Raskaana ja flunssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inka

Vieras
Olen raskaana rv. 29+4 ja nyt jo viidettä päivää flunssa. Väsyttää, päätä särkee, jalkoja kolottaa, nuha, kurkku kuiva...
Mutta minulle ei kovin helposti tule kuumetta joten ei ole sitä tullut nytkään. Alilämmölle menee helpommin.

Mutta nyt siis ongelma se että tuntuu etten saa hengitettyä. Hengittäminen tuntuu tosi raskaalta. Tuntuu että hengästyn helposti.
Johtuuko se tästä raskaudesta vai flunssasta? Vai molemmista yhdessä? Vai pitäiskö asiasta huolestua?

Tää on ihan hurjaa kun tuntuu ettei millään saa tarpeeksi happea. Väsyttää ihan kamalasti ja täytyy 2 isomman lapsen kanssa jaksaa. Välillä ihan huimaa kun voimat niin vähissä ja henkeä ahdistaa :(
Ja tuntuu ettei tämä lopu ikinä.

Oletko kokeillut höyryhengitystä. Höyryä pitäisi jaksaa hengitellä ainakin 10-15min useamman kerran päivässä, että siitä on kunnolla apua. Mutta ainakin itsellä toimii ja on varmasti turvallista raskaanakin ollessa. Raskaana saa jouda Panadol Hot -juomaa, mutta itsestä se ainakin oli niin karsean pahaa, että jäi juomatta. Mutta voi toki olla tehokasta :) Apteekista myivät mulle nenäsumutetta, jota voi käyttää raskaana ollessa, mutta se ei tehonnut yhtään. Ota tarvittaessa parasetamolia, kurkkupastilleja sekä muista juoda ja levähtää mahdollisuuksien mukaan! Ja vielä kuorsauksesta.. Itse kuorsasin edellisessä raskaudessa iahn hirveästi, kun lihakset veltostuu ja se tapahtuu nielussakin. Olisikohan sinullekin käynyt näin. Mutta kysäse vain neuvolasta ohjeita flunssan hoitoon!! Toipumista!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko kokeillut höyryhengitystä. Höyryä pitäisi jaksaa hengitellä ainakin 10-15min useamman kerran päivässä, että siitä on kunnolla apua. Mutta ainakin itsellä toimii ja on varmasti turvallista raskaanakin ollessa. Raskaana saa jouda Panadol Hot -juomaa, mutta itsestä se ainakin oli niin karsean pahaa, että jäi juomatta. Mutta voi toki olla tehokasta :) Apteekista myivät mulle nenäsumutetta, jota voi käyttää raskaana ollessa, mutta se ei tehonnut yhtään. Ota tarvittaessa parasetamolia, kurkkupastilleja sekä muista juoda ja levähtää mahdollisuuksien mukaan! Ja vielä kuorsauksesta.. Itse kuorsasin edellisessä raskaudessa iahn hirveästi, kun lihakset veltostuu ja se tapahtuu nielussakin. Olisikohan sinullekin käynyt näin. Mutta kysäse vain neuvolasta ohjeita flunssan hoitoon!! Toipumista!

Minulla ei oikeastaan ole nenä tukkeessa. Ainoastaan tuo hengitys on raskasta. Jos nyt koetan esim. hengittää syvään niin kuulu sellainen "kohina" ja tuntuu raskaalta. Ei rohise, ei yskitä eikä kuulosta hengitys mitenkään limaiselta, ainoastaan tukalalta, rankalta, raskaalta...
Vaikka nuha siis on myös.

Toivottavasti joku keino löytyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minulla ei oikeastaan ole nenä tukkeessa. Ainoastaan tuo hengitys on raskasta. Jos nyt koetan esim. hengittää syvään niin kuulu sellainen "kohina" ja tuntuu raskaalta. Ei rohise, ei yskitä eikä kuulosta hengitys mitenkään limaiselta, ainoastaan tukalalta, rankalta, raskaalta...
Vaikka nuha siis on myös.

Toivottavasti joku keino löytyisi.

Itse kokeilisin tuota höyryhengitystä. Jos keuhkoputkissa on limaa ja siitä johtuu tuo "kohina". Jos lima lähtisi liikkeelle höyryllä.. Mutta kysäse neuvolasta niin sieltä ainakin osataan sanoa, jos pitää käydä lääkärissä.

Täytyy kokeilla tuota höyryhengitystä kun isäntä kotiutuu ja saa rauhassa hengitellä. Siihen asti on sinniteltävä.
Eihän vauvalle voi olla haittaa siitä jos äidin hengitys on vaikeaa? Vauva saa kuitenkin normaalisti happea? Tuntuu että on ollut muutaman päivän vähän vaisumpi kuin normaalisti, on liikkunut kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Täytyy kokeilla tuota höyryhengitystä kun isäntä kotiutuu ja saa rauhassa hengitellä. Siihen asti on sinniteltävä.
Eihän vauvalle voi olla haittaa siitä jos äidin hengitys on vaikeaa? Vauva saa kuitenkin normaalisti happea? Tuntuu että on ollut muutaman päivän vähän vaisumpi kuin normaalisti, on liikkunut kuitenkin.

Tuntuu, että kyllä sulla pitäis olla jo tosi tosi huono olo, että vauva ei saa happea.. Oiskohan vauva kasvanut, eikä enää sen vuoksi liiku niin paljon ku tähän asti.

Alkaa tuntua että tämä hengittäminen alkaa sattua jo ylävatsaan ja lisää tuota päänsärkyä vaikka aamulla olen ottanut 1000mg panadolia.
Täytyy käydä th:n vastaanotolla jos kuuntelisi keuhkot.
Alilämpöä on, ei kuumetta.

Mikä hitto ihmisiä täällä vaivaa?! Sairas, raskaana ja hengittäminen vaikeaa -> lääkäriin eikä mitään fucking-höyryhengittelyä tai panadolia, jösses...

Ap:lle voimia, toivottavasti lääkäri osaa auttaa ja yleensä vauva ottaa itselleen kaiken tarpeellisen ja äiti jää ilman. Ja vauva on vaisu todennäköisesti flunssan takia. Äidin taudit nimittäin vaikuttavat myös vauvaan.

Yhteistyössä