Rakkaat sisaret, säästövinkkejä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oikeasti epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oikeasti epätoivoinen

Vieras
Mulle tuli yllättävä lasku, johon sain onneksi osamaksusopimuksen tehtyä mutta tilanne olisi nyt tämä: marraskuun alkuun rahaa olisi saatava säästöön 180e, tammikuun alkuun mennessä pitäisi maksaa 200e suuruinen erä. Olen tällä hetkellä toimeentulotuella ja äitiyspäivärahalla toimeen tuleva kahden lapsen yksinhuoltaja, ja rahat ovat todella, todella tiukilla muutenkin.. Lasku joka tuli on entisen mieheni peruja, lainaa joka on ollut nimissäni ja jotka hän on minulle kertomatta jättänyt maksamatta (arvaatte varmaan miksi kyseessä ENTINEN mies..). Mies ei tähän asiaan kantaa ottanut lainkaan kun mainitsin; on töissäkäyvä ja hyvin toimeentuleva mutta apua ei heru..

Kuinka säästän ja missä? Meneekö meillä ruokavalio uusiksi; näkkileipää ja kaurapuuroa? Lapsille olisi hankittava uudet talvikengät jotka joka tapauksessa kirpparilta hankin.. Onko hyötyä perustaa pankkiin säästötili? Ehtiikö kasvaa lainkaan korkoa. Lainaa en siis saa mistään, sukulaiset eivät auta mitenkään tässä tilanteessa, kaikki vähänkin auttamishaluiset on soitettu läpi ja pyytänyt olen kaiken mahdollisen rahallisen tuen heiltä lainan muodossa mutta huonoin tuloksin.. Tietoa kun ei ole milloin edes voin maksaa takaisin.

Nyt tuntuu siltä, että hyppään joko narun jatkoksi tai annan lapset pois.. En taida pystyä tähän mitenkään. ;(

Mitä jos ilmoitat ex-miehellesi, että lapset muuttavat hänen luokseen siksi aikaa, että saat maksettua hänen laskunsa. Jos tämä saisi avattua edes hieman hänen silmiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti epätoivoinen ap.:
Lain mukaan en voi sitä tehdä kun laina on minun nimissäni ;(

Ei niin tämän takia kannattaa katsoa ettei tollasia lainoja tule.. :hug: toivotaan että saat rahat kokoon..paskajuttu mutta sähän ne nyt joudut maksamaan

Säästötili ei kummemmin korkoa ehdi kasvamaan, mutta ei sen avaaminen silti huono idea ole, ihan tulevaisuutta ajatellen. Ei sinne suuria summia tartte laittaa, mutta on sitten pieni pesämuna pahan päivän varalle olemassa.

En kyllä keksi miten voisit säästää noin suuren summan näin lyhyessä ajassa. Onko sinulla vanhoja lasten vaatteita jota voisit myydä? Entä omia vaatteita joita et pahemmin käytä? Tai jotain muuta tavaraa joka voisi kaupaksi mennä?
Voisiko sukulaiset auttaa edes tuomalla ruokaa teille kassillisen pari niin saisit muutoman päivän kauppa rahat säästöön?

Ensimmäisenä tulee kanssa mieleen että pistät ukonretaleen maksamaan, mutta taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty! Ainakin lasten kengät ym. hän voisi maksaa. Jos häntä yhtään kiinnostaa syöttekö monipuolisesti, hänen velkojaan maksellen.

Sitten jos tämä vaihtoehto ei kertakaikkisesti, uhkailun ja kiristyksen jälkeenkään toimi. Tee inventaario kotiin ja vaatekaappeihin, vie tavaraa kirpparille tai laita huutonettiin, kaikki tarpeeton ja pieneksi jäänyt tavara. Monella löytyy kotoaan niin paljon turhaa tavaraa, että muutaman satasen sa helpolla käärittyä kasaan!

Niinpä, maksamaan joudun ja vitutus (anteeksi) on suunnaton, kun en tosiaan tiennyt että ex-mies tämmöistä keksii. Laina otettiin vuosi sitten kun kaikki oli vielä paremmin, nämä viimeisimmät lainaerät hän on jättänyt maksamatta eromme jälkeen vaikka sovittiin että maksut hoituu.. Itkettää..

Kiitos noista myyntivinkeistä, heti kun aloin tarkemmin miettimään niin meillä on ainakin yhdet rattaat joista ehkä saisin useamman jos menisivät kaupaksi, myös iso kassi äitiysvaatteita löytyy kun tarkemmin aloin muistelemaan!!

Kiitos kovasti, lisää vinkkejä tulemaan vaan! Kiitos myös kaikille kannustuksesta, tyhmä olen kun tuon lainan olen omiin nimiini tuolloin ottanut mutta ei auta itku markkinoilla :/

Oletko tekemisissä ex-miehen vanhempien tai sukulaisten kanssa? Voisit vihjata heille kuinka ex jätti lainan maksamatta. Voisi häpeän tunne auttaa siihen lainan maksuun.

ostat ruokaa päiväyskamaa, eli punaisen lapun tuotteita tai tarjouksesta isomman erän, ja laitat pakkaseen.
paheet pois, näihin pikku patukoihin, kekseihin yms hurahtaa äkkiä iso summa. ja kaiken minkä säästät, panet heti vaikka purkkiin jemmaan, muuten se ei säästy!
nyt ainakin täällä on k-supermarketeissa 3 eurolla 3pussia juureksia, esim. 2kg porkkanaa/3kg perunaa/2kg lanttua/kg sipulia. eli vaikka 6kg perunaa ja 2kg porkkanaa, tekee ruokaa hetkeksi aikaa.
leipomosta saa yleensä ostaa "eläimille" vähän vinksahtaneita leipiä halvalla.
myy lasten pieniä vaatteita/leluja/tavaroita vaikka huutiksessa halvalla, niin että menevät. ja näistäkin tuotto heti sinne jemmaan.
kirkko/paikallinen hyväntekeväisyysjärjestö tms jakelee varmasti ainakin leipää, joskus jopa ruoka-kasseja. ota selvää kun sulla on netti. ja jos haet täältä, niin leikit käyväsi kaupassa, ja panet rahaa näistä ostoksista purkkiin.
ja kaurapuuro on hyvää!

Onko sulla mahdollisuus saada mitään edes osa-aikaista työtä mistään, josta vois saada rahaa?

Muuta en keksi kuin myydä omaisuutta, säästää ihan kaikessa: kaikki turha pois ja ruoka halvimmaksi mahdolliseksi (perinteiset suomalaiset ruoat ei usein tule kovinkaan kalliiksi itse tehtyinä).

Ja kai sä lasten isältä jotain saa ees niihin kenkiin? ...ja sit jos näyttää siltä, että sä et pysty tota maksua maksamaan, viet lapset väliaikaisesti isälleen ja sanot, että valitan, mutta minä en pysty tämän sinun lainasin vuoksi näitä elättämään niin ja niin pitkään aikaan.

Kyllähän isälläkin pitää joku vastuu olla. Mua niin kiukuttaa ukot, jotka kuvittelee pystyvänsä erotilanteessa nollaaman oman tilanteensa ja jättämään lapset vaan äidin maksettaviksi, itse nauttivat palkastaan täysin siemauksin. :(

On kai pakko ottaa yhteys soskuun ja pyytää heitä ilmoittamaan isälle että hänestä tulee nyt lasten huoltaja.. Taitaa tuo olla paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto nyt jotta voin lasten hyvinvoinnin taata ;( Aivan järkyttävän kipeälle tuntuu ajatus olla erossa tytöistä mutta minkäs teet.. Kiitos hirveästi teille tuesta <3 Jos lapset ovat isällään niin maksan vain pakolliset laskut ja tuon lainan 380e kerralla pois, mulle on ihan sama onko mulla ruokaa vai ei, mutta näin saan lapsetkin pian takaisin luokseni..

