Raskaudella outo taianomainen vaikutus (liittyy tupakointiin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piipiäinen

Jäsen
01.04.2009
894
1
16
Itse olen polttanut monta vuotta satunnaisesti, mutta aina kun olen tullut raskaaksi olen tupakoinnin lopettanut. Nyt olen polttanut viimeiset 2-v aika paljon ja lähes päivittäin (yksittäisiä päiviä jäänyt väliin), mutta monta tupakkaa päivässä (aikaisemmin taas tupakoin 1-2 tupakkaa silloin tällöin).

Reilu viikko sitten sain tietää olevani raskaana ja tupakan poltto loppui heti. Mietin kyllä että miten tulen onnistumaan nyt kun olen päässyt tupakan "makuun". Mutta ei tehnyt yhtään vaikeaa, ei oikeastaan tehnyt mieli ollenkaan. Pari tilannetta tuli (kun menin bussipysäkille odottamaan linja-autoa, aloin kaivamaan tupakoita kunnes muistin ai niin en polta enää), mutta ei tehnyt ollenkaan vaikeaa.

Nyt sitten sain keskiviikkona keskenmenon ja kun lähdin sairaalasta teki mieli tupakkaa, en kuitenkaan lähtenyt kipeänä ostamaan. Mutta eilen taas teki mieli ja sainkin kaverilta tupakan, oikeastaan melkein itkun kera poltin, miksi pitää sortua? miksi mikään muu ei ole niin hyvä syy olla polttamatta kuin raskaus? Minulla voi olla myös sairaus johon tupakointi voi olla yksi merkittävä syy, luulin että se olisi riittävä syy olla polttamatta, vaan ei näy riittävän sekään :/ Oma terveys ei tunnu olevan riittävän hyvä syy vaan pitää olla läheisen terveys mikä saa tekemään tälläisen uhrauksen että olla polttamatta.
en kyllä suostu ostamaan askia, sitä en itselleni salli.

Kyllä se keskenmenoriski ja vammaisuusriski on korkea myös sellasilla jotka on just polttanu. Siks tupakointi kannatta lopettaa ja yritysvaiheessa. Keksi joku muu hyvä syy lopettamiselle, terveys on hyvä syy. Vai haluatko kuolla keuhkosyöpään 60 vuotiaana?

Tsemppiä sulle, onneksi et hirveesti edes polta! Mä en oo ikinä edes kokeillu polttaa ainuttakaan, eikä kyl tee mieli koskaan kokeillakaan...

Oikeasti vammaisuuden riski? tuota en ole koskaan kuullut!
Sen tiedän että tupakoivien odottavien äitien lapset voivat sairastella enemmän ylähengitystie tulehduksia/korvatulehduksia, voivat olla pienempi kokoisia. mutta että tupakointi vaikuttaa vammautumiseen, no järjellä ajateltuna jos polttaa raskausaikana voi vaikuttaa istukan toimintaan niin että voi johtaa johonkin vammautumiseen? :/
Mutta jos polttaa yritys/tärppivaiheessa ja sit lopettaa, miten se voi aiheuttaa lapselle vamman?
Tuossa olisikin iso syy lopettaa oikeasti jos asia noin olisi. sen tiedän että tärppiä voi vaikeuttaa tupakointi, mutta sekään ei ollut minulle riittävän suuri syy lopettaa kokonaan :/

Moi! Sain tietää eilen olevani raskaana eli testi näytti positiivista. Laskettuani olisin 5vk raskaana. Askarruttaa se kun välillä on mahottomia alavatsakipuja. Onko normaalia. Pitäisikö soittaa tohtorille mahdollisesti?? Kiitos jos joku vastaisi =)

Ei se tupakointi ole todellakaan terveellistä raskausaikaa ja se on suorastaan etovaa että myrkyttää omaa lastaan :x Mutta en silti usko että keskenmeno tai lapsen vammaisuus johtuu suorastaan tupakasta, alkoholi ja huumeet asia erikseen, en vaan tunne ketään tupakoivaa jolla olisi vammaista tms lasta vaikka olis polttanut raskausaikana. En todellakaan puolustele asiaa, mun mielestä se on itsekästä ja säälittävää vetää röökiä raskaana mutta silti en usko että kukaan tupakkalla vammauttaa lapsensa tms. Tai keskenmenon, niin olisi käynyt kuitenkin, tupakoi tai ei :/

Yhteistyössä