Rakentaneet hohoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jonna

Vieras
Heippa! Olisi kiva kuulla mielipiteitä rakentamisesta tietäviltä. Meillä haaveena rakentaa noin 140 asuinneliön talo. Yksikerroksinen ja selkeä muotoinen, ehkä L-malli. Ei luksusta eikä välttämättä halvinta mahdollista. Perustalo. Tontti on tasainen ja ns.helppo. Vanha pelto. Luultavasti talopaketti, esim. Puutalon Anitra-malli. (54 400) Tontin oston jälkeen käytettävissä olisi noin 180 000. Asumme etelä-suomessa, ei pääkaupunkiseudulla. Perheestä löytyy sähkö-ja putkimies. Itse teemme niin paljon kuin pystymme. Miltä kuulostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Heippa! Olisi kiva kuulla mielipiteitä rakentamisesta tietäviltä. Meillä haaveena rakentaa noin 140 asuinneliön talo. Yksikerroksinen ja selkeä muotoinen, ehkä L-malli. Ei luksusta eikä välttämättä halvinta mahdollista. Perustalo. Tontti on tasainen ja ns.helppo. Vanha pelto. Luultavasti talopaketti, esim. Puutalon Anitra-malli. (54 400) Tontin oston jälkeen käytettävissä olisi noin 180 000. Asumme etelä-suomessa, ei pääkaupunkiseudulla. Perheestä löytyy sähkö-ja putkimies. Itse teemme niin paljon kuin pystymme. Miltä kuulostaa?

ihan hyvältä, mutta tee miehen kanssa selväksi ettei perhettä voi laittaa koko rakennusajaksi "jäihin". Niitä tarinoita kuulee liikaa...

Moni mies kai yrittää parhaansa raataa raksalla mutta ei tajua että parisuhdetta ja lapsiakin on nähtävä välillä kiireettömästi! En siis tarkoita pahalla.

Joo kyllähän se aika pelottava ajatus on. Mutta toisaalta se oma talo on niin valtava haave että on sitä valmis hieman kärsimään..Niitä erotarinoita olen kyllä kuullut paljon.. Toisaalta ajattelen että jos suhde ei kestä, ei sen ollut tarkoituskaan.

no, meillä kyllä oli parisuhde "jäissä" sen 7-8kk, minkä rakentaminen kesti...vaatii kyllä ymmärrystä molemmilta osapuolilta ja selkeän "sopimuksen", että vaimo hoitaa kodin ja lapset, kenties laskujen maksamisen ja (pinta)materiaalihankinnat ja mies keskittyy rakentamiseen! Yhdessä ollaan vielä 2v rakentamisen jälkeen ja ainakin vielä suhde kukoistaa :)

Me rakennettu 2006-2009 vuosien välillä niin, että tuli osittain valmistalo (päästiin muuttamaan 2 kuukautta raksafirman aloitettua hommat perustusten jälkeen). Sitten kolmen vuoden aikana itse mies tehnyt lämpimän kuistin, kolme terassia, ulkovuorauksen, maalaukset, pellitykset ulos, yläkerran ja nyt tekee piharakennusta. Meillä rahaa palanut nyt noin 215 000-220 000 euroa (sisältää ihan kaiken, tontti oli edullinen vain 15 000 se siis tuossa summassa mukana) ja neliöitä 175m2 kahdessa tasossa. Iso piharakennus vie kaikkiaan vielä n. 15 000e...mies tekee sen itse. Koska teillä löytyy putki/sähkömies kotoa ja jos hän vielä osaa kirvesmiehenkin hommat, niin kyllä luulisi tuon summan riittävän, mutta peesaan edellistä siinä, ettei kyllä kannata haukata liian suurta palaa eli perheellä täytyy olla muutakin elämää. Meille tämä verkkainen tahti on sopinut hyvin, koska on haluttu että lapset saavat harrastaa ja tässä on uusia perheenjäseniäkin tullut rakennusmatkan aikana. Nyt kuitenkin loppurutistus meneillään ja halutaan että ensi vuoden puolella on rakentaminen saatettu loppuun.

me aloitettiin rakennus toukokuussa ja täytyy kyllä sanoa että olis sitä asiaa kyllä saanu lykätä eteenpäin parilla vuodella.. meille ku syntyi vauva helmikuussa että raskasta on hoitaa kaks lasta "yksin"...ja mitä parisuhteeseen tulee onko meillä edes mitään sellaista enää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo kyllähän se aika pelottava ajatus on. Mutta toisaalta se oma talo on niin valtava haave että on sitä valmis hieman kärsimään..Niitä erotarinoita olen kyllä kuullut paljon.. Toisaalta ajattelen että jos suhde ei kestä, ei sen ollut tarkoituskaan.

Tällä periaatteella mekin aloitimme ja tätä on kestäny enempi ja vähempi jo monta vuotta :D ja siis edelleen yhdessä olemme..

Me rakensimme 3 vuotta/260 neliötä ilman vieraiden apua pitkästä tavarasta. Vapaapäiviä ei juuri ollut. Välillä oli tiukkoja aikoja, välillä helpompaa. Edelleen olemme onnellisinä yhdessä.

muttei itse. Meille tuli valmistalo avaimet käteen (Muurametalo) ja kokonaiskustannukset oli 225 000? (sis. siis aivan kaikki tontteineen yms). Hieman kalliimmaksihan se tuli näin, mutta äärettömän helppo ratkaisu uutta omaa taloa haluaville.
Syyskuussa 2007 ostettiin tontti, raivaustyöt alkoi maaliskuussa 2008, perustukset tehtiin toukokuussa 2008 ja muuttamaan päästiin täysin valmiiseen taloon elokuussa 2008 :D
Mitään reklamaation aihetta ei tullut.

Minäkin ihmettelen rakentamisen edullisuutta. meille valmistumassa 2 kerroksinen puu omakotitalo. Mies talonrakentaja ja rakennusinsinööri koulutukseltaan. Tuttavia löytyy maanrakentaja+sähkäri+putkari. Keittiö+ khh kalusteita lukuunottamatta kaikki tulee työsuhdealennuksilla (siis betonitkin ym): mies on itse vastaavana työnjohtajana. Budjetti on 244 000e ilman tonttia ja tuntuu että tiukkaa tulee tekemään...pitkästä ei tehdä, mutta otetaan elementit omilla piirrustuksilla. Loput olisi tarkotus tehdä itse...meillä kyllä siis vaativa/kallis maku. laminaatti lattioita ym ei kelpuuteta ja koneisiin + energia ikkunoihin panostetaan rakennusvaiheessa, ettei köyhän tarvitse köyhtyä entisestään. En voi ymmärtää miten pirussa joku saa teetetettynä talon hintaan 220 000, vaikka se olisi lähes halvimmilla materiaaleilla :O

Yhteistyössä