Raskaana ja ammattikoulu kesken. Voiko koulusta olla poissa enemmän kuin vuoden hoitamassa lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sparrow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sparrow

Vieras
Olen käynyt ammattikoulua vuoden verran (kolmesta vuodesta) ja haamuplussa tuli. Lapsi on toivottu. Voinko olla koulusta pidempään poissa kuin vuoden, jos haluan hoitaa lasta kotona vaikka kaksi tai kolme vuotta? Miten kouluun palaaminen on muilla opiskelevilla äideillä sujunut? Opiskelen lähihoitajaksi.

Mulla pieni lapsi ja sain nyt opiskelupaikan AMK:sta. Sen tiedän, että esim. armeija ja äitiysloma eivät lyhennä tuota opiskeluoikeusaikaa, mutta miten kotihoidontuki? Meillä kun olisi taloudellisesti mahdollista, että olisin vielä vuoden kotona ja lapsi olisi sitten 2,5v mennessään päiväkotiin, mutta jos multa katoaa sen vuoksi vuosi opiskeluoikeutta niin hankalaksi menis.

juu kaks vuotta voi olla pois ja äitiysloma ei vähennä mielestäni tuota aikaa mutta kotihoidontuki kyllä. Omat luokkakaverini joutuneet siksi palaamaan heti äitiysloman jälkeen koulun penkille :/

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
AMK:sta voi olla 2 vuotta pois, eivät kysy syytä. Luulisin että sama ammattikoulussakin.

Itse pidin aikanaan taukoa yliopistossa ja annettiin ymmärtää, että oppilaitokset eivät voi kiertää lakia - eli heidän olisi annettava koko kotihoidintuen aika opintovaaata mikäli tahtoisin..

Jos ei koulu suostu normaaliin 3 vuoden hoitovapaseen, niin sitten vaan pääsykokeiden kautta: Jos olet kerran päässyt kouluun pääsykokeiden kautta, niin pääset sinne kyllä uudestaankin.

Mulla on ollut kauppis kesken useampaan otteeseen. Ainakin siellä se järjestyi helposti. Olin ihan hoitovapaallakin. Myös opiskelin osan ajasta niin, että hoidin kotona lasta, mutta kävin koululla tenttimässä aineita.

Yhteistyössä