raskaudeajan diabeetikko ja sokerivauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
eli mulla heitti kokeissa paastoarvo ja nyt aloin miettiä... muutaman kuvan nähneenä ns. sokerivauvoista niin olisin vain kysellyt, että tasoittuuko se kasvaminen/liika"pyöreys" ajan kanssa ? Onko muilla kokemuksia ja onko tullut millaisia "ongelmia" lapselle syntymän jälkeen ? Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen :flower:

Mulla oli raskausajan diabetes mutta kätilöiden mukaan ei ollut ns. sokerivauva eli ei ollut sellainen pöhöttynyt vaan ihan normaali ja keskikokoinen ja sokerit oikein hyvät koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla oli raskausajan diabetes mutta kätilöiden mukaan ei ollut ns. sokerivauva eli ei ollut sellainen pöhöttynyt vaan ihan normaali ja keskikokoinen ja sokerit oikein hyvät koko ajan.

Ja tällä hetkellä on oikein minivauva eli kyllä on tasoittunut tai oikeastaan ihan hidastunut kasvu.

Ja tällä hetkellä on oikein minivauva eli kyllä on tasoittunut tai oikeastaan ihan hidastunut kasvu.

Ihan sama homma täällä. PIstin insuliinia, ihan vähän kylläkin. Lapsi normaali kokoinen, 3540.

Mun sokerivauvani syntyi raskausviikolla 40+5 ja painoi 2.8 kg...pituutta oli 50 cm.
Eli ei puhettakaan pyöreydestä :D
Sokeriarvoissa oli häikkää syntymän jälkeen, ja siksi lapselle annettiin lisämaitoa synnärillä.

Toka lähes-sokerivauvani (arvot koholla mutta varsinaista raskausdiabetes-diagnoosia en saanut tässä raskaudessa) syntyi 10 päivää yli lasketun ajan, mitat 3.5 kg ja 54 cm. Eli ei iso eikä pyöreä sokeripallero hänkään :). Hänen verensokereissaan ei ollut syntymän jälkeen mitään vikaa.

Eikö nykyään saada aika hyvin vältettyä ettei tulis sokerivauvaa?
siis ruokavaliolla ja insuliinilla..?
Ainakin kaikki tutut joilla raskaus-diabetes ollut on saaneet normaalia pienempiä vauvoja.
Itselläni ei diabetesta,se testattu kummassakin raskaudessa,meillä muuten vaan sukuvikana isot vauvat.

Minulla myös r-diabetes ja insuliini loppuraskauden. Vauva syntyi sektiolla perätilan vuoksi viikolla 39 ja painoi 3340g ja oli siis normaalikokoinen. Sokerit ok koko ajan.
Yli 4kg jötikkä olisi voinut tulla jos synnytys olisi ollut vasta 42. viikolla.

Mulla on ollu raskausdiabetes, lievä. Epäilen että kahdessa viimeisimmässä raskaudessa. Keskimmäinen lapsista oli hillittömän iso ja pönäkkä..Ikää nyt 2 vuotta ja on -20%käyrillä painonsa kanssa.. Eli ei siis ole pläski lapsi.. Pienin poika oli normikokoinen syntyessään, eikä ole vieläkään mikään jätti..eikä varmasti tule olemaankaan.

Vain tuossa viimeisimmässä raskaudessa todettiin db

Mulla molemmat suunnilleen kurissa pysyneiden sokeriarvojen jälkeen syntyneitä 41+ tai 42+ viikoilla syntyneitä 4100-grammaisia. Toinen isokokoinen ainakin vielä 2,5-vuotiaana (tyttö 99 cm ja 16,8 kg) ja toinen pitkähkö, mutta hoikka (tyttö 8 kk: 72 cm ja 7940 g).

Eli ei ainakaan täällä vaikutusta.

Mulla kaikki kolme ollu "sokerivauvoja" -kooltaan 3,6-2,9kg eli meillä ei ainakaan sokerit kasvattaneet.uskoisin kasvun tasoittuvan ajan kanssa....mulla on kaverini kanssa päivälleen samaikäiset pojat ja kaverin vauva oli reilun kilon isompi meidän ukkelia ja jo muutaman kuukauden päästä meillä oli painavampi.
syntymän jälkeen vauvan sokereita seurataan ja ne saattaa laskea liian alas(meilläolleet sokeritipassa kaikki kolme)

Niin ja kummallakaan ei sokeriarvoissa häikkää synnytyksen jälkeen. Eikä äidilläkään. Sokerirasitukset tehty kummastakin puoli vuotta synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Toka lähes-sokerivauvani (arvot koholla mutta varsinaista raskausdiabetes-diagnoosia en saanut tässä raskaudessa) syntyi 10 päivää yli lasketun ajan, mitat 3.5 kg ja 54 cm. Eli ei iso eikä pyöreä sokeripallero hänkään :). Hänen verensokereissaan ei ollut syntymän jälkeen mitään vikaa.

Mitä tarkoitat tulla arvot koholla? Ainakin täällä tulee raskausdiabetesdiagnoosi vaikka joku arvo ois koholla 0,1

Mitä tarkoitat tulla arvot koholla? Ainakin täällä tulee raskausdiabetesdiagnoosi vaikka joku arvo ois koholla 0,1

En mä niitä lukuja enää muista, mutta jo alkuraskaudessa paastoarvot meni aika hyvinkin yli raja-arvojen, ja sokerirasituksessa (keskiraskaus) kävi myös käry. Sanottiin kuitenkin vaan, että ruokavaliolla pitäisi hoitua, eikä neuvolakortissa lue sanaakaan rd:stä, toisin kuin ekalla keralla.

En mä niitä lukuja enää muista, mutta jo alkuraskaudessa paastoarvot meni aika hyvinkin yli raja-arvojen, ja sokerirasituksessa (keskiraskaus) kävi myös käry. Sanottiin kuitenkin vaan, että ruokavaliolla pitäisi hoitua, eikä neuvolakortissa lue sanaakaan rd:stä, toisin kuin ekalla keralla.

Hoidettiinko sitä kuitenkin raskausdiabeteksena? Mulla oli vain yksi arvo koholla ja ruokavaliolla menin mutta tarkemmassa syynissä olin ja vauvan kasvua seurattiin.

Hoidettiinko sitä kuitenkin raskausdiabeteksena? Mulla oli vain yksi arvo koholla ja ruokavaliolla menin mutta tarkemmassa syynissä olin ja vauvan kasvua seurattiin.

Ei sitä oikeastaan hoidettu mitenkään :D, käskettiin vaan katsoa mitä suuhunsa pistää. Ylimääräinen painoarvioultra tehtiin joskus rv 35 tienoilla.

Niinpä!

Mulla ei kyllä noussu arvo ku tosi harvoin 8 yläpuolelle, sain syödä pussin karkkiakin ja ei se siltikään noussu. Täällä ollaan niin tarkkoja, se on heti diabetes ja insuliinit ku on vaikka rajoillakin.

Mua huolettaa..., kun kyselin tuosta kasvun seuraamisesta niin ei kummemmin katsella, että masun päältä sit vko36 :o :o ja sit katsellaan tunnustelemalla lantiota, että mahtuuko tulemaan normisti... Tässä vaan mietin, että onko ihan "viisasta" tällainen, kun esikko tulossa ja rd-diagnoosi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Mua huolettaa..., kun kyselin tuosta kasvun seuraamisesta niin ei kummemmin katsella, että masun päältä sit vko36 :o :o ja sit katsellaan tunnustelemalla lantiota, että mahtuuko tulemaan normisti... Tässä vaan mietin, että onko ihan "viisasta" tällainen, kun esikko tulossa ja rd-diagnoosi :whistle:

Mahan päältä pystyy kokenut kätilö/terkkari/lääkäri arvioimaan lapsen koon aika tarkkaankin.
Mutta jos sua itseäsi asia huolestuttaa, niin sano että haluat painoarvioultraan.

Alkuperäinen kirjoittaja annnas:

Niinpä!

Mulla ei kyllä noussu arvo ku tosi harvoin 8 yläpuolelle, sain syödä pussin karkkiakin ja ei se siltikään noussu. Täällä ollaan niin tarkkoja, se on heti diabetes ja insuliinit ku on vaikka rajoillakin.

Mulla oli pelkkä ruokavaliohoito ja sokerit nousi vain pari kertaa 8. Silloinkin oli joku Hesen ateria, muuten pysyivät aina tosi hyvinä.
Mutta ihan ultrattiin pari kertaa ja tutkittiin ennen kaikkea että onko vyötärö normaalia isompi. Meillä oli muuten keskikäyrillä kaikki paitsi vartalo vähän hoikempi :)

Alkuperäinen kirjoittaja annnas:
täällä lapissa ollaan jotenkin tosi hysteerisia tän asian kanssa. Meilläkin tutkittii tota mahaa, aina se oli normaali.

Minusta se oli vaan hyvä kun tutkittiin. Liittyyhän raskausdiabetekseen riskejä ja motivoi ehkä äitejä kiinnittämään huomiota ruokavalioon kun "joutuu" syynättäväksi.

Mulla meni alussa sf-mitta yläkäyrän yläpuolella, mutta nyt menee yläkäyrän kohdilla..(suunnilleen) oli tänään 32,5 cm (rv 33+3, ylimääräisen ultran mukaan, [liikkeiden tarkistus] rv 33+6) ja silloin ainakin sanottiin painoarvioksi 1,2 kg (keskikäyrällä) ja lapsivettä normaalisti...

Mulla vaan on jokin ihme kauhuskenaario tästä.. , vaikka tarkkailen sokruja ja ruokaa mitä syön eikä oikeastaan ikinä ole raja-arvot ylittyneet (kerran oli paasto aamulla koholla) ... Olen kyllä syönyt karkkia/kahvileipiä ja nyt mietinkin, että vaikka sokerit ovat ok noidenkin jälkeen niin onko se kuitenkin hälyyttävää ?? En niitä nyt kuitenkaan ylettömästi siis mässää.

Toisessa raskaudessa todettiin raskausajan diabetes. Ruokavaliolla hoidettiin. Vauva syntyi rv 40+1 ja painoi 4100g. On ollut syntymästä asti hieman keskivertoa pidempi ja painavampi, mutta johtuu geeneistä eikä tuosta raskausajan diabeteksesta.

Yhteistyössä