Hae Anna.fi-sivustolta

raskaana olevat himoliikkujat

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä odottelija, 13.05.2008.

  1. odottelija Vierailija

    missä vaiheessa raskautta olette alkaneet sykemittarin avulla noudattamaan suositussykerajoja (eli ei saisi ylittää kuin hetkellisesti 150). Itsellä jo yksi raskaus nuorempana takana jolloin "himourheilin" viikolle 38 asti mutta nyt ikää jo enemmän ja pitää ehkä hieman ottaa iisimmin. Hyppylajit (bodyattack jne) jätin jo pois mutta pumpissa, spinnissä ja stepissä ajattelin käydä ihan loppuun asti jos kaikki menee OK eikä supistuksia ala tulemaan. Tuo sykerajajuttu vain on tyystin unohtunut, missä vaiheessa sitä piti alkaa tarkkailemaan?
     
  2. Alessia Vierailija

    En ole käyttänyt sykemittaria. Stepin jouduin lopettamaan jo 25. viikolla, koska se ei yksinkertaisesti tuntunut enää hyvältä. Varmasti kannattaisi kyllä käyttää mittaria jos pitkälle jatkaa. Pumpissa sen sijaan syke ei pysy (kait?) kovin pitkiä aikoja korkella, joten mahtaako seuraaminen olla edes tarpeen? Olen ihan yllättynyt, että nyt 34. viikolla pumppi tuntuu edelleen hyvältä eikä painoissa ole tarvinnut karsia kuin max 1 kg/pääty.

    Mielellään minäkin kuulisin sykemittarien käyttäjiltä kommentteja.
     
  3. vielä alussa... Vierailija

    Hei. Itse olen vasta noin 15. viikolla mutta sykemittari on jo käytössä. Olen tutkinut aika lailla aihetta lähinnä netin kautta ja mm. lääkäri Ilkka Rauramo on väitellyt aiheesta (raskaus ja liikunta). Hänen mukaansa sykkeistä ei tarvitse huolehtia ennen puoltaväliä, ennen viikkoa 25. Tämän jälkeen sykkeen tulisi pysyä alle 150 ja lopussa alle 140 (muistaakseni viimeiset 2 kk). Olen huomannut oman sykkeeni olevan korkeampi nyt raskaana ollessa kuin normaalisti. Olen silti käynyt myös kovasykkeisissa jumpissa, kuten combatissa, jossa sykkeet nousevat välillä todella korkealle. Mutta oman kehon kun jo tuntee melko hyvin, niin olen silti jatkanut kun hyvältä vielä tuntuu. Spinningissä olen myös käynyt mutta siellä yritän kontrolloida jonkun verran sykettä, jottei se nousisi kovin korkealle. Oma olo on varmaan se paras mittari. Jännää on muuten ollut huomata, että salilla ja pumpissakin syke nousee välillä tosi korkealle, jopa 170 asti, kun kunnolla kyykkää (en tosin kyykkää salilla isoilla painoilla mutta silti syke nousee). Salilla teen minulle varta vasten suunniteltua ohjelmaa, joka ottaa raskauden ja muuttuvan painopisteen jne. huomioon. Hyvin on mennyt sielläkin ja toivon pystyväni jatkamaan liikuntaa mahdollisimman pitkälle.

    Onnellista odotusta edellisille kirjoittajille!
     
  4. Tinttis Vierailija

    Hei,
    Tällä hetkellä minulla on viikkoja kasassa 19 ja sykemittari on kovassa käytössä. Mulle jo eka neuvolassa kehotettiin tarkkailemaan sykettä ja pyrkiä pitämään se tuon 150 alapuolella. Niin olen tehnytkin mutta hetkellisesti olen sen kyllä antanut nousta yli tuon rajan. Jos olo on ollut hyvä niin en ole tahtia hidastanut. Kaikkia liikuntaa olen tähän asti pystynyt tekemään niinkuin ennenkin. Combatisssa ja stepissä uskoisin että pystyy käymään aika pitkään jos hypyt jättää vähemmälle.
    Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia raskauden ajan liikkumisesta ja neuvoista mitä itse kullekkin on annettu.
     
  5. Polaristi Vierailija

    Eihän ne sykerajat varsinaisesti odottajan hyvinvointiin liity vaan sikiön hapensaantiin. Eli vaikka itsestä tuntuis hyvältä huhkia 170 sykkeillä(vaikkakin vaan hetkellisesti) niin välttämättä sikiöllä ei tunnu niin hyvältä.
     
  6. En luottaisi kovinkaan paljon neuvolan ohjeisiin liikunnan suhteen, jos itse on ollut pitkään aktiiviliikkuja ja tuntee terveysliikkunnan ABC:n. Itsellänikin on jo yksi hyvin sujunut raskaus takana joten muutenkin osaan suhteellistaa neuvolan antaman informaation (nyt siis kärjistän - neuvola on aivan mahtava palvelu noin yleisesti!!!) Minuakin kehotettiin "ottamaan rauhallisesti", mitä se nyt sitten tarkoittaa ja kehotettiin harrastamaan rauhallista kävelyä, hohhoijaa... Olen käsittänyt, että muualla maailmassa (esim. USAssa) virallinen ohje on tuo sykkeiden tarkkailu vasta rv 25:n jälkeen, en tiedä minkä takia Suomessa usein ohjeistetaan 150 sykkeeseen heti raskauden alusta. Aikaisemmin liikkumattomat ovat tietenkin asia erikseen - puhun nyt aktiiviliikkujista. Ja tietenkin on huomioitava omat tuntemukset ja käytettävä maalaisjärkeä. Siinä Ilkka Rauramon tutkimuksessa otettiin muistaakseni nimenomaan kantaa tuohon, että mitä seurausta kovasta sykkeestä raskauden puoleenväliin saakka on sikiölle. Rauramo päätyi kutenkin siihen, että normaalisti sujuvassa raskaudessa korkeasta sykkeestä ei ole haittaa. Tätä asiaa on kovin vähän Suomessa tutkittu ja Rauramon tutkimus lienee yksi harvoja asiaan liittyviä. Mutta siis on linjassa "yleismaailmallisten" suositusten kanssa.
     
  7. vielä alussa... Vierailija

    edellisen viestin lähettäjä ja otsikko menivät sekaisin. Edellisen viestin kirjoitti siis "vielä alussa..."
     
  8. aurinko, Vierailija

    Olen käsittänyt asian näin, että sykkeen mennessä yli 150, sikiön hapensaanti heikkenee, vaikka oma olo pysyykin hyvänä. Se, että syke hetkellisesti käy yli tuon 150 ei ole niin haitallista, mutta pidempikestoista ylitystä ei suositella. Siksi tuo raja. Itse kävin salilla viidesti viikossa aina raskausviikolle 36 asti. Tein aina 45min aerobista ja siihen 30min punttia. Loppuajasta ei pystynyt tekemään kuin kävelyvauhdilla aerobisen, kun syke nousi niin helposti. Raskausaikana verimäärän kasvaessa syketaajuus nouseen noin 20 pykälää ylöpäin... muistaakseni.
    Liikunnasllista raskautta :)
     
  9. Alessia Vierailija


    Toisaalta neuvolassa kuitenkin sanotaan, että liikuntaa voi harrastaa jos se tuntuu hyvältä (kunhan jättää hypyt ja vatsalihasten treenaamisen jossain vaiheessa pois). Tämä neuvo on kyllä ristiriidassa tuon kanssa, mitä aurinko on kuullut. Täytyy kyllä tässä kohtaa todeta, että omat neuvolatätini (ja fysioterapeuttini) ovat tuntuneet ihmeen tietämättömiltä lähes asiassa kuin asiassa...

    Jos jollain olisi vielä tarkempaa tietoa omasta sykkeestä bodypumpissa, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.

