Raskaana majoneesia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majoneesinsyöjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

majoneesinsyöjä

Vieras
oon syönyt tämän raskauden aikana majoneesia, siis kaupasta ostettua.

Nyt kun palstoja seuraa niin on kauhee kädenvääntö että saako teollisesti valmistettua majoneesia syödä vai ei.
Siinähän on siis kananmunaa raakana.

Mutta mitä ne siellä tehtaalla sitten sille tekee että salmonellat, listeriat sekä toksm.pls. on poistettu. (toivottavasti noista mun lyhenteistä ymmärtää :) )
mulla ei oo mitään faktaa muuta kuin että kananmunaa raakana ei suositella.
Jostain oon lukenu että teollisesti valmistettua majoneesia saisi syödä.

Eipä kyllä oo tullu aiemmin mieleen kun nyt kun noita ketjuja on lukenu.

Eli siis ihan mielenkiinnosta onko jollain faktaa, kun nuo aika monen tämänkin palstan ja monen muun maalaisjärki kun on kaukana faktasta :)

ei siis kenellekkään pahalla, mutta jos sitä faktaa on niin siitä olisin kiinnostunut.

tähän asti ainakin kaikki on ollu ok vaikka majoneesia on syönyt....

Niin mäkin oon syönyt ja ihan tuo vauva ainakin ultrassa normaalilta näyttää... :)
Isojen meijerien (valio, arla) homejuustoakin söin "raakana" jo ennen kuin tuli uudet ohjeet, että niin saa tehdäkin (raskauteni alkuaikoina kielsivät vielä). Joten ei paniikkia...
Kestää ne vauvat nyt muutaman raan kananmunan :)

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Kyllä tuo homejuusto on edelleen kielletty.

suomessa suurten valmistajien tuotteita saa syödä. MUTTA siinä on aina pieni riski.

Eli suositus on jättää edelleen pois, mutta periaatteessa voi syödä.

Eli kyllä suositukset tosissaan kannattaa ottaa, kunhan ei ihan hysteeriseksi mene.

Mua tosiaan kiinnostaa tuo fakta, eli jos teollisuuden raakaa munaa saa syödä niin mitä sille on tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilias:
Niin mäkin oon syönyt ja ihan tuo vauva ainakin ultrassa normaalilta näyttää... :)
Isojen meijerien (valio, arla) homejuustoakin söin "raakana" jo ennen kuin tuli uudet ohjeet, että niin saa tehdäkin (raskauteni alkuaikoina kielsivät vielä). Joten ei paniikkia...
Kestää ne vauvat nyt muutaman raan kananmunan :)

Niin eihän se mistään kananmunan kestämisestä ole kyse vaan siitä jos saa listeriatartunnan.

Mä olen syönyt majoneesia kun en tullut asiaa ajatelleeks.

enpä ole mitään "kiellettyjen listaa" lukenut ja jos lukisinkin, niin en noudata.
Maksaa, tai raakaa lihaa tai pastöroimattomia maitotuotteita tai kalaa en syö muutenkaan ja sen maksan syömisen rajoittaminen alussa on vielä jotenkin ymmärrettävää. Ja normaali keittöhygienia ja hygienia muutenkin riittää.
Tuntuu jotenkin että pitäisi jonkun varmaan kohta kirjoittaa sallittujen lista, kun se jäisi varmasti paljon lyhyemmäksi.
Ei niitä lisoja ole taidettu listerian takia laatia vaan hysterian.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
enpä ole mitään "kiellettyjen listaa" lukenut ja jos lukisinkin, niin en noudata.
Maksaa, tai raakaa lihaa tai pastöroimattomia maitotuotteita tai kalaa en syö muutenkaan ja sen maksan syömisen rajoittaminen alussa on vielä jotenkin ymmärrettävää. Ja normaali keittöhygienia ja hygienia muutenkin riittää.
Tuntuu jotenkin että pitäisi jonkun varmaan kohta kirjoittaa sallittujen lista, kun se jäisi varmasti paljon lyhyemmäksi.

no syötkö rakaa kananmunaa sitten?

siitähän tässä oli kysymys.
Jos ymmräsit.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Jos ymmräsit.

Peesi Zoelle, ja vieraalle vastaus: kakkutaikinaa maistelen kyllä, muuten ajatus raa'asta kananmunasta ällöttää

kenellä sitten on hysteriaa?
Jos puhutaan raa´asta munasta. Niin siinähän on vaara. Tosin hyvin pieni. Mutta eikö nyt ollut juurikin kyse siitä että mitä teollisuus tekee munalle. Ei siis sillä noudattaako joku ohjeita vai ei.
Ja eipä se lista ainakaan mulla ole kovin pitkä. Että jos joku nyt hysteeriseksi joutuu sitä noudattaessa ja jättää ohjeet väliin niin kannattas miettiä omaa stressin sieto kykyä.
Se ei ole tavallista että ihan hysteeriseksi ja paniikkiin näissä asiossa menee.
Jotkut ne vetää röökiä surutta, ja viinakin uppoo eikä nää siinä mitään.

Nyt tais kuitenkin olla kyse siitä että onko jollaikin sitä oikeeta tietoa, ei mielipiteitä..

Jos ymmräsit.

Peesi Zoelle, ja vieraalle vastaus: kakkutaikinaa maistelen kyllä, muuten ajatus raa'asta kananmunasta ällöttää

Jos puhutaan raa´asta munasta. Niin siinähän on vaara. Tosin hyvin pieni. Mutta eikö nyt ollut juurikin kyse siitä että mitä teollisuus tekee munalle. Ei siis sillä noudattaako joku ohjeita vai ei.
Ja eipä se lista ainakaan mulla ole kovin pitkä. Että jos joku nyt hysteeriseksi joutuu sitä noudattaessa ja jättää ohjeet väliin niin kannattas miettiä omaa stressin sieto kykyä.
Se ei ole tavallista että ihan hysteeriseksi ja paniikkiin näissä asiossa menee.

Nyt tais kuitenkin olla kyse siitä että onko jollaikin sitä oikeeta tietoa, ei mielipiteitä..

Kukaan puhunutkaan että se hysteria tulisi siitä että niitä listoja sun muita noudattaa yms. Tuntuu vain että alkaa olemaan jos jonkin moista kieltoa mitä muka ei saisi syödä yms.
Onhan se vähän sääli jos toisille tulee siitä stressi jos jotain listoja yrittää noudattaa.

Kaikessa piilee pieni vaara.
Kasviksissa, hedelmissä, lihassa, juustoissa...
Itse olen raakaa kananmunaa syönyt ja toistaiseksi vielä ainakin hengissä.

Jos on sitten sitä mieltä että raaka kananmuna on pahasta, niin ei sitten varmaankaan kannata niitä majoneeseja itse tehdä tai syödä.
Itse en ole sellaista tekstiä kyllä lukenut ettei saisi syödä, tai että mitä niille tehdään.

Jos ymmräsit.

Kukaan puhunutkaan että se hysteria tulisi siitä että niitä listoja sun muita noudattaa yms. Tuntuu vain että alkaa olemaan jos jonkin moista kieltoa mitä muka ei saisi syödä yms.
Onhan se vähän sääli jos toisille tulee siitä stressi jos jotain listoja yrittää noudattaa.

Kaikessa piilee pieni vaara.
Kasviksissa, hedelmissä, lihassa, juustoissa...
Itse olen raakaa kananmunaa syönyt ja toistaiseksi vielä ainakin hengissä.

Jos on sitten sitä mieltä että raaka kananmuna on pahasta, niin ei sitten varmaankaan kannata niitä majoneeseja itse tehdä tai syödä.
Itse en ole sellaista tekstiä kyllä lukenut ettei saisi syödä, tai että mitä niille tehdään.

kun siis väännän rautalangasta. Kun raakaa lihaa ei saa syödä. Ei siis myöskään kananmunaa. Eikä tietenkään sellaista missä sitä on. Vaikka siihen lihaan tai munaan lisää mitä niin ei se siitä kypsy.
Eli voi saada toksmon, listerian jne. ei lapsi toksmoon kuole, mutta voi saada todella pahoja kehityshäiriöitä, sokeutta jne.
ja ne tulee sitten vasta muutaman vuoden päästä.

Eihän noista nyt herran j.ole mitään haittaa terveelle aikuiselle. Siitä ei ollut kyse vaan siitä sikiöstä.
Eli voiko teollisuus poistaa tai testaako muka kaiken ennen käyttöä. Vai onko se vaan puhetta.
tähä etsin vastausta.

mutta uskon että sitä se syöt mitä vaan, kyllähän se tupakkikin maistuu

Suomi on melkein ainoita maita missä saa/voi noin yleisesti (ei raskaana olevat) syödä raakaa kananmunaa. Muualla vaara on paljon suurempi, en tiedä onko kyse nyt tästä. En syö raskaana ollessa koska siitä voi olla haittaa sikiölle, ei mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalkatin:
maalaisjärkeääääää... kohtuudellaaaaaaa :whistle:

no voiko se sun maalaisjärki kertoa että mitä teollisuus tekee sille munalle vai tekeekö mitään?

Et siis osannut lukea tuota aloitusta vai?

En usko että tekevät mitään, luottavat varmaan pistokokeisiin ja suomalaisuuteen. Täällä kun tuosta ei yleensä ole ollut vaaraa/ongelmaa.

no tänään viimeksi pistelin majoneesia poskeen onnellisen tietämättömänä koko kiellosta :headwall:
kyllä joo tuntuu ettei sitä raskausaikana saa enää muuta tehä kun istua iglussa meditoimassa ja syödä puolukoita poron paskalla höystettynä |O
anteeks, mua alkaa vaan jo ketuttamaan kaikki noi kiellot, varsinkin kun monet niistä tulee täytenä yllätyksenä palstalta ja mä oon jo kerinnyt niitä useesti rikkomaan, vaikka luulin oman kieltolistani hyvin opetelleeni :ashamed: