Raskaana viikoilla 26+. Tänään tuli kumma huonon olon "kohtaus" (pyörrytti jne). Raskausdiabetes?? Verenpaine??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tein ruokaa ja yhtäkkiä alkoi päässä tuntua kummalle, vähän niinkuin olisi humissut ja sellainen olo, että jos en äkkiä istu, niin pyörryn. Join äkkiä tuoremehua ja söin jonkun verran, koska ajattelin, josko verensokeri olisi liian alhaalla.. Pikkuhiljaa tuo olo meni ohi ja kun tuntui hieman paremmalta, kävin mittaamassa verenpaineen, oli koholla. Olisiko tuo johtunut verensokerista vai verenpaineesta, onko jollain ollut vastaavaa? Sellaista huonoa oloa, kuin raskauspahoinvointia on välillä ollut, mutta ei kovasti kuitenkaan enää. Sokerirasitusta mietitty neuvolassa tuon huonovointisuuden takia, mutta vielä sitä ei ole tehty. Eikö raskausdiabeteksessa olisi verensokerit koholla ja musta kyllä nyt tuntui, että todennäköisempää olisi, että matala verensokeri aiheuttaisi tuollaisen tunteen...?

mulla tuli ihan alkuraskaudessa YÖLLÄ outo "kohtaus", heräsin siihen että huone rupes pyöriin ympyrää ja kylmä hiki puski pintaan, meinasin pyörtyä ja nostin jalat seinää vasten pystyyn. Päässä rupes kohisemaan, kun veri virtasi takaisin. Otin tuon neuvolassa puheeksi ja sain ainoastaan neuvon, että jos tilanne toistuu niin välittömästi tk:een. Syytä ei terkka osannut tuolle antaa.

Raskaudenaikaiseen huimaukseen on moniakin syitä:

- Liian nopea nouseminen (verenpaine laskee nopeasti)
- Selällään makaaminen (painoa keskittyy liikaa tärkeille verisuonille)
- Syömättömyys/juomattomuus (alhainen verensokeri)
- Anemia (eli alhainen hemoglobiini)
- Ylikuumuus (kuuma suihku tai ilma voi aiheuttaa verisuonten laajentumisen > alhainen verenpaine)
- Hyperventilaatio (eli liikahengitys voi johtua esim. urheilusta tai ahdistuksesta)

No tuo hemoglobiini on laskenut aika kovasti. viimeksi neuvolassa oli puhetta, että jos vielä laskee, niin pitää rautalääkitys aloittaa, taidanpa heti huomenna hakea nitä..

Mulla kuvaamasi tunne tuli nimenomaan matalasta verensokerista kun join mehua tms niin olo koheni hiljalleen. Luultavasti vaikutti myös nestetasapainon saavuttaminen koska usein saattoi liittyä rytmihäiriöitä mulla siihen.

Yhteistyössä