Hae Anna.fi-sivustolta

Raju kiusaamistapaus armeijassa kaduttaa

Viestiketju osiossa 'Suhteita ja kohtaamisia' , käynnistäjänä Kiusaaja, 21.09.2012.

1. Kiusaaja Vierailija

Olin kauan sitten Viestikoulussa Riihimäellä (AUK) ja siellä otettiin isolla joukolla silmätikuksi eräs kurssin oppilas, jota sitten kiusattiin sen puoli vuotta mitä kurssi kesti. Kiusaminen oli sellaista eristämistä, välttelyä,varusteiden (aseen tähtäin) sabotointia ja menipä se ihan fyysiselle asteellekin (tönimistä, haarukalla selkään, jne.) Varmasti olisi mennyt pidemmällekin, mutta tuo kiusattu oli sen verran iso ja voimakas, että nosti yhden kiusaajan ns. "seinälle" josta sitten joutui kurssijohtajan puhutteluun, mutta ei rangaistu.

Ehkäpä pahin tapaus oli se, kun oltiin maastoharjoituksessa ja tuo kiusattu ajettiin pois ryhmästään ja hän joutui juuri ennen yöpymistä taivas alle. Pääsi kyllä toisen ryhmän telttaan ja asia paljastui esimiehelle vasta hieman myöhemmin josta ko. ryhmä sai huudot ja piti syyllisenä tietysti tuota kiusattua. Voi kuinka tyhmyys todella voikaan tiivistyä! Kyseinen henkilö teljettiin lukkojen taakse pakkaseen sisävaatetuksessa, mutta pääsi sieltä ikkunan rikottuaan. Muistan kuinka kävimme ikkunassa naureskelemassa, kunnes räsähti. Siis ihan uskomatonta mitä me "aikuiset" nuoret miehet voidaankaan tehdä, kun tungetaan saman katon alle riittävän pitkäksi ajaksi.

Kiusaamisesta huolimatta kyseinen oppilas oli kurssin parhaasta päästä. Hän olisi melko varmasti valittu reserviupseerikurssille, mutta vertaisarvioinnissa hänen tupakaverit yhdessä päättivät antaa hänelle yhdessä huonoimman arvosanan ja näin hänen kokonaispistemäärä ei aivan riittänyt. Sai muistaakseni stipendin ja urheilupalkinnon kurssin päätösjuhlassa mikä on pieni ihme moisen kokemuksen jälkeen.

Täytyy tulla ulos kaapista ja tunnustaa, että olin mukana kiusaamisessa. Näin jälkeenpäin olen harmitellut sitä mitä teimme kyseiselle kaverille. Olen myös tuloksetta yrittänyt löytää syytä kiusaamiselle. Olen myös miettinyt miten mies voi kasvojaan menettämättään pyytää anteeksi tekosiaan? En haluaisi kantaa huonoa omaatuntoa koko loppuikääni, koska tämä asia tulee helposti mieleen, kun muistelen armeija-aikaani.

Miten siis lähetyä kyseistä henkilöä? En ole pitänyt yhteyttä armeijan jälkeen.

2. rohkeus Vierailija

"kasvojaan menettämättä"...hmm.........
    Kaikki pystyvät kiusaamaan, mutta se vasta Ihminen (isolla iillä) on, joka pystyy anteeksi pyytämään ja virheensä tunnustamaan.
    Minusta silloin ei menetä kasvojaan, vaan ihan päinvastoin, tyhmyytensä tunnustaminen vaatii rohkeutta.

3. justiina Vierailija

ootte kyllä ollu yksiä idiootteja jos suoraan saa sanoa! vaikea tietää mitä kiusattu nykyään ajattelee asiasta (muistaako edes) eli voi olla aika yllättynyt jos otat yhteyttä ja puheeksi.haluaako edes muistella tms??

4. turun tyttö Vierailija

Haluatko pyytää anteeksi oman itsesi omantunnon takia, vai sen kiusatun takia.
    Et voi tietääkää, mitä pahaa sait aikaiseksi. Tuolla kiusaamisella on voinut olla kauaskantoiset seuraukset, nämä seuraukset ovat varmasti laitettu kirjoihin ja kansiin. Mitä nyt ymmärrän varuskuntien käytännöstä, niin varmasti kiusatun "huono käytös" on kirjattuna muistiin, joka kulkee läpi elämän.
    Vaikutusta ammatinalintojen kanssa. Tyssäsi siihen, ettei päässyt reserviupseeri kurssille kuten kerroit ja myös ei varmasti päässyt poliisin ammattiin ym.
    Harmi vain, hyvä mies ei päässyt armeijan leipiin, kun hyviä kouluttajia aina tarvitaan.
    Henkilön osoitteen aina saa selville, jos haluja ja uskallusta. Esim. maistraatti.
    Mutta tässä tapauksessa "rohkea" mies kyllä ilmoittaisi huonosta omastatunnostaan siihen varuskuntaan jossa oli. Kertoisi ettei se henkilö ollut syyllinen jota rangaistiin.
    Vaatisi oikaisua, niin oletko niin rohkea..

