Raskaana olevat narkkarit, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ytfghvbn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ytfghvbn

Vieras
Tuossa tänään tulleessa dokkarissa ex-narkkari sanoi että pakkoabortti olisi hänen mielestään paras keino hoitaa raskaana olevat narkkarit koska lapsi jäisi kuitenkin äidittömäksi kun hänet otettaisiin huostaan.

Minun mielestäni paras tapa hoitaa heidät olisi pakkohoito syntymään saakka ja sitten huostaanotto. Parhaassa tapauksessa äiti saattaisi päästä hoidon aikana aineista eroon ja tahtoisi yrittää elää äitinä lapselleen.

Tai sitten putoaisivat koko neuvolajärjestelmän ulkopuolelle. Eivät uskaltaisi mennä neuvolaan kun tietäisivät joutuvansa pakkohoitoon. Silloin vauvan syntyessäkään olisi mitenkään varauduttu vauvan vieroitusoireisiin jne.

Kuolemanrangaistus päihteiden käyttämisestä voisi olla ihan hyvä tapa karsia populaa.

images

[QUOTE="vieraana";22604964]Ja mihis se raja vedettäisiin? Laittomiin päihteisiin? Alkoholia saisi vetää mielinmäärin? Tupakkaa? Entäs sitten suklaata/sokeria/kahvia?[/QUOTE]

Voi herranjumala. Siinähän luki että "SARKASMIA" :D

Minun mielestäni paras tapa hoitaa heidät olisi pakkohoito syntymään saakka ja sitten huostaanotto. Parhaassa tapauksessa äiti saattaisi päästä hoidon aikana aineista eroon ja tahtoisi yrittää elää äitinä lapselleen.
Mä olen ehdottoman samaamieltä. raskaana olevat päihderiippuvaiset pitäisi saada pakkohoitoon, mutta se vaatisi lakimuutosta.
Ja totta on sekin, että ulkoinen motivaatio muuttuu oikealla hoidolla sisäiseksi motivaatioksi. Mä uskon että yli puolet näistä äideistäkin voitaisiin oikealla hoidolla pelastaa. Suurin osa päihderiippuvaisista kuitenkin haluaa lopettaa päihteiden käytön, mutta ei uskalla myöntää asiaa missään eikä kenellekään.

Tää on hirmu hankala kysymys :( Itse en kannata minkäänlaista pakkoa missään terveyden- ja/tai sairaanhoidossa. Raskaus on useimmille päihdeäideille pysäyttävä kokemus ja suurimmalla osalla on halu olla raittiina raskauden aikana vauvan takia. Joukkoon mahtuu tietenkin niitäkin, joille raittius ei ole vaihtoehto, syystä tai toisesta, ja silloin huostaanotto on se viimeinen oljenkorsi viranomaisille. Ei tähän ole mitään autuaaksitekevää ratkaisua, niin helppoa kuin se olisikin :/

Voi herranjumala. Siinähän luki että "SARKASMIA" :D

No joo ehkä mä en tarkoittanutkaan, että kyse olisi tästä kuolemanrangaistuksesta, vaan yleisesti aiheesta. Ei vaan voi vetää mitään rajaa, koska on eri asioita, mitkä vahingoittavat lasta. Yhtä lailla tässä voitaisi miettiä "kuolemanrangaistusta" ylipainoisille odottajille, koska sekin on vaarallista sille sikiölle...

Anteeksi jos keskustelin aiheesta vastaamalla väärään vastaukseen :)

Mä olen ehdottoman samaamieltä. raskaana olevat päihderiippuvaiset pitäisi saada pakkohoitoon, mutta se vaatisi lakimuutosta.
Ja totta on sekin, että ulkoinen motivaatio muuttuu oikealla hoidolla sisäiseksi motivaatioksi. Mä uskon että yli puolet näistä äideistäkin voitaisiin oikealla hoidolla pelastaa. Suurin osa päihderiippuvaisista kuitenkin haluaa lopettaa päihteiden käytön, mutta ei uskalla myöntää asiaa missään eikä kenellekään.

Arvaappa moniko lapsi siinä tapauksessa syntyisi vessaan ja kuolisi samantien, kun äidit eivät uskaltautuisi hakeutua neuvolan piiriin?

Yhteistyössä