Raskaana olevat uimarit: supisteleeko teillä tai tuntuuko muuten pahalta uidessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Minua on sekä ensimmäisessä että nyt toisessa raskaudessa häirinnyt uidessa epämiellytävä tunne kohdussa jo ihan raskauden alusta saakka. Ensimmäisessä raskaudessa se esti täysin uinnin ja nyt toista lasta odottaessakin haittaa uintia niin, että uinti jää lyhyeksi ja kevyeksi vartin pulahtamiseksi altaaseen, josta siitäkin menee suuri osa altaan päädyssä seisoskellessa. Harrastan siis "oikeaa uintia" hyvällä tekniikalla, mutta eipä sillä väliä. Ihan sama, kuinka kevyesti ottaa. Jo pelkkä veteen meno kivettää vatsan samantien. Luulisin, että se johtuu veden paineesta, osittain ehkä myös kylmästä. Olen hoikka ja herkkä tuntemaan, mitä vatsassa tapahtuu. Kohtu kääntyy eteenpäin ja sikiö oli ekassa raskaudessa ja myös nyt "ihan pinnassa" heti ohuiden vatsan peitteiden alla. Kätilö sanoi ultrassa, että tällaisellä ruumiinrakenteella varustetut odottajat tuntevat supistukset ja sikiön liikkeet herkästi. Mikä pitää paikkansa, tunsin sikiön liikkeet jo vkolla 15 molemmissa raskauksissa. Mutta silti tämä vedessä olemisjuttu vaivaa minua.

Miten teillä muilla uimareilla/vesijuoksijoilla/vauvauinnissa kävijöillä, onko vastaavaa ongelmaa? Meneekö se ohi, jatkatteko vain uimista?

Mulla myös kovettui vatsa uimisesta. Itse en ole mikään huippu-uimari, joten tekniikkakaan ei ole varmasti hyvä. Mulle tuli myös vatsa kovaksi jo heti veteen menosta.

Mulla tuntui jonkun verran, lähinnä ajattelin johtuvan siitä, että riuhdoin liian lujaa. Vesi sinällään ei tuntunut pahalta, mutta jotenkin kropan ojentaminen pitkäksi esim. rintauinnin ojennusvaiheessa joskus vihlaisi. Kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin vain, että kaikkea saa tehdä, mikä hyvältä tuntuu, mutta jos tuntuu kipeltä niin ei kannata.

Kävin esioisen kanssa uimahallissa melko isomahaiseksi asti. Tein siinä sitten altaan reunalla sellaista pientä vesijumppaa, enkä uinut juurikaan loppuvaiheessa.

Mulla ei vedessä olo sinänsä tuntunut kovettavan, hoikka olen myös. Rintauinnin potkut piti kuitenkin tehdä pienemmällä liikeradalla, kun normisti, mut muuten onnistu hyvin. Viileä vesi kyllä aiheutti suonenvetoa / lihaskramppia, joten menin reunan tai rataköyden viertä varmuuden vuoksi.
Kävin aika pitkälle myös kylpylässä vesispinningissä ja kylpylän lämmin vesi oli paljon parempi, ei kovettunu tai supistellu ollenkaa, loppuvaiheessa alko ainoastaa maha olee tiellä :)

Usein kylmä vesi kyllä altistaa supistuksille. Itse en esim meressä pystyny tekemään kuin rentoka pulahduksia, altaassa pystyin kyllä sen kolme varttia uimaan. Mutta yks kaveri esim pystyi uimaan vaan lämminvesialtaassa supistelun takia. Kahestaan vedettiin sitten sitä 10-15 metrin terapia-allasta ees taas :)

Mulla tuntui jonkun verran, lähinnä ajattelin johtuvan siitä, että riuhdoin liian lujaa. Vesi sinällään ei tuntunut pahalta, mutta jotenkin kropan ojentaminen pitkäksi esim. rintauinnin ojennusvaiheessa joskus vihlaisi. Kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin vain, että kaikkea saa tehdä, mikä hyvältä tuntuu, mutta jos tuntuu kipeltä niin ei kannata.

Kävin esioisen kanssa uimahallissa melko isomahaiseksi asti. Tein siinä sitten altaan reunalla sellaista pientä vesijumppaa, enkä uinut juurikaan loppuvaiheessa.

Mulla tuntui myös ikävältä kun kropan venytti pitkäksi, tekniikan kyllä hallitsen, joten siittä se ei ollut kiinni. Esikoista odottaessa uinti jäikin sitten kokonaan pois, toista odottaessa kävin kyllä aika pitkään uimassa, mutta enempi sellaista pikkulapsen kanssa leikkimistä se silloinkin oli.

Yhteistyössä