Raskaana ja uusi tyopaikka

  • Viestiketjun aloittaja oiklut
  • Ensimmäinen viesti
Mrs
Entäs sitten tämä taloudellinen puoli asiassa? Uudessa työpaikassa uusi työntekijä ei ole oikeuttu palkalliseen äityislomaan ensimmäisen 4-6 kk aikana. Mutta vanhassa työpaikassa sellaisenkin edun olisi saanut...

Tämä on se asia joka minua eniten tässä mietityttää. Kuinka pärjää taloudellisesti jos vaihtaa työpaikkaa ja pian tuleekin raskaaksi? Comments? :)
 
elsis
sen takia on miehet keksitty? ;-)

ja kyllä niitä kelan tukia on olemassa plus et äitiysloman tulot lasketaan, hmm, onko se edellisvuoden vai sitä edellisen vuoden tuloista?
 
Omanapa
Alkuperäinen kirjoittaja Omanapa:
Minulla taas tilanne sellainen että raskaus on meneillään vko 9 + 4 ja olen juuri muuttamassa pikkukaupunkiin miehen työn vuoksi (joutui siirtymään toiselle paikkakunnalle). Siellä on avoinna paikka, joka olisi tismalleen minun koulutuksen/kokemuksen mukainen. Mutta kertoako haastattelussa raskaudesta? Epäilen, että tämä kohta jo näkyykin, joten "kärähtäisin" varmasti ensimmäisen kuukauden sisällä. Rekrytoija eli tuleva esimies (johtaja) on vielä varsin "erikoinen" mies luonteeltaan, ala on varsin pieni joten yhteisiä tuttuja sattumoisin on muutamia, josta hän ei tosin tiedä. Uskoisin kokemuksellani ainakin haastatteluun pääseväni koska kyseisellä paikkakunnalla ei käytännössä tämän alan kokemuksella olevia ihmisiä ole.

Kuulinkin pääseväni haastatteluun. Päädyin siihen tulokseeen etten kerro mitään haastattelussa ja odottelen rakenneultran ja mahdollisen istukkabiopsian tulokset kaikessa rauhassa ennen kuin pukahdan asiasta mitään. En ollut aikeissa kertoa sukulaisillekaan sitä ennen joten aloin pohtia että miksi sitten kertoa ulkopuolisillekaan...
 
Aurora Vee
Kiva juttu, Omanapa!

Käypä ostamassa muodikkaita tunikamallisia paitoja, niin pystyt peittelemään kasvavaa vatsaa pitempään. Uudessa työpaikassa eivät tiedä miten pukeudut yleensä, joten he eivät huomaa mahdollisia muutoksia tyylissäsi. :) Missään nimessä ei kannata sanoa mitään vielä raskaudesta noin varhaisessa vaiheessa.
 
Omanapa
Aurora Vee, hyvä idea! En ole juuri nyt ollut niin ihastunut noihin tunikoihin kun vasta sain laihdutettua ison määrän kiloja pois joten on tehnyt mieli kerrankin olla vähän tyköistuvammissa, mutta huomaankin nyt hyvän puolen asiassa :)

Saa nähdä onko siellä "virkapukua" vai saako olla omissa, jos nyt tuon paikan saan...
 
Ota työpaikka!
Itse otin uuden työn vastaan ollessani raskaana, enkä kertonut sitä pomolle. Takana jo keskenmeno, joten ei tullut mieleen henkilökohtaisia asioitaan alkaa levittelemään, varsinkin kun kyseessä oli lyhyt työsuhde. Nyt kuudennella kuukaudella vatsa alkaa vasta sen verran näkyä, että sitä työkaverit on tulleet kyselemään.

Meille tuli yritykseen yt-neuvottelut ihan yllättäen, ja minä säästyin niiltä koska jään sit kuitenkin äippälomalle ja soppari loppuu sinä aikana. Työelämä tosiaan on lyhytjänteistä ja epävarmaa, eikä työnantajan etua kannata ajatella, koska ei sielläkään ajatella työntekijän etua.

Lisäksi tässä on se pointti, että monet miehet ei muuten uhraa sekuntiakaan miettiäkseen työnantajaansa koko uransa aikana. Siinä missä naiset tuntee syyllisyyttä kaikesta, mitä tekee, vaihtaa monet miehet firmaa heti kun jossain on paremmat näkymät. Eivät he mieti, miten entinen firma pärjää kun he lähtevät! Eikä heitä pidetä itsekkäinä, vaan fiksuina ja urasuuntautuneina. Siihen nähden naisten nöyristely on jotekin naurettavaa - eipä ihme jos ei ura urkene ja palkka nouse, kun koskaan ei uskalleta seistä omien oikeuksien takana.
 