     
  10. Tinttis Vierailija

    Missä vaiheessa vatsalihasten treenaamista ei enää suositella? Koitin neuvolalääkäriltä näistä liikuntasuosituksista kysellä niin sanoi että tee niin paljon kun tuntuu hyvältä. Neuvolantäti mainitsi kyllä tuosta sykerajasuosituksesta.
     
  11. aktiiviliikkuja Vierailija

    Minä en juuri seuraillut sykerajoja, paitsi jonkin verran kun vielä kävin spinningissä. Hiukan puolen välin jälkeen liikkumiseni on jäänyt todella paljon vähemmälle mitä normaalisti. Enää vain kävelen ja jonkin verran pyöräilen. Liitos- ja selkäkivut sekä jatkuvat supistelut ovat kovasti rajoittaneet liikkumistani, nyt vk28. Kunto tippuu kuin lehmän häntä ja olo sen mukainen:( Kotona teen punttitreeniä jonkin verran, kohdistuen vain yläkroppaan.

    Mutta varmasti seurailisin sykkeitä joissain määrin jos pystyisin suhteellisen normaalisti urheilemaan ja oli niin tai näin, en haluaisi millään muotoa vaarantaa pikkuisen oloja:) Ei tässä onneksi kauaa enää mene kun pääsee taas urheilemaan kunnolla! :)
     
  12. Ihmettelenpä vaan Vierailija

    Aika ihmeellisesti annettu tuo 150:n sykeraja. Siinähän voi olla paljonkin heittoa ihmisten välillä kuinka kovatehoista liikunta tuolla sykkeellä on. Maksimisykkeissä ja leposykkeissä voi olla isot erot ihmisten välillä, samoin siinä kuinka herkästi syke nousee. Yleensä aina kehotetaan, ettei pidä verrata omia sykkeitä toisten sykkeisiin juuri tämän vaihtelun takia mutta raskaana olevilla sitten vissiin on kaikilla samanlaiset sykkeet.
     
  13. rv. 29 Vierailija

    Minun urheilemiseni loppui alkuraskaudesta kuin seinään pahoinvoinnin ja valtavan väsymyksen vuoksi. Olin lähemmäs 2 kuukautta tekemättä mitään kun yksinkertaisesti ei vaan ollut voimia. Sitten kun vaivat helpottuivat aloitin taas liikkumisen mutta selkeästi lajit on muuttuneet. Nykyään uin, vesijuoksen, käyn salilla ja pumpissa ja kävelen. Ennen ohjelmistossa oli kunnon hien nostattavia jumppia, hölkkää jne. Vaikka raskaus on edennytkin oppikirjan mukaan, ei vain tee enää hyvää mitkään rajummat lajit. Tarkoitan siis lajeja joissa syke nousee kovin korkealle. Se ei tunnu enää hyvältä. Ja muutenkin huomaan, että syke on kyllä normaalia korkeampi. Minä kyllä huomaan olossanikin sen jos mennään pitkäksi aikaa yli 150. Sykemittaria siis käytän säännöllisesti. Mutta se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sitten toiselle sovikaan. Jokainen kuntonsa mukaan. Mutta ymmärrän kyllä hyvin sykerajat, jotka on asetettu. Itsellä 150 oli liikaa jo paljon ennen raskauden puoltaväliä. Ja olen siis himoliikkuja ollut ennen raskautta. Eli pohjakunto on ok.
     
  14. Polaristi Vierailija

    Tässä kohtaa sykerajoissa ei ole otettu huomioon yksittäisiä eroja ihmisten sykkeissä vaan tutkimusten perusteella sykkeen noustessa yli 150 sikiön hapensaanti heikkenee huolimatta siitä mikä on leposyke tai maksimisyke tai edes kunto.
     
  15. vierailija Vierailija

    Olet siis eri mieltä asiasta kuin aiheesta (raskaus ja liikunta) väitöskirjan tehnyt lääkäri Ilkka Rauramo?
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti