Hae Anna.fi-sivustolta

Rakkaus muukalaisia kohtaan

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä amanda, 18.03.2017.

1. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Totta, yksi ihminen ei yksinään luoda maailmaa :) mutta monta monta ihmistä yhdessä voi luoda maailmaa, siis vaikuttaa maailman oloihin.
    Otetaan esille yksi negatiivinen maailman tilanne, etenkin Euroopassa. Rasistit, fasistit ja muut muukalaisvihamieliset levittää sanomaansa Euroopassa ja heidän joukko kasvaa kasvamistaan, sillä ihmiset lukee heidän kirjoituksiaan ja uskoo niihin, sillä he on noitten negatiivisten ryhmien kanssa samalla tasolla henkisessä kehityksessään.
    Tuollaisilla ihmisillä esim. on joukoittain suuri mahdollisuus vaikuttaa maailman oloihin, negatiivisesti.
    Samoin esim. terroristit tekee vaikutuksen eräisiin musliminuoriin, sillä nuoret ja ei kaikki vanhemmatkaan osaa kunnolla uskontoaan ja he uskoo terroristien sanoihin ja tekoihin, koska itsekkin ovat siellä jossain samalla tasolla terroristsien kanssa henkisesti.

Siis jokainen aikanaan, kaikki aikanaan. Mutta kehitystä voi nopeuttaa jos saa jonkinlaisen ahaa elämyksen, henkistä tasoaan voi kohottaa.

Totta, negatiivisistä täytyy puhua, miettiä siis parannusta siihen negatiivisyyteen.
    Sillä se on yhden ja saman tekevää jos vaipuu siihen negatiivisyyteen itse ja puhuu ja saarnaa siitää negatiivisesti :)

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Moni teksti mitä tänne työnnän, on omia ajatuksiani jotka joskus aikaisemmin tai hiljattain olen työntänyt talteen ja otan niitä tarvittaessa sieltä esille tänne :) ja eräät tekstit olen kopioinut ja laittanut talteen.
    Olen ilta virkku ja aamu torkku, niinkö se sanotaan? Olen vapaa, nukun silloin kun nukuttaa ja valvon silloin kun huvittaa.

Kansalaisuuden mainitsemisessa ei ole mitään pahaan. Mutta jos mainitsee kansalaisuuden negatiivisessä merkityksessä, muukalaisvihamielisesti, on se huono asia, näyttää vain millä tasolla se ihminen on henkisesti itse.
    Totta, useimmat on ylpeitä kansalaisuudestaa, niin olen minäkin :) En ole koskaan hävennyt suomalaisuuttani, mutta silti osaan antaa arvoa myös muun kansallisuuksille, ilman sen sauurempaa ennakkoluuloa.
    Totta, jos ei millään tasolla pysty ilmaisemaan rakkautta muita kohtaan, ei se tarkoita että vihaisi. Eiköhän se ole niin, että tässä tapauksessa siltä ihmiseltä ei tule paljoakaan empatiaa kaikkia kohtaan. Eivät toki ole tunteettomia, mutta eivät jonkin takia halua tai kykene ajattelemaan positiivisesti kaikkista ihmisistä, sillä se on hyvin vaikeaa monesti.
    Totta sekin, että kaikki ihmiset on erilaisia, eri näköisiä, eri kansalaisia, eri uskovaisia, erilaiset ideologiat ja niin edelleen.
    Olen aina ollut sitä mieltä, että erilaisuus rikastuttaa maailmaa. Mutta negatiivinen erilaisuus ei rikastuta maailmaa, se pahentaa maailmaa.

Et maininnut mitään bahai uskosta? Mitä miletä olet heidän uskontonsa ideologiasta?

3. hiukan faktaa Vierailija

Kirjoitit että "maailma on ajatuksiemme kaltainen." Jos otan tuon sanasta sanaan, niin sehän tarkoittaisi sitä, että minun ajatukset määrää sen millainen maailma on ja niinhän ei ole. Voisiko paremminkin sanoa että valitsen (tietoisesti tai tiedostamatta) kokea ja nähdä maailman omalla tavallani riippumatta siitä millainen se todellisuudessa on.

Toki suuret joukot voivat yhdessä vaikuttaa siihen mitä maailmassa tapahtuu. Tosi harva pystyy jättämään suurempia jälkiä maailman tapahtumiin. Niin monta asiaa ja ihmistä vaikuttaa maailman oloihin että en usko minkään, suurenkaan ryhmän, saavan täyttä valtaa siihen mitä maailmassa tapahtuu. Yksilö voi vaikuttaa omaan elämäänsä ja lähipiiriinsä, mutta ei silti tee koko maailmaa.

Ihmiset tulevat aina olemaan sitä, mitä valitsevat (tietoisesti tai tiedostamatta)olla. Aina osa tulee olemaan "parempia" ihmisiä ja osa paskahousuja ja suurin osa siltä ja väliltä. Niin monta asiaa vaikuttaa siihen miten hyvin voimme itseämme ohjata ja kehittää. Monet ovat liikaa alitajunnan vietävissä jotta voisivat tietoisesti ohjata käytöstään. Kaikista ei koskaan tule tunne-elämän aikuisia. Ehkä on hyvä että on näin. Jos joku ei pidetty ja kiusallinen eläin, vaikka kärpänen, poistetettaisiin, niin sillä olisi seurauksia. Samoin voisi käydä jos kiusalliset ihmiset poistettisiin. Ketä me silloin syytettäisiin omasta huonosta olosta jos paskahousuja ei olisi? Ketä me osoitettaisiin sormella voidaksemme tuntea itsemme paremmiksi?

4. hiukan faktaa Vierailija

Rasistit pitävät itseään parempina ihmisinä, koska heidän mielestään heidän oma kansalaisuus ja kulttuuri on parempaa kuin toisten. Rasisteja löytyy kaikista kansalaisuuksista, sekä alkuperäiset että uudet tulijat voivat olla rasisteja. Rasistinen maahanmuuttaja ei halua sopeutua uuteen kulttuuriin, koska hän pitää omaansa parempana. Rasistinen alkuperäisasukas ei hyväksy uusia tulijoita.

Joku voi pitää itseään parempana koska hänellä on mielestään korkeampi moraali kuin toisilla (uskontojen ideologia perustuu paratiisi- ja helvettiteorioineen paras-huonoin uskomukseen), toinen voi pitää itseään parempana koska on korkeasti koulutettu tai jos on hyvä ammatti, kolmas kokee itsensä paremmaksi koska on mielestään kaunis, nuori tai mitä tahansa muuta, jonka kokee arvokkaaksi. Sama paska eri paketissa: Lähes mistä tahansa asiasta tai ominaisuudesta voidaan tarvittaessa tehdä mittari, jonka avulla omaa arvoa yritetään korottaa toisten yläpuolelle.

Syrjintää esiintyy kaikkialla missä ihmiset syystä tai toisesta arvottavat itsensä toisten yläpuolelle. Syrjintää ja aliarvioimista uskonnon/uskomusten, ulkonäön, sukupuolen, pukeutumistyylin, musiikkimaun, iän, kansalaisuuden tai minkä tahansa muun asian tai ominaisuuden vuoksi.

5. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Maailma on ajatuksiemme kaltainen, niin, voihan sen lukea kuin piru Raamattua :) tai niin kuin bokstavstroende gör, Esim. lähes kaikki fanaattiset uskovaiset tai fanaattiset ideologistit, ajattelee kaiken kuin bokstavstroende, sanasta sanaan. Maailman suuri enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan noin tee, onneksi eivät tee niin.
    Taas toisekseen, niin jokaisella ihmisellä on oma kuva maailmasta, kenenkään näkemys maailmasta ei taida olla prikulleen samanlainen. Ajatukset määrää hyvin paljon millainen kuva ihmisellä on maailmasta. Suuret ihmisryhmät voi vaikuttaa maailmaan, ovat vaikuttaneet ennenkin ja tulevat edelleenkin vaikuttamaan. Ajattele ennen vanhaan millaisen vaikutuksen Hitler teki moneen ihmiseen ja sen vaikutuksen alla on edelleenkin monta ihmistä Euroopassa, Suomessakin ja täällä Ruotsissa.
    Samalla tavalla voi tehdä vaikutuksen ihmisiin positiivisesti jos positiivisten ryhmä on suuri, Hyvää kannattaa aina yrittää kylvää maailmaan.

6. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Totta, pahuutta on hyvin paljon maailmassa, johtuen kaiketi siitä, kun ihmiset on monilla eri kehitystasoilla elämässään. Monet karsastaa hyvyyttä hyvyydestä puhujia. Pahuudesta ja muusta negatiivisestä puhuminen kiinnostaa valitettavasti monia hyvin paljon.

7. tunnelma Vierailija

Kävin eilen Kelassa hoitamassa asioita. Kaikki sujui hyvin ja nopeasti.
    Istahdin vielä hetkeksi netin ääreen ja yritin skannata. Jostain syystä en löytänyt liitettä ja aloin muuttua kärsimättömäksi. Odotussaliin tuli uutta väkeä ja keskustelu oli asiatonta. Lopulta vartija puuttui asiaan. Nousin tuoliltani ja lähdin viereiseen kirjastoon. Sinne on hankittu uusi kopiokone ja asia hoitui näppärästi.
    Jäin miettimään mikä tuon porukan jutuissa ja äänenkäytössä sai minut lähes panikoimaan. Ehkä olen muistellut liikaa lapsuuttani. Tuollaisessa tunnelmassa olin usein. Ei meitä lapsia säästelty kauniilla puheilla. Eilen mies haukkui Sipilän ja mainitsi kolmannen maailmansodan. Viereinen nainen säesti keskustelua.
    Kun asiaan puututtiin syy laitettiin ulos menneen niskoille.
    Näin se on usein elävässä elämässä. Ei monikaan pätkääkään välitä lähellä olijoista. Suusta ja näppiksestä suolletaan mitä sattuu ulos seurauksista välittämättä.
    Tämä maa on täynnä Tuomas Enbuske-tyyppejä. Kaikkea pinnalla olevaa myllätään ja jätetään jäljelle ilmaan kysymysmerkkejä ja pahaa oloa.
    Mikään ei ole hyvin eikä missään ole hyvää ja kaunista.
    Ymmärrän ihmisiä, mutta en ymmärrä miksi pitää kailottaa niin kovalla äänella ja ikävistä asioista. Kelassa asioivilla on paljon huolia ja murheita. Riittää kun saa odottaa rauhassa vuoroaan. Maailmanmenosta voi itse ottaa selää lukemalla ja seuraamalla tiedotusvälineitä.
    On uskomatonta miten herkkähipiäinen olen vaikka olen tämän ikäinen.
    Olen aina halunnut olla vuorovaikutuksessa levollisten ja tervepäisten ihmisten kanssa, jotka ottavat toiset huomioon. Viina ja muut päihteet rapistavat ihmistä.
    Kyllä sen tajuaa ja näkee mistä huono käytös johtuu. Onneksi sentään tuollaisiin tyyppeihin törmään aniharvoin.
    Ehkä olin eilen vain väsynyt ja monen asian vaivaama. Mietin usein miten tämän kansan saisi näkemään elämässään hyvyyttä. Minä en paljoa vaadi.
    Vaadin kuitenkin, että ympärilläni käyttäydytään perustasolla, josta usein puhuin lasteni isälle. Sanoin aina, että peruskäytös riittää. Rima oli melko matalalla, mutta niinpä vain siitäkin mentiin alta.
    Toivottavasti edes joskus Enbuske viihtyy tällä palstalla ja kirjoittaa seuraavassa blogissaan jotain kaunista ja hyvää. Onhan hän sentään kahden alaikäisen lapsi isä ja luutavasti hänkin toivoo, että lapsista kasvaa hyviä kansalaisia.
    Toivottavasti minulla ei ole enää asiaa Kelaan pitkään aikaan. Olen joka kerta siellä käydessäni kehunut asiakaspalvelua. Toivottavasti asiakkaatkin ymmärtävät miten luoda mukavaa ja leppoisaa tunnelmaa ympärilleen.
    Jos on huono olo riittää kun pitää pienempää ääntä.

8. fiukan faktaa Vierailija

Ei tartte olla fanaattinen jos tekee eron sen välilllä miten sama asia ilmaistaan, monesti on tärkeää selventää. Tässäkin meinaat että itse kuulut enemmistöön (normaali?) ja minä vähemmistöön?? Laitappa linkki tuohon väitteeseesi siitä millaista kieltä enemmistö käyttää.

En karsasta hyvyyttä tai siitä puhumista. Lähinnä ärsyttää jos siitä puhutaan tyyliin; katso miten hyvä ja parempi minä olen ja että koko ajan muistutetaan miten pahoja toiset on. Ettekö huomaa miten hyvä olen ja miten kauheita toiset? Minä koko maailmaa rakastava ja toiset rasisteja?? Se että nettikeskustelua käytetään oman arvon ja paremmuuden korottamiseen, se minua ärsyttää ja siihen reakoin. Sinä taas tulkaat kirjoittamiseni siten, että haluan vain tuoda negatiivisyyttä tänne kun esitän eriäviä mielipiteitä. Ei sekään ole hyvästä puhumista jos koko ajan haukkuu toisia rasisteiksi sun muiksi. Jos alan laskemaan kommentit missä sanot jotain negatiivista ja missä positiivistä, niin eiköhän nuo aika tasoihin mene. Et siis ole kovin positiivinen itsekään.

9. myös kyllästynyt Vierailija

Juu tuo minän kehuminen, ja en minä, mutta muut (suomalaiset) näkyy oikeastaan aina kommenttipalstalla kun kyse on suomalaiset vs muunmaalaiset. Hyvä esimerkki vaikka Hesarin kolumnistin kertomus ranskalaisista, jotka tervehtii vs suomalaiset lapset. Kommenttiosuus täyttyy tästä oman hyvyyden hymistelystä (minulle opetettiin, minä tervehdin, olen opettanut) ja suomalaisten haukkumisesta. Liekö jotain suomivihaa taustalla joka kumuloituu sitten suvakkiporukoissa, koska se on laillinen ympäristö vihata suomalaisia. Ei oikeasti hyvä ihminen vertaa, kuvaile, vertaa itseään toisiinsa, vai oletteko nähneet tai kuulleet sellaista tekevän dalai laman tai mahatma gandhin, eivät ole.

10. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    En väitä itsestäni mitään, mutta saa muut toki väittää minusta mitä itse kukin haluaa, sehän on vain sanojen helinää, joko negatiivisesti, positiivisesti tai neutraalisti. Useimmiten saamani palautus on negatiivistä ja minua moittivaa, sekin on vain sanojen kaakatusta :) hyväksyn sen, en silti ole parempi kuin muut, olen vain minä ja muut on muita, olen vastuussa vain omista sanoistani ja omista teoistani, en mistään muusta.
    Ihmiset eri tasolla kehityksessään, sille ei kukaan mitään voi, maailma on tällainen, jokainen menemme omalla tavalla eteenpäin, oman ymmärryksemme tasolla. Tämän takia maailma on kuin sillisalatti, on monen monen laista ihmisajatusta ja käyttäytymistä. Hyväksyttävä se on ja yritettävä sopeutua.

11. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Ei maahanmuuttajat Suomea vihaa sen enempåää mitä ERÄÄT suomaiset vihaa omaa elämäänsä ehkä. Se on vaan niin helppoa eräille syyttää maahanmuuttajia kaikesta, jopa omasta huonosta voinnistaan.
    Huonosti voipa katselee aina muita ihmisiä kierosti, etenkin niitä syntipukkejaan, maahanmuuttajia. Kuitenkin silloin kun Suomessa ei paljokaan ollut vielä maahanmuuttajia, niin samalla tavalla eräät voi huonosti ja syytti romaneja ja homoseksuaalisia, saaden siitä hieman paremmuudentunnetta itselleen. Mitä tekivät aikaisemmin? Syyttivät avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia, syyttivät aviottomien lasten äitejä, katsoivat, että ne oli häpäisseet perheen, kunniaa oli häväisty. Joka aikakautena on aina ollut huonosti voivilla syntipukkeja joita he haukkuu.

Ihmisiä olemme kaikki, maapallon asukkaita, samaa verta, lihaa ja luuta kaikki olemme, sama alkulähdee meillä kaikilla, sisaria ja veljiä toinen toisillemme olemme. Ajan kuluessa ihminen alkaa tajuamaan enemmän ja enemmän maapalloamme ja ihmisiä ja hyväksymään muutkin kuin vain itsensä. Itsensä rakastaminen, itsensä hyväksyminen kasvattaa kysyä tykätä myös muista ihmisistä, ilman ennakkoluuloja.

12. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Myös ‘Abdu’l-Bahá aikoinaan opetti, että kaikki on sisaria ja veljiä keskenään. Hyvä opetus. Valitettavasti hyvin moni ei taida olla kuullut yhtään mitään ykseydestä, ihmisten yhtäläisyydestä. Monelle itsekkyys ja ego aiheuttaa sen, että eivät kykene katsomaan maailmaa ja ihmisiä. Katsovat vain omaan napaansa :)
    Olemalla ystävällinen ja rakastavainen kaikkia kohtaan, antaa se voimaa ja opetusta muillekkin jotka ehkä alkaa olla ystävällisiä. On aina lähdettävä omasta itsestään, oltava hyvä esimerkki muille. Jokainen kuitenkin tekee koko ajan virheitä, emmehän ole täydellisiä, älkäämme tuomitko muita heidän, meidän, virheitten takia, näyttäkäämme heille, meille, tietä, hyvyyden tietä. Pahaa ei paranneta pahuudella. "Paha ja huono", parannetaan hyvyydellä kaikkein parhaiten, jos on otollinen saaduista neuvoista ja toisen elämäntyylistä.

När en människa vänder sitt ansikte mot Gud, finner hon solsken överallt. Alla människor är hennes bröder. Låt inte vedertagna seder vara skuld till att ni uppträder kyligt och osympatiskt när ni möter främmande människor från andra länder. Se inte på dem, som om ni betraktade dem som missdådare, tjuvar och tölpar. Ni tror att det är nödvändigt att vara mycket försiktig så att ni inte utsätter er för risken att behöva stifta bekantskap med sådana, kanske inte önskvärda personer.
    Jag ber er att inte endast tänka på er själva. Var vänliga mot främlingar, vare sig de kommer från Turkiet, Japan, Persien, Ryssland, Kina eller något annat av världens länder.
    Hjälp dem att känna sig som hemma. Tag reda på var de bor. Fråga om ni kan vara dem till någon nytta. Försök att göra deras liv en smula lyckligare.
    Även om det ni först misstänkte någon gång skulle vara sant, fortsätt ändå att vara vänliga mot dem. Denna vänlighet kommer att hjälpa dem att bli bättre.
    ‘Abdu’l-Bahá

Last edited: 18.06.2017 klo 12.09
  13. hiukan faktaa Vierailija

Tottakai se osoittaa hyvää käytöstä jos on ystävällinen maahanmuuttajia kohtaan. Korostaisin kuitenkin molemminpuolisuutta: samoin maahanmuuttajien tulisi olla ystävällisiä ja ymmärtäväisiä niitä kohtaan, jotka avaavat kotinsa muukalaiselle. Kunnioittaa ja sopeutua maan tapoihin ja kulttuuriin, omaksua ne arvot, jotka maassa ovat jne., eikä kynsin hampain pitää kiinni entisen maan tavoista, vaikka ne sotisivat uuden maan arvoja vastaan. Ihmissuhteet on aina molemminpuolisia, kenenkään ei tarvitse aina olla vain antavana osapuolena.

14. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    233
    Juu, noin se pitäisi olla. En tiedä miten on Suomessa, mutta Ruotsissa saa jokainen pitää oman kulttuurinsa siinä mielessä, että kuitenkin noudattaa Ruotsin lakeja ja eräitä normeja. Pitää saa siis kulttuurinsa, mutta sopeutua kuitenkin ruotsalaiseen yhteiskuntaan. Täällä sanotaan, että sopeutumista auttaa jos on työpaikka, silloin on pakko yrittä sopeutua, eivät voi elää miten itse haluavat :)
    Uskovaiselle se näkyy tuottavan hankaluutta, sillä monesti uskonto ja uskomukset on joissakin määrissä lakiemme vastaista, siinä mielessä, että ääriuskovaiset tulkitsee aika rankasti monta asiaa uskonnoistaan. Se on aika kummaa, että ankaruus muita kohtaan, nuhteet muita kohtaan ja vaikka tietää eräitten asioitten olevan yhteiskuntaamme kuulumattomia, siitä huolimatta niitä viljelevät. Ääriuskonnollisuus on aina vahingollista yhteiskunnalle, oli kysymyksessä mikä uskonto tahansa. Esim. kristittyt Jehovan todistajat, heillä myös aika hurjia määräyksiä ja monet heistä elää pelossa ja heitä rangaistaan joskus ja vanhemmat hylkää lapsensa aika nopeaan. Sama pätee ääri-islamissa myös ja samoin tavallisessa äärikristillisyydessä.
    Miksi ei voi uskoa maltillisesti ja antaa muiden uskoa omalla tavallaan? Miksi niin karmea hinku määrätä muita koko ajan? Se taitaa antaa vallantuntoa heille jotka paljon määräilee muitten elämisestä. Surkeata tuollainen.
    Luulisin, että suurin osa maahanmuuttajista osaa sopeutua. Se on vain pieni joukko ääriuskovaisia jotka ei halua sopeutua.
    Rikollisista en edes viitsi mainita, sillä rikollisia on jokaisessa kansassa ja en pidä sitä minään erikoisena, että maahanmuuttajissakin on rikollisia. Suomalaisissa maahanmuuttajissakin ulkomailla on rikollisia mukana
    Mutta loppujen lopuksi, pitäisi elää ja antaa myös toisten elää. Itse en erikoisemmin katsele miten muut elää, annan heidän elää, puutun asiaan vain silloin jos heidän elämäntapansa vahingoittaa jotain toista tai yhteiskuntaa. Sellaiseen reagoitsen aina tarvittaessa. Uskallan reagoida julkisestikkin, en välitä mitä muut minusta sanoo negatiivistä, se on vain sanojen kalkatusta. Mutta uskallan myös puolustaa, kuten esim. puolustan uskontoa Islam, siis sellaista Islamia joka on enemmistön muslimeitten Islami. Sen takia tälläkin foorumilla olen usein paasannut Islamin teeseistä ja yrittänyt selittää mitä eräät jakeet tarkoittaa, sillä muukalaisvihamieliset tulkitsee niitä Koraanin jakeita aivan samalla tavalla kuin terroristit, ovat siis omaksuneet terroristien näkemyksen uskonnosta Islam, siihen reagoitsen aina.

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri