminen oli todellinen ongelma aiemmin, joten siksi rajoitetaan hyvin tarkkaan pienemmän kanssa.

Olen pelannut koko ikäni 3 vuotiaasta asti monta tuntia päivässä enkä ole riippuvainen tai mitään . Olen onnelinen ettei minun vanhempani ole yhtä hysteerisiä ja median ohjailtavissa kuin suurin osa teistä. Antakaa niiden helvetti vie pelata ei ne siihen kuole tai mene minnekään ammuskelemaan väkeä . Oikeasti sairaat ovatkin eriasia mutta eivät he sairaaksi pelaamalla tule..

En ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat sallivat katsoa tv:n lastenohjelmia useamman tunnin viikonloppuisin, mutta pelien pelaamista rajoitetaan puoleen tuntiin päivässä. Pienille lapsille suunnatut pelit kun usein vaativat asioiden oivaltamista ja ne ovat opettavaisia sekä kehittäviä. Sitä vastoin perus lauantaipiirretyt puolestaan eivät vaadi aivotoiminnalta mitään muuta kuin tyhjäkäyntiä. Silti pelaaminen tunnetaan normaalisti vastenmieliseksi tapahtumaksi. Kannattaa itse tutustua, mitä ne pelit pitävät sisällään eikä sokeasti uskoa mediakohuun - aivan kuten missään muussakaan asiassa.

Miettikää toiseksi myös omaa TV:n käytönne määrää, sillä suurimmat vaikutteet tulevat kotoa vanhemmilta. Jos vanhemmat katsovat töllöä monta tuntia päivässä, todennäköisesti näin tekee myös lapsi. Kantakaa täten oma vastuunne monen tunnin päivittäisten TV-sessioiden kasvattajana: "Suomalaiset katsovat tv:tä lähes kolme tuntia päivässä" sanotaan mtv3:n uutisessa 27.01.2009. Mielestäni onkin äärimmäisen typerää rajoittaa lasten tv:n käyttöä kun samalla itse viettää suurimman osan illasta tv:n ääressä. Toimikaa itse määrittelemienne sääntöjen mukaisesti, mikäli haluatte myös lasten näin tekevän. Saattaa sitten tv:n ja pelaamisen määräkin luonnostaan vähentyä riittävästi, jolloin "katso sinä poika tv:tä puolituntia päivässä, kun minä katson 3 tuntia"-sääntelyä ei tarvita. Että näin.

Meillä ei pelijuttuja vielä ole eikä ole tarpeen hankkiakaan pitkään aikaan. TV:n katselua rajoitan sen verran ettei mene ihan överiksi. Toisinaan saavat katsoa enemmän, jos ovat kipeinä tai ulos ei pääse. Ohjelmien suhteen olen aika tarkka. Vaikka olis kuinka lastenohjelma, en välttämättä anna katsoa. Ja telkku menee kiinni, jos kukaan ei sitä katso. Turhaa taustahälinää pitää myös rajoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Olen pelannut koko ikäni 3 vuotiaasta asti monta tuntia päivässä enkä ole riippuvainen tai mitään . Olen onnelinen ettei minun vanhempani ole yhtä hysteerisiä ja median ohjailtavissa kuin suurin osa teistä. Antakaa niiden helvetti vie pelata ei ne siihen kuole tai mene minnekään ammuskelemaan väkeä . Oikeasti sairaat ovatkin eriasia mutta eivät he sairaaksi pelaamalla tule..

Ihastuttavaa paatosta:D "Median ohjailtavissa" my ass, tyyppi ei tajua itse olevansa pelifirmojen ja mainostajien ohjailtavissa ihan yhtä lailla. Taitaa olla kyseessä joku max. 15-vuotias, koska nehän vielä mielestään tietää kaikesta kaiken ja on niiiin kriittisiä ja tiedostavia . Kannattais tänkin sankarin lähteä kotoaan ruudun äärestä ulos elämään ja kokemaan tai vaikka vain hankkimaan lihastkuntoa muuallekin kuin peukaloihin;) Kyllä se siitä.

Ammattini puolesta joudun toteamaan, että kyllä se sitten koulussa näkyy, jos pelaamista ei ole mitenkään rajoitettu... Ei kannata hirveä tiukkapipo olla, mutta monta tuntia päivässä ei ole kehitykselle hyväksi. Mutta jos haluaa niin... jokainen tehköön omat kasvatuskokeilunsa!! Pientä galluppia olen tehnyt; pari tuntia päivässä pelaamista ei vaikuta, mutta siitä jos paljon lisätään niin usein ongelmia tulee koulumenestymisessä ja sosiaalisella puolella. Joukkoonhan toki mahtuu poikkeuksia, mutta en suosittele ottamaan riskiä.

Yhteistyössä