Raskaana ja rapakunnossa, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä×3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä×3

Vieras
Sairastuin ihan alkuraskaudessa ja nyt vasta alkaa olla tauti voitettu. Vieläkin yskin ja köhin ja puhisen heti, kun teen jotain. Minulla oli mykoplasma ja tosiaan syyskuun lopulta saakka on tullut lähinnä maattua sohvalla.

Raskaus on puolessavälissä ja en jaksa kävellä kunnolla kilometriä, hengästyn heti. En jaksa myöskään kuopusta nostella, ennen tätä sairasteluputkea liikuin joka paikkaan kävellen ja kuopuksen nostelu ei ollut mikään ongelma. Miten saan kunnon paremmaksi varovaisesti? Olen aika supisteluherkkä, joten harjoittelun tulisi olla maltillista. Miten kannattaisi aloittaa? Mitä kannattaisi tehdä? Neuvola ohjasti ottamaan tosi rauhallisesti, mutta nyt on pakko alkaa jotain tehdä, etten ihan kokonaan kuukahda ja nuukahda synnytykseen.

Minäkin haluisin tietää kevyitä mutta kuntoa ylläpitäviä/kasvattavia harjoituksia, mitä raskaana ollessa voisi tehdä?
Tiedän, että voi liikkua normaalisti niinkuin ennenkin...mutta ongelma tässä onkin se, että en ole ollut vähään aikaan mikään hirmuinen himoliikkuja, joten olisi kiva tietää mistä aloittaa turvallisesti kasvattamaan kuntoa. Olen kuitenkin normaalipainoinen, joten en välttämättä tarvitse niin sanotusti laihduttavaa harrastusta...

Kävely on hyvä liikuntamuoto. Tahtia voi muutella. Välillä ripeämmin ja välillä rauhallisemmin, jos kunto meinaa loppua. Lisäksi sitten jonkinlaista lihaskuntoa esim. hankit halvat käsipainot esim. 2-4 kg painot ja niin sitten kuntoa käsiin ja muutamia selkä ja vatsaliikkeitä esim. pari kertaa viikossa.

Älä nyt hyvä ihminen ala kuntoilemaan ennen kuin tauti on oikeasti ohi. Kunnon kohoamisen sijaan vaarannat sekä oman että vauvan terveyden. Ja mykoplasma ei tosiaankaan ole ohi noilla sun mainitsemilla oireilla.

Uusintaverikokeiden tulokset tulee tällä viikolla, olo on huomattavasti parempi kuin pari viikkoa sitten. Mykoplasman jälkeen yskä voi kestää todella kauan, en mitään maratonia ajatellut ekaksi rykäistä, vaan jollain pienellä liikunnalla aloittaa. Lääkäristä yskänkin kanssa saa liikkua, kunhan ei tosiaan juokse tai hirveästi itsrään hengästytä. Sitä mietin, että voisikohan jotain pientä lihaskuntoliikettä jo yrittää sohvalla tehdä...
Mulla on paino tippunut yli 5 kiloa syyskuusta, lääkäristä se on suurimmaksi osaksi ollut lihasta, joka on kadonnut makoillessa. Vauva on kasvanut normaalisti onneksi. Tänään kävin pienellä vaunulenkillä, noin kilsan-puoltoista kävelin hitaasti ja kun lapsi nukahti vaunuihin en meinannut jaksaa kantaa sitä alakerrasta ylös. Kaippa tuo kävely olisi kaikista fiksuinta, uinti ei mulle sovi, koska iho ei kestä klooria ollenkaan.

Yhteistyössä