raskauden jälkeinen masennus, minun tarinani.löytyykö muita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmi80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmi80

Uusi jäsen
28.06.2006
3
0
1
Sairastuin kolmannen lapsemme jälkeen vakavaan raskauden jälkeiseen masennukseen. Elämässämme oli paljon muitakin sressaavia tekijöitä mm. vanhempien lasten allergioita, infektiokierteitä ja asunto josta paljaistuikin vaikka mitä korjattavaa sekä itsellä todettu fyysinen sairaus... Näin jälkikäteen en ihmettele ollenkaan sairastumistani masennukseen.

Haluankin kertoa omista kokemuksistani hoidon saamisesta ja avusta mitä on tarjolla.

Kolmannen lapsemme synnyttä minulla alkoivat nukahtamisongelmat. En ole ikinä ollut hyvä nukkumaan, mutta silloin sain vasta aamu yöstä nukahdettua ja ehdin nukkua vain muutaman tunnin ennenkuin lapsemme heräsivät. Aloin myös olemaan itkuinen eikä mikään kiinnostanut. Tajusin itse että asialle on jotain tehtävä ja varasin omalta lääkäriltäni ajan. Hän määräsi minulle citalobram nimistä masennuslääkettä jota aloin syömään. Lääkkeestä sain kamalia sivuoireita. Oksetti kokajan ja olin todella levoton ja ahdistunut. Kävin uudelleen lääkärillä ja hän kaksinkertaisti citalobramin ja määräsi rinnalle
zanoria mikä on rauhoittava lääke kolmesti päivässä. Uskoin tyhmänä ja söin lääkkeitä ohjeiden mukaisesti. Sivuoireet vain jatkuivat, enkä saanut palastakaa edes ruokaa alas pahoinvoinnin takia. zanor toi helpotuksen vain pariksi tunniksi. Painoni tipahti 48kg ja olin todella huonossa kunnossa. Lopulta jouduin psykiatriseen sairaalaan sisälle. Siellä ihmeteltiin kun oli zanoria määrätty, kun kaikista pahin lääke mihin voi koukkuun jäädä. Ja myös citalobram olisi pitänyt lopettaa jo neljän viikon jälkeen, koska sivuvaikutukset eivät hävinneet. Ehdin syömään citalobramia 8vk, ennekuin se vaihdettiin Remeroniin sairaalassa. Sairaalassa minulta lopetettiin zanor vähitellen pois kokonaan. Olin periaatteessa siitä vieroituksessa ja kärsin kamalat vieroitus oireet kun sitä tiputettiin pois. Kädet tärisivät ja sydän hakkasi yms. Olin todella pohjalla kun sairaalaan jouduin. Itkin vain huoneessani. Viikonlopuiksi aina kotiin pääsin. Olin vapaa muotoisella osastolla ja vauvani pääsi mukaan, koska siellä oli ns. perhehuone. Aluksi uusi masennuslääke väsytti minua älyttömästi ja vain sängyssä makasin. Osastolla myös väkisin tungettiin unilääkkeitä illalla ja niimpä sitten niihin koukkuun jäin vaikka zanorista eroon pääsin. Hooitohenkilökunta kohteli potilaita kun toisen luokan kansalaisia ja vauvanhoitoon en saanut lainkaan apua. Osastolla oli suurimmaksi osaksi työssä uupuneita sekä masentuneita äitejä. Mutta myös henkilöitä mitkä olivat kamalan lääkityksen alaisina ja näkivät harhoja yms. Minua ahdisti muut potilaat, koska minusta tuntui että minusta tulee sairaalassa samanlainen kuin nämä skitsofreniaa sairastavat henkilöt. Olin muutenkin kriisissä kun mietin mitä mieheni ja ystäväni minusta ajattelivat. Halusin yksinkertaisesti vain kuolla....
Kun olin sairaalassa kolme viikkoa ollut lisäsi lääkäri minulta kysymäti lääkitykseeni uuden lääkkeen. Lääke oli zyprexa niminen psykoosilääke. Minulla ei ollut psykoosin oireita ja kieltäydyin lääkkeestä. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että se tukee masennuslääkettä pieninä määrinä otettuna ja siitä olisi minulle vain hyötyä. Suostuin sitä sitten puoli väkisin syömää. Olen ilmeisesti herkkä lääkkeille kun heti seuraavana päivänä alkoivat sivuoireet. Kasvoni lihakset nykivät ja sain elohiiren mitä ihmeenlisimpiin paikkoihin... Viikon lääkettä syötyäni jalkani muuttuivat ihan tönköiksi ja oli vaikeuksia portaita kiivetä. Kukaan henkilökunnasta ei minua uskonut ja yksinkertaisesti jouduin väkisin kieltäytymään lääkkeestä ja jouduin huonoihin väleihin jokaisen kanssa.
zypressa kokeilun jälkeen minulle tuli kamala ahdistus mikä ei helpottanut ollenkaan. Minulle vain sanottiin että se on normaalia kun lääkkeitä vaihdellaan... Osatolle tuli onneksi uusi lääkäri ketä löysi minulle sopivan lääkityksen. Hän määräsi unettomuuteeni ja ahdistukseeni seroguel nimistä uutta lääkettä. Lääke on myös psykoosilääke, mutta sitä käytetään yleisesti ahdistuksen ja unettomuuden hoitoon. Hoitoni vain tuntui jatkuvan loputtomiin sairaalassa. Minulta ei yksinkertaisesti löytynyt voimia mihinkään. Tuntui että olen #&%?$!*ä. Kotona kun kävin niin mistään ei tullut mitään. En saanut mitään kotitöitä tehtyä ja lapset eivät edes tuntuneet omilta. Minulla ei enään ollut tunteita ketään kohtaan. en tuntenut iloa enkä surua. Kamalinta oli kun en tuntenut lapsia kohtaan mitään.. Sairaalassa minulla meni lopulta sukset ristiin jokaisen hoitajan kanssa. Siellä tuli tunne että siellä tehdään jokaisesta sairas, jos ei ole sinne mennessä jo
ollut... Lopulta lähdin sieltä ovet paukkuen ja se oli paras päätös mitä tein. Siitä alkoi toipuminen! Olin sairaalassa kolme kuukautta. Kamala aika! Olen sitä mieltä, että jos olisin saanut oikean lääkityksen alussa omalta lääkäriltäni niin en olisi sairaalaan joutunut...
Nyt olen jo paremmassa kunnossa, mutta masennus ja kaikki kummittelee edelleen mielessäni. Syön edelleen remeronia masennukseeni ja seroguelia vahennän kokoajan pois. Nukahtamislääkkeitä syön puolikkaan silloin tällöin... Tuntuu että olen päässyt pinnalle siitä kaikesta mutta mikä tahansa voi tiputtaa minut taas ihan pohjalle. Minulle tuli älytyön sairaalakammo ja pelko että oloni huononee... En tiedä uskallanko ikinä lopettaa masennuslääkettä.
Kaikki tapahtunut tuntuu kamalalta painajaisunelta. Nuorin lapseni on nyt jo yli vuoden. Olen nyt kyennyt jo olemaan aidosti onnellinen ja iloinen. Mutta on myös edelleen huonoja hetkiä ja päiviä.
Minulle on jopa tullut uusi haave. Haluaisin vielä neljännen lapsen. Joskus... Se tuskin onnistuu tämän masennuslääkkeen kanssa. Kun niin sanotut ssri lääkkeet eivät minulle sovi. Mutta olen erittäin tyytyväinen näihin kolmeen lapseenikin.

Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia yms.
Ja haluan varoittaa että masennuslääkkeet/rauhoittavat eivät todellakaan ole mitään onnellisuuspillereitä,mitä voi huoletta kokeilla. Ja lääkitys pitäisi aina saada kokeneelta psykiatrilta, eikä missään nimessä terveyskeskus lääkäriltä.
Lehdissä ja julkisuudessa masenuksesta on tullut n.s. muoti ilmiö. Minua inhoittaa kun julkkikset lööpeissä selittävät miten selviytyneet masennuksesta yms. Itselle masennus on ollut yhtä #&%?$!*ä ja sen kokeneena en milloinkaan voi sanoa että siitä olen kokonaan toipunut...

T: mimmi80 (lapset 00, 02 ja 05)

<br><br>

Miten masennuksesi alunperin todettiin? Nimittäin siihen diagnoosiin herkästi päädytään vaikka kyseessä olisikin vain ja ainoastaan stressin ja väsymyksen aiheuttama uupumus. Siihen auttaa parhaiten lepo ja lähimmäisetn tuki ja apu jokapäiväisissä askareissa. Itselläni alkoi pitkä matka toipumiseen kun päätin itse mennä ystäväni perheen luokse yöpymään että sain sen ensimmäisen yön levättyä ilman "pelkoa" siitä että taas lapsi herättää ja valvottaa. Näitä lepohetkiä keräsin itselleni pikkuhiljaa ja sain isovanhemmilta ja ystäviltä apua lapsen- ja kodinhoidossa. Nyt on paljon parempi olla. Moni epäili että olen masentunut. Mutta itse tiesin että kun vain saisin nukuttua/levättyä kunnolla, ilman lapsen jatkuvaa vaatimusta läsnäolostani palveluksineen, parantuisin. Näin kävikin. Enpä minäkään kovasti jaksanut iloita mistään. Kun ei vaan ollut voimia mihinkään. Aluksi pelkkä ajatus siitä että pitäisi sohvalta nousta ja esim tiskata tai silittää, sai voimattomuuden tunteen aikaan. En mitään jaksanut tehdä. Lapsesta huolehdin kyllä aina, parhaimman mukaan. Ja aina olen ollut kova touhuamaan ja tekemään. Kovin turhauttava tunne tuo uupumus siten oli, ja turhautuminen lisäsi ahdistusta entisestään. Myös ongelmat parisuhteessa pitkältä ajalta vaikuttivat totaaliseen väsymiseeni. Kun olin aivan pohjalla(romahdin henkisesti), aloin käymään perheasiainkeskuksessa(seurakunnan palvelu-ilmainen) keskustelemassa asioista jotka itseäni vaivasivat. Muutaman kerran jälkeen tuntui kuin ison taakan olisin harteiltani päästänyt. Kun vain sain kaiken ulos annettua, se helpotti. Siihen asti pidin paljon sisälläni. Toivon että pääset lääkityksestä eroon ja että saat lähimmäistesi täyden avun ja tuen. Niiden avulla pääset pitkälle. Onnea ja voimia sinulle! :hug: :heart:

:hug: Nyt hyvin surullisena ja ehkä masentuneena luin järkyttävän tarinasi, jollaisia olen oman työelämäni aikana kohdannut useita. Tuntuu, että psykiatrinen hoito on nykyään kokeilua kokeilujen perään ja sitten vielä ihmetellään miksi se on kalleinta hoitoa. Sellaisessa tutkimuksessa olin aikoinaan mukana, missä väitöskirjaa tekevä lääkäri tutki synnytyksen jälkeistä masennusta ja hän oli vakaasti sitä mieltä, että synnytyksen jälkeisen masennuksen hoitoon tarvitaan hormonilääkitys. Oliko sinulla? Suostuin mukaan tutkimukseen ja minulta mittailtiin veren hormonipitoisuuksia synnytyksen jälkeen. Voimia sinulle elämääsi! Minulla on omat huoleni, enkä tosiaankaan ihmettele, vaikka masennus vierailisikin meidän perheessä. Masentuminen tuntuu pahemmalta kuin kuolema.

Masenusta epäiltiin jo kun minulla todettiin tämä fyysinen sairaus. Kävin vaikka missä tutkimuksissa ennenkuin tämä sairasus todettiin. Useampi lääkäri vain totesi että masennukseni oireilee fyysisesti ja aiheuttaa tämän sairauden kaltaisia oireita. Ja loppujen lopuksi sitten masennuinkin...ja pahasti. Mutta kun sain diagnoosin tästä sairastamastani sairaudesta (meniere) niin se helpotti jo suuresti. Sairaalassa ollessani ei fyysisiä oireita uskottu ollenkaan. Epäiltiin jopa että kuvittelen kaiken ja olen harhainen... Se oli kaiken huippu kun hoitaja alkoi kyselemään että käskevätkö äänet tehdä jotain yms. Silloin lähdin sairaalasta ovet paukkuen...

Tämä meniere joka todettiin sairaala reissuni jälkeen on sisäkorvan sairaus, mikä aiheuttaa huimausta, korvien lukkon menemistä ja kuulon huonontumista. Yleisempi vanhemmilla ihmisillä. Löysin onneksi yksityiseltä puolelta lääkärin, joka tutkii kyseistä sairautta ja tietää sairaudesta kaiken mahdollisen. Huimaus johtuu siitä että sisäkorva/tasapainokeskus kerää jostain syystä nestettä ja aiheuttaa huimauksen. Hoitoa sairaudelle ei vielä ole keksitty. Stressi yms pahentaa yleensä oireilua. Oireita voi vähentää myös täysin suolattomalla ruokavaliolla ja nesteenpoisto lääkkeillä.

Itsellä ei ole ollut masennukseen käytetty mitään hormoni hoitoja yms. Pelkkä masennuslääke remeron 30mg. Toivon että joskus pääsisin siitä eroon. Lääkäri sanoi että pari vuotta ainakin syötävä. Minulle sanottiin että masennus on voinut alkaa jo ensimmäisen lapsen jälkeen ja alkanut kolmannen jälkeen vasta oireilemaan kunnolla... On vaikeaa eroittaa että mikä johtuu normaalista väsymyksestä kun pienten lasten kanssa valvoo ja mikä masennuksesta...
Tämä kolmas lapseni syntyi hätäsektiolla ja muut normaalisti. Niin olenkin miettinyt voisiko sektio lisätä riskiä sairastua raskauden jälkeiseen masennukseen???

mimmi80

Mimmi..voi olla, että hätäsektio lisää mahdollisuutta sairastua masennukseen, onhan koko ajan odottanut synnyttävänsä alakautta. Itsellä ainakin oli hirveän itkuinen olo ensimmäisten liitoskipujen aikana (tässä raskaudessa)..olen aina ennen kestänyt ne ajatuksella synnyttyksestä (nyt joudutaan sektioon, koska vauvallani on sydänvika). Lisäksi hätäsektio on traumaattinen kokemus...olen itse ollut hätäsektioissa anestesiahoitajana, ja kyllä äiti tajuissaan ollessaan yleensä aika shokissa on...
Fyysinen, kuten kuvasit "vanhojen" ihmisten sairaus masentaa todella...itselläni Sjögren, joka voi viedä minulta työkyvyn...ajokortin....terveyden, ihon hehkun, näön...siis mitä nuoruuteen liitetään...tiedän vain vanhoja ihmisiä, joilla on tämä sairaus. Hirvittää, shokeeraa ja lisäksi on kiusallinen -ajatukset pyörivät, mitä mies ajattelee, miten paljon muutun, vaikuttaa ilmeisesti myös psyykeeseen (säryt vievät energiaa, tekevät kärttyiseksi...) Jännään todella miten masennus voisi saada minusta yliotteen ja meinasikin tässä, kun lääkäri ilmoitti kohdunsuun olevan auki ja synnytyksen voivan käynnistyvän milloin vain...makasin ja itkin pari päivää, kuuntelin hysteerisenä lapsen liikkeitä. Raivolla päätin irtaantua neljän seinän sisästä, kun ei se tuntunut tekevän lapselle hyvää (eikä muillekaan perheenjäsenille), ja kävin varovaisesti ostamassa kesävaatteita leikki-ikäisilleni. Teki hirveän hyvää..ja masuvaavikin liikkuu nyt paremmin!
Meillä tuntuu olevan ainakin jonkinmoinen pyörremyrsky yhteistä elämässämme-Mimmi-80! Vaikka, eihän kokemuksia voi vertailla toisiinsa ja en niin haluakaan (jokaisella on omat vaikeutensa...) Mutta voimia sinulle ja ihania hetkiä perheesi kanssa! Kesää on vielä jäljellä! :hug:

Luin tarinaasi myös surullisena..
Itsellani tuli synnytyksen jälkeinenpsykoosi esikoisen synnyttyä. Olin kans sairaalassa suljettujen ovien takana 1,5kk. Jotain lääkkeitä ne syötti ja pari kertaa laittoi takapuoleen jotain piikkejä, en olisi halunnut niitä mutta laitto väkisin... Sitten mulle aloitettiin kans zyprexa lääkitys. sivuoireita mulle ei niistä tullut. Äitini hoiti poikaa sairaalassa oloaikani. Sairaalassa tosiaan oli vaikka minkälaisia potilaita, minäkin luulin että musta tehdään siellä hullu... onneksi tokenin ja pääsin avohoitoon. Tukenani oli onneksi kuitenkin mtt akuutin ryhmän sairaanhoitaja.

Yhteistyössä