Rakennuskustannukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva raksaleski?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva raksaleski?

Vieras
Talon rakentamisen kustannuseroja tiedustelisin...

Eli paljonkohan säästää rakennuskustannuksissa rakentamalla kokonaan itse tai vaikka rakentamalla itse 50% kuin avaimet käteen-tyylillä?

Mietin vain, kun meille tulossa talo avaimet käteen systeemillä. Kokonaishinnaksi tulossa noin 170.000?.

Paljonko olisi säästänyt itse tekemällä? Tai minkälaisen talon olisi saanut itse rakentaa samalla summalla?

Ei varmaan kukaan osa siihen vastata... Ei mitään tietoa, minkäkokoinen talo, missäpäin suomea ja millä varustukselle. Mutta työn osuus kait nyt on ainakin se 30%, toisissa asioissa vielä enemmän. Ja siitä omasta työstä: sekin vaikuttaa, että pystytkä itse tekemään vaan laminaatin laiton vai onko luvat esimerkiksi lvi-hommin tai taisatko vaikka kylppärin laatoituksen.

hmm, itse kun tekee kappaletavarasta nii tuleehan se halvemmaksi.
tuttuni rakensi tiilitalon toissakesänä itsekseen, oh,k,3mh,sauna, khh, wc ja otti lainaa sitä varten 100 000, ja ennestään ei ollut säästöjä..

Alkuperäinen kirjoittaja :):
hmm, itse kun tekee kappaletavarasta nii tuleehan se halvemmaksi.
tuttuni rakensi tiilitalon toissakesänä itsekseen, oh,k,3mh,sauna, khh, wc ja otti lainaa sitä varten 100 000, ja ennestään ei ollut säästöjä..

Niin, halvemmaks usemmiten tulee, mutta ei se oikeastaan kerro siitä talosta mitä. Mäkin voin sanoa, että rakensimme pitkästä 188m2 puutalon 30km Helsinkistä. Lainaa nostimme taloa varten 120 000e, omia rahoja käytimme ehkä 10-15000e.

Mutta eihän näistä summista käy ilmiin, että meillä nämä olivat melkein 100% tavarakustannuksia, koska kaikki muut taitajat löytyivät suvusta: ei tarvinnut maksaa työmaan vastaavalle, ei lvi-urkasta, sähköurakka maksoi 400e, sähkötarkastu hoitui konupullolla yms. Palkallisia olivat ainoastaan konekuski ja takkamuurari, nii ja tasoitemies otti 70e. Eli omaa työtä oli todella paljon.
Talo maksoi näinkin paljon varustelutason (esim. lämmityksenä maalämpö, oma porakaivo, laattalattiat, kivitasot ) ansiosta.

Aika vaikea sanoa kun ei tarkemmin tiedä mitä teille tulee ja minkälaisella diilillä, mutta kyllä talon saa halvimmalla tekemällä kaiken itse ja rakentamalla pitkästä tavarasta eikä ostamalla talopakettia. Joka tapauksessa säästö voisi olla kymmeniä tuhansia, sanotaanko vaikka 25-30% kustannuksista.

Oman työn tuottama säästö on suurimmillaan vanhan remontoimisessa, paljon käsityötä mutta vähemmän rakennustavaraa, pienimmillään säästö on pakettitalon omatoimisessa viimeistelyssä. Pitkästä tavarasta rakennellessa säästö on tuosta välistä. Itse olemme arvioineet että säästämme vanhan talon perusteellisen peruskorjauksen ja laajennuksen aikana jopa 100 000?.

Toisaalta rakentelu vie aikaa julmetusti ja jos kokonaan itse rakentaa niin ei se enää oikein onnistu palkkatyön ohessa. Itse olen pitänyt rakentelulomaa sillon tällöin, yhteensä reippaan vuoden verran.

Yhteistyössä