Ainiin ja riippuu siitä, missä asut, mutta meillä päin esim. Vaasan leipomon myymälästä saa leivät tosi edullisesti. 8 eurolla saa ison pussillisen kaikkea mahdolista. :)

On kai pakko ottaa yhteys soskuun ja pyytää heitä ilmoittamaan isälle että hänestä tulee nyt lasten huoltaja.. Taitaa tuo olla paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto nyt jotta voin lasten hyvinvoinnin taata ;( Aivan järkyttävän kipeälle tuntuu ajatus olla erossa tytöistä mutta minkäs teet.. Kiitos hirveästi teille tuesta <3 Jos lapset ovat isällään niin maksan vain pakolliset laskut ja tuon lainan 380e kerralla pois, mulle on ihan sama onko mulla ruokaa vai ei, mutta näin saan lapsetkin pian takaisin luokseni..

sun soskun osuudet pienenee jos sulla ei oo lapset, ja sä joudut maksaa elatusta lapsista, joten en tiedä kannattaako tuo?

Ja kun toimeentulotuella olen niin kaikki palkka mitä saisin töistä on pois siitä toimeentulotuesta, eli palkan pitäisi olla paljon suurempi kuin tuo 400e jonka kuukausittain soskusta saan, samoin asumistukihommat ja äitiyspäivärahat menee uusiksi jos nyt äitiyslomalla töihin menen ;( Eli paljon uusia huolia tulisi.. Töistä olen koittanut saada "pimeänä", tuttavien firmasta jne mutta ei oikein onnistu sekään että tuota ylimääräistä rahaa saisi!

on varmasti kuomia ainkin eurolla parilla. ja villasukkia sinne sitten vaan lisäksi, nekin ovat siel edukkaita. jos paikkakunnalla on kontti, niin käy siellä, ja kerro tilanteesi ja pyydä reilusti tavaroista alennusta!

Alkuperäinen kirjoittaja :O:

sun soskun osuudet pienenee jos sulla ei oo lapset, ja sä joudut maksaa elatusta lapsista, joten en tiedä kannattaako tuo?

Höpönlöpö. Joutuin minunkin mies maksamaan ex:lle elarit vaikka niiden yhteiset lapset oli kesän meillä.

Ja kun toimeentulotuella olen niin kaikki palkka mitä saisin töistä on pois siitä toimeentulotuesta, eli palkan pitäisi olla paljon suurempi kuin tuo 400e jonka kuukausittain soskusta saan, samoin asumistukihommat ja äitiyspäivärahat menee uusiksi jos nyt äitiyslomalla töihin menen ;( Eli paljon uusia huolia tulisi.. Töistä olen koittanut saada "pimeänä", tuttavien firmasta jne mutta ei oikein onnistu sekään että tuota ylimääräistä rahaa saisi!

Mulla tuli mieleen, että saisitkohan mitenkään tehtyä (tämä on laitonta kyllä ...pimeesti teko siis), mutta jos saisit joillekin tutuille vaikka ehdotettua, että voisit tulla pesemään pientä korvausta vastaan heidän ikkunat tms. juttua?

Tuli mieleen, kun meillä ainakin tuo ikkunanpesu jne. vaan siirtyy, kun ei kukaan ehdi... :ashamed: hyvin voisin siitä jollekn maksaa, jos tahtois tehdä. Itsekin kävin opiskeluaikana mummilla ja vanhemmilla sukulaisilla tekemässä täys siivouksen ja sain 100 mk vaivan palkaksi. En siis suurta korvausta, mutta kyllä tuo auttoi tilannetta... (enkä mä sitä täysin rahaa vastaan tehnykään, mutta mun tilanne oli tosi tiukka, niin kyllähän tuo osasyy oli..)

En ole varma nykykäytännöstä, mutta ainakin vielä pari kolme vuotta sitten joillakin paikkakunnilla jaettiin EU-tukena varattomilla ihan ruokatuotteita: jauhoja, puurohiutaleita, sen sellaista. Täällä jakelupisteenä oli MLL:n avoin päiväkoti lapsiperheille, ja työttömien seura työttömille. Ihan ilmaiseksi sai käydä hakemassa elintarvikkeita kovaan tarpeeseen. Tarkista paikalliselta MLL:ltä ja seurakunnalta.

Kuukkeloiminen hakusanoilla "eu ruokatarvikkeet" antoi mm. tällaisen sivun:

http://www.hyva-arki.fi/

Tietysti tuo ei välttämättä osu sinulle, jos et asu niillä suunnilla, mutta ainakin se näyttäisi kertovan, että ruokatarvikkeita jaetaan edelleenkin.

Yhteistyössä