5. kiusatulla? Vierailija

ainakin kertauksissa kannattaa olla nöyrää poikaa ettei tule luodista päähäm

6. Sovitus Vierailija

Ota yhteyttä tähän kiusattuun kaveriin, etsi yhteystiedot ellet niitä tiedä, laita postia hänelle, kerro että haluaisit tavata henkilökohtaisesti ja että olisi tärkeää asiaa. Sopikaa joku hyvä paikka, missä voit face to face kertoa, että se mitä olette hänelle tehneet, kaduttaa ja että haluat pyytää anteeksi. Saattaa olla tosi paikan tullen aika vaikeaa, mutta tee se kuitenkin.
    On tärkeää, että omantunnon soimatessa pyydät myös Jumalalta anteeksi pahoja tekojasi.
    On hienoa, että tiedostat tehneesi väärin.
    Toivon että sinulla on edessäsi mahtava henkisen ja hengellisen kasvun mahdollisuus.
    Onnea ja siunausta!

7. Viestikersantti Vierailija

Itse kävin viestin AUK-kurssin joskus kahdeksankymmentäluvun alussa. Silloin oltiin enemmän tai vähemmän samassa veneessä. Kaveria keskenään, vaikka ei niin läheisesti kuin alokaskaudella. Tosin olin teknisellä puolella, jossa olosuhteet ja kuri oli helpompaa kuin RAUK:ssa. Siellä tuntoni mukaan nuoret miehet joutuivat todella koville. Alokasaika tuplaantui ja V-käyrä nousi yhä ylemmäksi.
    Jos ei tuntenut kuuluvansa samaan katekoriaan toisten kanssa, niin joutui syrjäytetyksi. Kaikki kouluttajien hyväksynnän puolesta yhtä vastaan.
    Joskus omaan napaan tuijottelu antoi tähän aihetta, kuten alokasaikanani yksi tupalaisista koitti lintsata kaikesta. Hän joutui epäsuosioon, mutta lähti onneksi pian kuljettajana E-komppaniaan.
    Kuitenkin jälkeenpäin muistellen armeijan aikan antoi jotain jota muistella.
    Terveiset alokastuttavalleni Sinivuorelle.

8. Ex-kiusattu Vierailija

Jos mahdollista, niin itse lähestyisin tätä henkilöä ainakin aluksi sähköpostitse, koska en usko että kovinkaan moni kiusattu haluaa tavata kiusaajiaan henkilökohtaisesti. Olen itse ollut työpaikkakiusattu, ja voi kun koittaisikin se päivä, että entinen työtoverini pyytäisi käytöstään anteeksi! Ei olisi väliä, tekisikö hän sen minun takiani vai puhdistaakseen omantuntonsa, mutta se auttaisi myös itseäni unohtamaan vuosikausia mieltä painaneet tapahtumat. Olet tosimies, jos pystyt myöntämään toimineesi väärin ja esittämään anteeksipyynnön - arvostan tällaista toimintaa!!

9. Pääkirjoitus Vierailija

Puolustusvoimissa on julistettu nollatoleranssi kiusaamiselle ja syrjinnälle. Tätä ei kuitenkaan noudateta, sillä joka kolmas varusmies kokee kiusaamista, naisista jopa puolet.

Puolustusvoimat on julistanut jo pidemmän aikaa, ettei se hyväksy kiusaamista, sukupuolista häirintää eikä simputusta missään muodossa. Ilmeisesti viestiyhteydet laitoksen sisällä eivät toimi ylhäältä alas saakka, sillä palveluksessa olevien kokemukset puhuvat täysin muuta.

Puolustusvoimien Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksella teettämä tutkimus vahvistaa käsityksiä siitä, että simputuksen henki elää yhä vahvana.

Tutkimuksen mukaan joka kolmas varusmies kokee epätasa-arvoista kohtelua ja kiusatuksi tulemista. Vapaaehtoista asepalvelusta suorittavista naisista peräti puolella on samanlaisia kokemuksia. Tämä kertoo, että ilmapiirissä on pahoja vinoutumia.

Puolustusvoimien johto on elänyt siinä käsityksessä, että simputus olisi vähentynyt. Ei ihme, että tutkimuksen tulos yllätti.

Työelämän tutkimuslaitoksen selvitys on kattava. Sitä varten haastateltiin 4500 varusmiestä ja 260 vapaaehtoista asepalvelua suorittavaa naista sekä 8093 palkollista. Vertailukohtaa puolustusvoimien palveluksessa olevien tuntoihin haettiin selvittämällä lisäksi kymmenentuhannen muulla toimialalla työskentelevien kokemuksiin.

Varusmiesten ja vapaaehtoista palvelusta suorittavien naisten kokemukset kiusaamisesta vastaavat pitkälle koulukiusaamisesta saatuja tuloksia.

Miehet kokevat, että heitä kiusataan henkilökohtaisten ominaisuuksien ja alemman sotilasarvon vuoksi. Naiset saavat kuulla sukupuolestaan ja fyysisestä kunnostaan.

Miehillä kiusaaminen laskee selvästi palvelumotivaatiota; vain 44% kokee palvelun mielekkäänä.

Vaikka naiset joutuvat kiusatuksi miehiä useammin, heillä se ei vaikuta samalla tavalla palveluintoon. Naisista 88% kokee armeijassa olon mielekkäänä. Naisten ja miesten kokemusten ero selittyy pitkälle sillä, että miehille armeija on pakollinen, naiset tulevat sinne omasta tahdostaan.

Sekä miesten että naisten mukaan kiusaaminen on yleisimmin nimittelyä ja epäystävällistä kohtelua. Naiset kokevat usein myös joutuvansa ryhmän ulkopuolelle tässä perinteisesti miehisessä maailmassa.

Naisista kolmannes koki sukupuolista häirintää, miehistä kuudesosa.

Palkatun henkilökunnan käsitykset työyhteisöstään ovat pitkälti samanlaisia kuin muilla työpaikoilla. Puolustusvoimissa työskentelevät naiset ovat hieman muiden alojen naisia kriittisempiä. He ajattelevat, ettei heidän osaamistaan arvosteta.

Puolustusvoimat kuuluu niihin perinteisiin organisaatioihin, jossa muutokset tapahtuvat hitaasti. Vapaaehtoinen asepalvelus naisille suotiin vasta vuonna 1995. Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että tasa-arvon tiellä on vielä joitakin miinoja, jotka odottavat purkamista.

Tutkimus vahvistaa käsityksiä siitä, että puolustusvoimissa vallitsee edelleen miehisen maailman epätasa-arvoa ylläpitäviä rakenteita. Ne eivät poistu itsestään, vaan vaativat puolustusvoimien johdolta tiukkoja ukaseeja.

Lähde: Sanomalehti Kaleva Pääkirjoitus 5.11. 2012

10. Muistelija Vierailija

Muistan hvvin kun olin samalla kurssilla.Olisi kiva tietää kuka kiusaajista ap on. Joku nelostuvasta vai sitten viitostuvan pikkujätkistä? Ne muistaakseni kiusasivat eniten. Lestadiolaisiahan te olitte ja tuo kiusattu oli lestadiolaisista eronnut ja siksi olitte hänen kimpussa. Vihannin ja Oulun suunnalta.Teitte kylä tosi idiootisti kun pilasitte yhden kurssin parhaimman palvelusta.Oletko kenties se jonka kiusattu nosti muken ovea vasten kun porukalla tönitte pois jonosta? Onneksi tiedän että kiusatulla menee elämässä hyvin ja on perhe.Ei oo kiva muistella kurssia just tuon takia.Varmaan parempi olla hiljaa ja unohtaa koko juttu ja ottaa opiksi.

11. kiusattu Vierailija

Aikamoinen juttu. Minua kiusattiin sen takia kun en päässyt aukkiin ja jatkui koko valintaproessin jälkeen. Kaksi upseeria pilkkasi minua kun hain historiankoulutukseen ja aliarvioivat koulutusta. Kapteeni siis aliarvioi ja piti historiaa hänelle vaikeana omassa upseerikoulutuksessaan. Olen nykyään lehtorin virassa ja opetan historiaa ja on opon kelpoisuus

12. valinnat aukkiin? Vierailija

Kyllä kaikenlaisia sankareita siellä KSVP:ssä Keuruulla valittiin aukkiin. Oli ihmeellistä porukkaa viestipuolella. saisivat hävetä eräs ikäluokka

13. Ateisti-Aapo Vierailija

Hahaaa vedä ittes hirteen lestaadiolaishomo.
    Sun huonolla omatunnolla voi pyyhkiä persettä. Itse en ole koskaan seurannut tuollaista tunarointia puuttumatta asiaan edes jollain tavoin.

Uskonto on sairaus!

14. Eipä arvaisi, että noin monta tyhmää ihmistä voi sattua samaan paikkaan. En usko, että kiusattu on sinun anteeksipyyntösi tarpeessa. Mutta yritä edes lopettaa omalta osaltasi nykyinen työpaikkakiusaamisesi. Muistathan, että kerran kiusaaja on aina kiusaaja, vaikka ei sitä itse näe. Pyydä apua työkaveriltasi totuuden näkemiseen, hän kyllä kertoo missä kohdassa typeryytesi loistaa nykyisin.

15. Ex nihlo nihil Vierailija

Tautia se uskonto on, mutta on siitä sairaudesta mahdollista päästä eroon, kun hakeutuu järkevien ihmisten seuraan .

16. vierailija Vierailija

17. vierailija Vierailija

Hyi helvetti miten vastenmielistä touhua. Ei voi muuta sanoa. Hyvä että katumus kolkuttaa omaatuntoa. Sairastahan tuo tuollainen käytös on.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri