Raskaaksi imetyksen aikana?

  • Viestiketjun aloittaja Craviz...
  • Ensimmäinen viesti
Craviz...
Hei!
Meidän tyttö syntyi 10/06 ja on nyt tasan 2kk vanha.
Uusi vauvakuume kolkuttaa vanhempia täällä ja nyt minulla pyörii kaikenlaista mielessä.
Onko täällä ketään ketkä olisivat tulleet raskaaksi imetyksen aikana, sillä täysimetän lastamme, MUTTA se ei estänyt kuitenkaan menkkojen tuloa vaan ne alkoivat noin 2vkoa sitten ja tietenkin loppuivat siis jo.
Jossainhan meinaan kerrotaan että imetyksellä olisi 98% ehkäisyteho mutta senhän pitäisi pitää menkatkin poissa mutta minulla ne tulivat niin eikö tämä tarkoita että on mahdollista tulla raskaaksi ja että munasolujen tuotanto käynnistyy nyt?

Kuinka kauan teillä on mahdollisesti mennyt aikaa ennen kuin tulit raskaaksi synnytyksen jälkeen, me meinaan aloitetaan yrittäminen nyt.
 
raskaaksi imettäessä
hei! Prosenttilukuja en osaa kertoa kuinka todennäköistä raskaaksi tulo imettäessä on. Lapseni oli 9 kk kun tulin raskaaksi imetin sillon useita kertoja päivässä, mutta toki poika söi jo muutakin. (menkat alkoi vauvan ollessa 7 kk -8kk. Eli on täysin mahdollista että tulet raskaaksi vaikka imetät. Tsemppiä yritykseen!
 
cheri
Minä tulin raskaaksi imetysaikana kun vauvani oli 8 kk. Kuukautisia ei ehtinyt tulla ollenkaan. Mutta tiesithän että yleensä jälkivuotoon tulee tauko ja se alkaa uudestaan juuri noihin aikoihin kun vauva on reilu kk ikäinen, eli oletko varma että sinulla oli kuukautiset eikä se ollut vain jälkivuotoa? Imetyksen ehkäisyteho on muistaakseni n. 98 % JOS kolme edellytystä täyttyy: vauva on alle 6 kk, ei syö muuta ravintoa kuin äidinmaitoa ja kuukautiset ei ole vielä alkaneet. Usein jos vauva on alle 6 kk niin ovulaatiota ei tapahdu ainakaan ensimmäisten kuukautisten yhteydessä mutta tietenkin munasolu voi myös irrota. Eli voit tulla raskaaksi pian tai sitten olla tulematta, paha sanoa :)
 
craviz...
cheri...siitä päätellen uskon sen olevan kuukautisvuotoa kun se kesti sen viikon mitä yleensäkin ja eteni kuten normaalistikin mulla menee, ensin tummana tuhruna, sitten verenä ja sitten taas muuttui tuhruksi kunnes loppui...ja vatsaa kivisteli hieman.
samaan aikaan minulla oli jälkitarkastuskin ja kyllä se lääkäri siellä sanoi että kuukautisvuotoa olisi, mutta tiedä sitten...
 
moi!
Mulla tuli ensimmäiset kuukautiset lähes heti, kun jälkivuoto oli loppunut.. ja jatkuivat heti säännöllisinä. Täysimetin lähes puolivuotiaaksi. Nyt lapsi n.7,5 kk ja olen 7. viikolla raskaana. Raskaaksi tulin lähes heti kun alettiin toista yrittää (toisesta kierrosta), vaikka imetinkin edelleen monta kertaa päivässä...
 
Tuhina
Pointti mielestäni on se että imetys ei ole 100% ehkäisykeino eli raskaaksi voi tulla vaikka imettää. Mutta miettiä kannattaa onko järkevää raskautua heti uudelleen?? Sun oma kehosi ei ole kerennyt palautua vielä edellisestäkään synnytyksestä. Ja jos takana on sektio niin ei missään nimessä ole hyväksi heti raskautua uudelleen, leikkaushaavankin pitää antaa parantua kunnolla. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee mutta järki mukaan kuitenkin.
 
halloo
rakkaat ihmiset, on ihmeellinen ja yleinen harhaluulo, että imetyksellä olisi jotain tekemistä sen kanssa että ei voisi tulla raskaaksi. imetys ei estä raskaaksituloa millään muotoa!!!!
 
halloo itelles
Kyllä se imetys toisilla estää raskaaksi tulon. Itselläni on pco eli olen aika maho muutenkin, niinpä en todellakaan ole tullut imettäessä raskaaksi, vaikka kovasti on yritettykin. Menkat ovat alkaneet molemmilla kerroilla vasta imetyksen jälkeen ja sitten on tullut luomurtärpit. Kaverilla ihan sama juttu. Menkat poissa imetyksen takia yli vuoden, ei ehkäisyä, mutta tärppi vasta imetyksen loppumisen ja menkkojen alkamisen jälkeen.

Mutta alkuperäiselle: minä kyllä uskon, että sinulla on aika isotkin mahikset tärppiin imetyksen aikana juuri noiden alkaneiden menkkojen takia :). Lycka till!
 
tere
Mulle on sanottu, että siinä vaiheessa imetys ehkäisee, melko varmasti, kun tosissaan imettää säännöllisesti koko ajan. Mutta kun yhdenkin kerran jättää jonkun syötön välistä, niin sen jälkeen tämä ehköisy muoto ei toimi.

Eli ne jotka haluaa välttää heti uutta raskautta, niin käyttäköön muita menetelmiä ja ne jotka haluavat raskaaksi, niin onnea yritykselle. Turha tästä on täällä netissä tapella.
 
triana
halloo: MINÄ en usko imetyksen tehoon ehkäisykeinona, toki se joillakin voi sitä olla.
Minua vain ihmetyttää, kun meidän neuvolalääkäri kertoo totuutena imetyksen toimivan ehkäisynä... Eipä varmaan naurata, jos joku tämän lääkärin sanomisia uskoo, ja pamahtaakin paksuksi...

Eli en ihmettele, että väärää tietoa on paljon, kun neuvolassakin sitä tuputetaan.
 
craviz...
no niin tai näin, turha täällä tästä on kinata sen enempää.
mietin vain että itse en 100% imetä vaan tyttö saa päivittäin 2-3 kertaa korviketta ja loput ruokailut imetän. täytyy siis toivoa että pian olisi kakkonen tuloillaan :)
 
Inkku64
Minäkään en ota kantaa imetykseen ehkäisykeinona. En kuitenkaan luottaisi siihen, jos tarkoitus olisi estää raskaus. Itse kyselin lopputarkastuksessa gyneltä kauanko pitäisi pitää taukoa vauvahaaveissa raskauden jälkeen ja hän totesi, että kyllä kroppa tietää onko valmis uuteen raskauteen vai ei. Tietysti minun tapauksessani hän ajatteli ikää ja nopeasti hupenevia raskausmahdollisuuksia. Mutta samassa yhteydessä hän totesi, että usein perheissä, joissa ei käytetä lainkaan ehkäisyä, lapsia syntyy lapsi per vuosi. Ja uskoisin, että näissä perheissä myös aika usein imetetään mahd. pitkään.

Itse en vielä tiedä aloitammeko toisen yrittämisen, sillä nyt tuntuu siltä, ettei kerta kaikkiaan olisi aikaa parivuotiaalle naperolle vauvan lisäksi. Mutta minua on kyllä lohdutettu sillä, että miten aikaa riittää kaikelle, onkin juuri se äitiyden salaisuus.
 
Hannaa
Imetys toimii hyvänä ehkäisykeinona (ei kuitenkaan 100%) mikäli TÄYS(!!)imettää eivätkä kuukautiset ole vielä alkaneet. Jos kuukautiset ovat synnytyksen jälkeen jo tuleet, irtoaa munasolukin todennäköisesti taas joten raskaaksi tulo on todennäköisempää. Ja tosiaankin täysimetyksen on oltava käynnissä sataprosenttisesti myös.

Näin meillä lukee uusimmassa oppikirjassa koulussa (kätilö).

 
Pahvi-76
Mun mielestä imetyksen paras ehkäisykeino perustuu siihen, että silloin ei tee mieli :D
Totta se on, että mikäli yksikään imetysväli venyy yli 3 tunnin niin ehkäisyteho häviää...
 
niin tai näin
Tuolla imetysvälillä ei ole juurikaan tekemistä sen ehkäisyn tehon kanssa. Itse en ole tullut imetyksen aikana raskaaksi, vaikka lopussa en enää montaa kertaa päivässä imettänyt. Menkat kun eivät suvainneet alkaa ennen kuin imetys loppui aivan kokonaan. Eiköhän tuo imetyksen "teho ehkäisyvälineenä" ole ihan jokaisen omasta kropan toiminnasta riippuvainen. Toisilla se ehkäisee, kuten minulla ja toisilla ei todellakaan.
 
too simple
Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin:
Toisilla se ehkäisee, kuten minulla ja toisilla ei todellakaan.
Se nyt vaan on niin, että täysimettävillä (eli lapsi ei saa kiinteitä tai korviketta) äideillä joilla ei ole kuukautiset tulleet, on ehkäisyteho lähes (!) 100%.
Noista kahdesta "ehdosta" jos poiketaan, ehkäisyteho laskee ja uusi raskautuminen on todennäköisempää.
 
hippi111
Nainen voi tulla raskaaksi, jos kuukautiskierto käynnistyy. Usein täysimetys estää kuukautiskierron käynnistymisen, mutta ei kaikilla. Jos kuukatiset ovat siis alkaneet, voi tulla ihan normaalisti raskaaksi, vaikka imettäisi.
 
niin tai näin
too simplelle: Tarkoitin nimenomaan sitä, että minulla eivät menkat alkaneet ja näin ollen en tullut raskaaksi. Mutta minulle menkkojen alkamisen esti vielä pari imetyskertaa vuorokaudessakin. Ei siis tarvittu täysimetystä tms.
 
nipsu-
Meidän vauva on syntynyt elokuussa, ja vauvan ollessa kuukauden, parin ikäinen mulle iski armoton vauvakuume. Täysimetän kuitenkin vielä, ja ehkäistään muullakin tavoin. Vauvan ollessa puolivuotias saatetaan ehkä jättää ehkäisy pois. Aiemmin en halua (vaikka kuume on armoton!!!), sillä en halua epäonnistua imetyksessä uuden raskauden takia, ja muutenkin esikoinen ansaitsee mut hetkeks aikaa itselleen. Olin tosi väsynyt ja pahoinvoiva koko raskauden, ja pelkään että se toistuu. Eipä mulla vielä menkkojakaan ole, mutta varman päälle haluan ottaa. Tosi rohkeaa aloittaa uuden yrittäminen noin pian!
 

Yhteistyössä