Raskaana oleva tupakoitsija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Ihan nyt valkoista lippua heilutellen täällä haluan kysellä enkä aiheuttaa mitään sen ihmeempiä rähinöitä!

Miksi ette ole pystyneet lopettamaan tupakointia?
Eikö vauvan terveys ole pääasia?
Meneekö oma himo vauvan terveyden edelle?

"Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia)."
Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja."
http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

kiitän infosta!Taistelen juuri tupakka himoani vastaan ja sainpas taas ajattelun aihetta miksi ei kannata polttaa (mies vei kyllä menneessään tupakit, että ei edes onnistuis)

mulla seisoo vieläkin toi aski tuossa hyllyllä .lopetin..öö..en edes oo pitäny kirjaa...todella myöhään mutta lopeti kuitenkin.
siis mä vaan lopetin..en oo yhtäkään polttanu.
ja kyllä,lapsen terveys menee kaiken edelle..sen jälkeen omani.
ja tiedän ettei vieroitusoireiden kanssa ole ollut helppoa joten uskon ettn enää aloitakkaan.
rahaakin on säästynyt mukavasti =)
käytin sitä käänteispsykologiaa apuna.kun on tupakit hyllyllä niin ei tule sitä paniikkia että tupakat loppu (tunne jonka jokainen tupakoitsija ainakin joskus on tuntenut)..

minä en ole lopettanut tupakointia koska vaikka lapseni on maailmani niin minulla ei ole ollut itsekuria lopetukseen. olen kyllä yrittänyt, mutta en vain ole saanut pois, kummemmin en osaa asiaa ilmaista. aina kun sanotaan että kun vaa lopettaa ni onnistuu, ei se ole niin.. jotkut onnistuu, jotkut ei. en ole myöskään sellainen että joo joo, ei siinä mitää, antaa palaa vaan... mietin asiaa joka kerta kun sytytän ja tunnen piston sydämmessä, mutta en vain ole saanut lopetettua.

Itse en polttanut raskauden aikana, koska en muutenkaan polta kuin kännissä.

Mutta joillakin on helpompaa päästä tupakista eroon kuin toisilla, toiset ovat enemmän riippuvaisia. Mun eräs kaveri lopetti tupakanpolton ihan raskauden alussa, koska hänellä teki huonoa pelkkä tupakinhaju. Äitini lopetti heti, kun sai tietää odottavansa mua. Mutta sitten tiedän niitäkin jotka ovat polttaneet koko raskauden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja en jaksanut kirjautua:
minä en ole lopettanut tupakointia koska vaikka lapseni on maailmani niin minulla ei ole ollut itsekuria lopetukseen. olen kyllä yrittänyt, mutta en vain ole saanut pois, kummemmin en osaa asiaa ilmaista. aina kun sanotaan että kun vaa lopettaa ni onnistuu, ei se ole niin.. jotkut onnistuu, jotkut ei. en ole myöskään sellainen että joo joo, ei siinä mitää, antaa palaa vaan... mietin asiaa joka kerta kun sytytän ja tunnen piston sydämmessä, mutta en vain ole saanut lopetettua.

mulla oli tää sama juttu,mutta sitten se vaan tapahtui.koska tiedän miltä tuntuu ja miten vaikeeta se on niin en syyllistä enkä tuomitse.
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
käytin sitä käänteispsykologiaa apuna.kun on tupakit hyllyllä niin ei tule sitä paniikkia että tupakat loppu (tunne jonka jokainen tupakoitsija ainakin joskus on tuntenut)..

Miulla just kun oli mukana tupakkatoppa, oli paljon helpompi olla polttamatta, kun mitä jos ei ollut. Tavallaan kai oli "turvattu", että siinä sit olis tupakkaa, jos mieli tekisi, eikä tarvitsisi miettiä kuumeisesti et mistä sitä sais jos repee. Ehkä ei sit tullut ajateltua koko asiaa ees niin paljoa, ja kerrasta pystyin lopettamaan.

Huh, vieläkin joskus tulee olo, että saispa tupakkaa, miten saa sit ittensä pidettyä kurissa, kun vauvassa ei oo niin kiinni :/ Sen tiedän, etten ilman raskautta olis tupakointia lopettanut. No, pääseepä ainakin testaamaan omaa tahdonvoimaansa, tosin uskon että pitkän ajan jälkeen ne ensimmäiset savut olis kaikkea muuta kun nautinnolliset :)

lopetin 2kk ennen kuin tulin raskaaksi, en polttanut raskausaikana, imetyksen lopettamisen jälkeen aloin polttaa taas, imetin tyttäni n1 v. asti ja poltin n.10kk kunnes taas lopetin nyt polttamatta 2kk koska en halua tyttöni näkevän huonoa esimerkkiä!!! mä teen kaiken tyttöni parhaaksi eikä se lopettaminen ole sen vuoksi yhtään vaikeaa.

mulla oli tää sama juttu,mutta sitten se vaan tapahtui.koska tiedän miltä tuntuu ja miten vaikeeta se on niin en syyllistä enkä tuomitse.

se on hyvä kun on saanut lopetettua!! mahtavaa, onnea siitä!!
kunpa itsellänikin olisi yhtä kovat hermot. itselläni välillä vähenee tupakointi roimasti (maistuu niin pahalle eikä tee yhtään mieli), mutta niin se vaan kummittelee takaisin... joskus ollut 3pvää polttamatta ja arvatkaa kuinka tympäsee kun se vaan tulee takaisin... en polta "kuin" 10 päivässä ja siinä on se 10 liikaa, mutta en sitten kai ole tarpeeksi vahva. mutta olen iloinen että ainakin nyt esikoiseni on ollut hyvinkin terve, pirteä ja kaikin puolin 10 poika. tiedetään että oireet voi tulla myöhemminkin, mutta elämässä voi tapahtua niin paljon muutakin ja sattua ja tapahtua.

olen siinä mielessä heikko siis tupakan, mutta silti rakastan lapsiani yli kaiken ja sitä on kenenkään turha kiistää tai inttää vastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja AnQ:

Miulla just kun oli mukana tupakkatoppa, oli paljon helpompi olla polttamatta, kun mitä jos ei ollut. Tavallaan kai oli "turvattu", että siinä sit olis tupakkaa, jos mieli tekisi, eikä tarvitsisi miettiä kuumeisesti et mistä sitä sais jos repee. Ehkä ei sit tullut ajateltua koko asiaa ees niin paljoa, ja kerrasta pystyin lopettamaan.

Huh, vieläkin joskus tulee olo, että saispa tupakkaa, miten saa sit ittensä pidettyä kurissa, kun vauvassa ei oo niin kiinni :/ Sen tiedän, etten ilman raskautta olis tupakointia lopettanut. No, pääseepä ainakin testaamaan omaa tahdonvoimaansa, tosin uskon että pitkän ajan jälkeen ne ensimmäiset savut olis kaikkea muuta kun nautinnolliset :)

näin juuri :wave: varmaan kaikista helpoin tapa :D
oon ollu kavereitten kanssa jopa kahvilla niin että ne on polttanu siinä,puhallellen savuja pois ja ite ei oo tehny ees mieli.
mullakin tulee välillä semmonen oikeen himo mutta sit ajattelen taas jotain muuta niin unohtuu se tupakka.ja voin kans olla varma että ne ekat sauhut vähään aikaan maistuu ihan hirveeltä..miten siitä tupakasta tulikin niin "Hyvä maku"..vaikka todellisuudessahan on ihan :x

Alkuperäinen kirjoittaja en ole lopettanut:

se on hyvä kun on saanut lopetettua!! mahtavaa, onnea siitä!!
kunpa itsellänikin olisi yhtä kovat hermot. itselläni välillä vähenee tupakointi roimasti (maistuu niin pahalle eikä tee yhtään mieli), mutta niin se vaan kummittelee takaisin... joskus ollut 3pvää polttamatta ja arvatkaa kuinka tympäsee kun se vaan tulee takaisin... en polta "kuin" 10 päivässä ja siinä on se 10 liikaa, mutta en sitten kai ole tarpeeksi vahva. mutta olen iloinen että ainakin nyt esikoiseni on ollut hyvinkin terve, pirteä ja kaikin puolin 10 poika. tiedetään että oireet voi tulla myöhemminkin, mutta elämässä voi tapahtua niin paljon muutakin ja sattua ja tapahtua.

olen siinä mielessä heikko siis tupakan, mutta silti rakastan lapsiani yli kaiken ja sitä on kenenkään turha kiistää tai inttää vastaan!

ja ei se ole kaikille yhtä helppoa.jos mietitään niin multakin löytyy varmasti joku addiktio josta eroonpääseminen tuottais toooodella ison ongelman.
ja eihän sitä tiiä,ne tupakan vierotusoireet on voinu mennäkkin jo mutta entäs kun lapsi syntyy ja imetys loppuu?silloinhan "saisin" polttaa taas,ei sitä tiedä vaikka retkahtaisin..
mun mielestä kyse on psyykkisestä riippuvuudesta,sulla on samoin kun mulla oli että piti silti polttaa vaikka maistu ihan peeltä.

Yhteistyössä