--neito--
Mikään tässä maailmassa ei ole varmaa. Toivot lasta, mutta yrityksistä huolimatta et tule raskaaksi. Tai raskaus päättyy keskenmenoon. Työpaikan voi menettää koska tahansa. Vaikka yrityksellä menisi kuinka hyvin, niin YT-neuvottelut voi olla silti edessä. (kuten mieheni työpaikassa, tuli kaikkien aikojen parastulos, silti YT-neuvottelut ja osa porukasta ulos, bonuksetkin oli pienemmät kuin edellisvuotena) Yritys voi mennä myös konkurssiin.

Joku tässä keskusteluissa sanoi, että hän on ainakin työpaikallaan korvaamaton ja hänen hommiinsa on vaikea perehdyttää. Ilmeisesti hän jää ikuisesti samaan työpaikkaan, koska työnantaja voi jäädä pulaan, hänen lähtiessään pois eikä myöskään halua lapsia sen takia, että työantaja jää pulaan. Työntekijän irtisanoutuessa irtisanomis aika on lyhyimmillään 2 viikkoa. Sinä aikana ei kyllä kovin kummoisesti palkata/kouluteta uutta ihmistä tilalle. Mikäli nainen on raskaana, niin uuden työntekijän etsimiseen ja kouluttamiseen on reilusti aikaa. Useimmiten nainen tulee myös takaisin.

Pointtina oli siis, että tätä elämää ei voi etukäteen kauhean paljon suunnitella. Eteen tulee yllättäviä tilanteita ja kaikkeen ei pysty millään etukäteen valmistautumaan. Asiat eivät myöskään tapahdu aina siinä tahdissa kuin itse toivoisi. Raskaaksi ei välttämättä tule niin nopeasti kuin toivoisi. Työkuviot eivät mene aina kuten haluaisi. Sitä pitää vain pystyä päättämään, että nyt on aika kokeilla onnistuuko. Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä jollain tavalla. Ei ehkä silloin kuin sitä itse haluaa tai sillä tavalla kuin toivoisi, mutta kuitenkin jollain tavalla!
 
jöystä vaa
Olisikos nyt kuitenkin korrektia ilmineerata siitä, että on tiineenä siinä vaiheessa ko asia varmistuu. Duunari puuhat on erikseen, mutta konttorin puolella voi olla hieman haastavaa elää 2kk pätkissä. Tulee takuulla vaikuttamaan urakehitykseen jos pimittää viimeiseen asti noinkin oleelista tietoa. Eihän teihin voi sitten jatkossa enää lainkaan luottaa.
 
Höh
Alkuperäinen kirjoittaja tämäkin näkökulma:
Minä olen samaa mieltä nimimerkin "vastuutonta" kanssa. En ymmärrä miksi ihmeessä juuri raskaaksi tullessa PITÄISI vaihtaa työpaikka. Eri asia on jos ei ole töitä, niin tottakai jokaisella on oikeus (ja velvollisuus) hakeutua töihin raskaudesta huolimatta.

Henkilökohtaisesti olen tilanteessa jossa olen vakituisessa työsuhteessa ja yritämme raskautua. Minulle tarjottiin unelmatyötäni mukavalla palkalla toisessa yrityksessä mutta en ottanut tarjousta vastaan koska toivon olevani alle vuoden kuluttua äitiyslomalla. Olisi ollut moraalitonta lupautua tuohon paikkaan ja jättää sitten firma pulaan.
Aika korkeat luulot sinulla itsestäsi on. Luuletko todella että firma jäisi pulaan sinun jäädessäsi mammalomalle? Kyllä niitä tekijöitä työhön lyötyy.
 
vierailija
Kukaan mitään källejä tee! Eikö siis lapsia haluavilla ole oikeutta tehdä tai hankkia töitä???

Työllistymisvaikeuksia on ihan kuule muutenkin, esim koulutus ja työkokemustaustoista johtuen! Ja synnytysikäisten naisten, tartkoitat siis n.18-40 vuotiaita naisia??

Pitäisikö kaikkien odottavien vaan sitten pyöriellä peukaloitaan ja syödä kynsiään sen aikaa kun lapsi tulossa? Tai kasvattaa leipäjonoja?
Ehdotat varmaan että pitäisi yrittää hankkia rikas mies tai vakituinen työpaikka? Ainiin, tai jos saakin rahat äitiltä ja isiltä! Eikös ne vakituisen työpaikankin äitiyslomasijaiset kärsi kun vastuuton äiti sitten palaakin töihin ja sijainen joutuu pois?

En todellakaan ymmärrä logiikkaasi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä