Raparperi ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Liinu
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eikös raparperi sisällä oksaalihappoa, joka estää muistaakseni raudan imeytymistä tai jotain sinnepäin. Raparperijuttujen kanssa suositellaan muutenkin nautittavaksi maitotuotteita, jotenkin estää tuon oksaalihapon vaikutusta. Tuskin muutama pala raparperipiirakkaa tms. raskaanaoloaikana vaikuttaa sinne tai tänne, itse olen hyvällä omallatunnolla syönyt jos on tarjolla ollut (eikä ole vaavi ulos pullahtanut ;-)). Ei kai kukaan kilokaupalla raparperia syö, ei se nyt niin hyvää ole... Järjen käyttö lienee sallittua.
 
pöö
olen 5 kuulla ja keittänyt muutaman kerran raparperia ja syönyt ihan sokerin kanssa :) ja raparperi piirakkaa myös! hyvin on mennyt... en oo kuullut ettei voisi syyä ja ainakin jos sillon tällön nii tuskin on haittaa..
 
lillu
Jestas..vallan pysähdyin tämän keskustelun äärellä.
itse olen nyt 7:lla kuulla ja raparperi hösöömistä moista kuullutkaan/lukenutkaan...
eli täällä on tehty kiisseliä alkukesällä lähes 3-5 krt viikossa nyt tiehempaan kun menetti makunsa kun hamstrasi alku kesän..että piirakkaa parit kerrat tehny ja hilloa lettujen kanssa...ja viellä ollaan voinnissa kokonaisena ja ei elettäkään että tultasiin pihalle..vointi mahtava kun jotain hedelmää/vihannesta äiti syö niin vauva potkii ja mellastaa minkä ehtiii...
Kesän jatkoja meille ""möhömahat"" :)
 
höpö
Raparperin syömisessä on muistettava vain tuo, että maitotuotteita pitäisi käyttää samaan aikaan, mikä pätee ihan kaikkien eikä vain raskaana olevien kohdalla.

kai se huhu siitä, että muka auttaisi synnytyksen käynnistämiseen, liittyy ""oksaalihappo"" ja ""oksitosiinihormoni""-nimien samankaltaisuuteen.. ei niillä ole kyllä tekemistä toistensa kanssa.

Raparperihän on ihanaa herkkua, minä ainakin syön sitä.
 
anya
Minulla raparperi provosoi neljännessä raskaudessa munuaiskivikohtauksen, mutta vaikka raskaus oli reilun viikon yli lasketun ajan, ei synnytys käynnistynyt. Tuska oli kuitenkin niin hirmuinen, että synnytys jouduttiin käynnistämään. En ole sen jälkeen uskaltanut raparperiä syödä, mutta ei se kyllä odottajiltakaan kielletty ole. Muistaa vain sen maidon, ettei kalsiumia imeydy elimistöstä oksaalihappoon.
 
Huolestunut
Minäkin tein tässä taannoin raparperista mehua ja piirakkaa... Ja että maistuikin hyvältä! :p Sitten päätin mielenkiinnosta lueskella raparperin ravintosisältöjä... Ja pelästyin raparperin A-vitamiini pitoisuudesta... Sadassa grammassa raparperia on A-vitamiinia 5,1 µg (mikrogramma). Ja suositusten mukaan A-vitamiinia tulisi käsittääkseni raskausaikana välttää... sillä se voi aiheuttaa sikiölle vaurioita. Pelästyin siis suunnattomasti kun olin raparperimehua ja piirakkaa ehtinyt jo nauttimaan isoja annoksia. Toisaalta nyt kun luin teidän muiden kirjoituksia niin vähän huojennuin että mitään ikävää raparperin syömisestä ei ole kuitenkaan koitunut. Mutta taidan siitä huolimatta jättää raparperin nauttimiset tältä kesältä väliin... :)
 

Yhteistyössä