Raskaudenkeskeytyksen tehneet - olisi teille muutama kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jia.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jia.

Vieras
Olen raskaana viikolla 8+4 ja harkinta-aika menossa. Aikaa ei ole paljoa ja olen nyt päätynytkin keskeytykseen. (Hankala elämäntilanne, syistä en halua sen enempää täällä puhua.)

Nyt toivoisin kokemuksia keskeytyksestä näillä viikoilla. Mitä tahansa, kaikki otan kiitollisena vastaan. Tuoreet kokemukset tietysti olisivat hyödyllisimpiä jos käytännön asioita ajatellaan.

Saanko näillä viikoilla keskeytys"luvan" helposti? Miten olette perustelleet?

Ja vielä lopuksi: jos haluat saarnata moraalista, niin etsi siihen toinen foorumi. Tähän ketjuun ainoastaan asiallisia viestejä liittyen kysymykseeni, ei muuta.

Eiköhän sen luvan aina saa, siitä ei kannata huolehtia.
Keskeytys todennäköisesti tehdään noilla viikoilla lääkkeellisesti, menet sairaalaan, saat siellä lääkkeet ja vuoto alkaa seuraavana päivänä kotona. Mulla vuoto oli todella runsasta ja luulin vähän väliä pyörtyväni (onneksi olin vienyt lapset päiväkotiin, olin niin heikossa kunnossa etten olisi voinut huolehtia pienistä lapsista). Seuraavana päivänä olo oli jo parempi.
Jaksamisia!

ilman sen kummempia selittelyjä.ja todellisuudessa se alkio on vasta 5vko vanha..ja ei ole juurikaan kehittynyt.soitat vain neuvolaan ja pyydät ajan selitä vaikka puhelimessa jo että keskeytyksestä kyse.

Mulla kokemus viime syyskuulta. Harkitisin asiaa itsekin pitkät viisi viikkoa ja menin lääkäriin tasan rv 9+0, mutta sikiö paljastui siellä jo 9+2 kokoiseksi. 9 viikkoa on raja, jolla ne antaa tehdä lääkkeellisen keskeytyksen kotona mikä itselleni oli tärkeää. Sain kuitenkin puhuttua, että se kaksi päivää ei haittaa varmasti, kun synnytyksiä takana kolme ja uskoin pärjääväni. En missään nimessä halunnut sairaalaan. Se tuntui itselleni pahalta ajatukselta.

Otin siis ekan napin siellä lääkärissä. Se valmistelee kohdunsuuta ja keskeyttää istukan toiminnan. Kahden päivän kuluttua otin cytotecit. Ensimmäisten cytojen jälkeen kesti kaksi tuntia, lieviä supistuksia tuntui alaselässä mutta ei erikoisempaa. Itselläni ei kuukautiskipuja ole, mutta monella ihan normaalit kuukautiskivut on pahemmat kuin se pieni supistelu mitä itse tunsin. Yhden panacodin otin ennen cytotecejä, mutta se oli ainut.

Kaksi tuntia ekoista cytoista menin vessaan ja verta tuli pyttyyn ehkä ruokalusikallinen ja selvästi tunsin sitten miten sikiö tuli ulos. Valitettavasti siis näin sen, koska tippui papereiden päälle pönttöön ja kokoa kuitenkin tuossa kohtaa jo 4cm. Toisaalta oli helpottavaa nähdä ja tietää, että keskeytys oli siltä osin onnistunut. Tunnin päästä tuli ulos vielä istukka. Sen tunnin ajan vuoto oli hieman runsaampaa, mutta ei holtitonta ja sitten se muuttui ihan normaaliksi kuukautisvuodoksi ja kahden päivän päästä niukemmaksi.

Itselläni se hyvin niukka vuoto kesti neljä viikkoa, toisilla paljon vähemmän. Raskaustestissä kävin kaksi viikkoa keskeytyksestä ja oli täysin keskeytynyt.

Henkisesti rankkaa. Laskettuaikani olisi ollut viime viikolla. Tiedän kuitenkin, että tein oikean ratkaisun sillä hetkellä. Jälkikäteen asiaa on turha jossitella, koska tilanteet muuttuu eikä niihin voi palata enää.

Voimia valtavasti!

Mulla oli suunnilleen saman verran viikkoja kun tein keskeytyksen 2 vuotta sitten. Lääkärissä piti täyttää joku kaavake, missä kyseltiin perusteluja jne. Kyllä sen "luvan" saa helposti, oikeastaan riittää se, ettei halua lasta. Mulla itselläni perusteluja oli mm. viimeisiään vetelevä parisuhde, huono rahatilanne, opiskelut kesken, läheisen perheenjäsenen sairaus joka vei valtavasti myös omia voimiani, yleisesti ottaen huono hetki lapsen saamiselle. Lisäksi olin juuri päättänyt lääkekuurin, joka olisi saattanut vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Keskeytys tehtiin lääkkeellisesti. Ensin mut tutkittiin ja sitten sain suun kautta otettavan pillerin joka valmisteli alkion keskeytykseen, kaksi päivää myöhemmin oli uusi aika jolloin laitettiin keskeytyslääke (cytotec?) alakautta. Vuoto alkoi pari tuntia myöhemmin, kivut oli tosi kovat mutta niihin sai sairaalassa kunnon lääkettä. Kotiinpäästyäni nukuin kellon ympäri, olin muutaman päivän ajan tosi voimaton. Vuoto kesti n. 3 viikkoa.

Jos sitä vielä mietit, niin keskeytys ei vaikuttanut mulla hedelmällisyyteen mitenkään. Kun myöhemmin oli oikea aika, tärppäsi heti ensimmäisellä yrityksellä :)

Voimia!

Kiitos kovasti kaikille vastanneille. Kiitos kun jaoitte kokemuksenne ja vaivauduitte kirjoittamaan pitkästikin. Kiitos myös voimien toivotuksesta, niitä tarvitaan nyt.

Toivon etten joudu näkemään alkiota, se olisi paha paikka itselleni.

Silloin aikanaan ei ollut vielä lääkkeellistä keskeytystä. Kaavinta ei sattunut enkä ollut kipeä myöskään jälkeenpäin. Eihän se koskaan kivaa ole, mutta kun on huolellisesti tilanteensa punninnut, niin kyllä se siitä. Kohtelu oli sairaalassakin kauheen kilttiä ja asiallista.

Tein keskeytyksen pari vuotta sitten noin viikolla kolmen pitkän viikon harkinnan jälkeen. Luvan sai helposti, kun kerroin rehellisesti elämäntilanteeni (opinnot kesken, ei vakituista parisuhdetta, ehkäisy pettänyt).

Sairaalassa suosittelivat lääkkeellistä keskeytystä, mutta halusin kaavinnan, koska asia oli arka, enkä halunnut tietää, kun se tapahtuu. Lääkkeelinen keskeytys olisi jonkun verran turvallisempi, mutta pysyin kannassani. Lapsen isä vei ja haki mut sairaalalta ja jäi mun luo seuraavaksi yöksi, koska se oli edellytys, että nukutettu potilas päästetään samana päivänä pois.

Kaiken kaikkiaan en kadu päätöstäni, mutta välillä mietin haikeasti, että mulla voisi olla nyt 1,5-vuotias lapsi. Kuitenkaan se köyhän, opiskelevan yksinhuoltajan arki ei houkuta ja tiedän, että tein loppujen lopuksi itselleni oikean ratkaisun.

[QUOTE="wendy";23707864]Tein keskeytyksen pari vuotta sitten noin viikolla kolmen pitkän viikon harkinnan jälkeen. [/QUOTE]

hups, tarkoitus oli kirjoittaa *noilla viikoilla.

Mulle tehtiin vuosi sitten rv 9 lääketieteellinen keskeytys.
Koko rumbaan meni 2viikkoa aikaa. Ensin aika tk:n ,muista sanoa että haluat abortin koska sitä ei kaikki lääkärit saa jostakin syystä myöntää. Ennen käyntin vein labraabn vielä näytteen josta varmistivat tuloksen. Lääkärissä käynnin jälkeen teki lähetteen sairaalaan ja itse jouduin sinne ajan varaamaan. Ensimmäisellä käynnillä ultrasi ja varmisti viikot. Sitten yksi nappi naamaan. Ja illalla kotona cytotecit alapäähän. Otin 2 panacodia.

Supistelu alkoi tunnin kuluttua lääkkeistä (otin tramalin)ja kolmen tunnin kuluttua alkoi sitten tuli ulos ja tosiaan sen omin silmin näin. Vuoto oli runsasta. Mutta kivut jatkuivat edelleen ja pahenivat niin koviksi että oli pakko lähteä sairaalaan. Siellä sitten yö meni morfiini höyryissä mutta kipuja ei ollut. Seuraava päivä meni nukkuessa, illalla lääkkeen teho ilmeisesti lakkasi koska kivut alkoivat uudelleen ja siihen hain sitten vielä piikin ja sitten helpotti.

En tiedä miksi kipu oli niin kova, vertasin jopa synnytykseen. Minulle on tehty myös lääkkeellinen keskeytys rv 8 keskenmenon takia vuosia sitten sairaalassa mutta siihen kipuun riitti tosiaan 2panacodia ja kaikki meni ja hoitui hyvin. Itse en kyllä haluaisi kaavintaan, vaikeita valintoja nämä ja sen takia koin parhaaksi että itse näin ja koin kaiken. Voimia sulle ap! :)

Pari vuotta sitten päädyin keskeytykseen koska silloin olisi tullut neljäs lapsi todella pienellä ikäeroilla enkä olisi sitä millään jaksanut... testin teon jälkeen soitin tk:seen jonne sain ajan samalle päivälle lääkärille joka teki sisätutkimuksen ja kirjoitti lähetteen keskeytykseen. Meni pari päivää ja minulle soitettiin sairaalasta sopivaa aikaa. Sain ajan viikolle 6+1. Sairaalassa lääkäri vielä haastatteli, varmisti ultralla että sydän sykki (keskeytystä ei voi tehdä jos ei raskauden ole todettu alkaneen, eli sydän ei syki) viikkoja ultran mukaan 6-6+1 ja lääkäri tuumasi, että sydän on juuri ja juuri joko edellisenä päivänä tai samana aamuna käynnistynyt. Sitten menin odottelemaan odotushuoneeseen että hoitaja ottaisi huoneeseen.

Hoitaja antoi sitten suun kautta valmistelevat lääkkeet sitten pääsin kotiin. Mukaan sain lääkkeet jotka otin itse kotona kahden päivän kuluttua ja niiden jälkeen vuoto alkoi n. tunnin kuluttua. Otin yhden buranan eikä muuta tarvittu. Vuoto oli runsaampaa pari päivää ja sitten se vaimeni sellaiseksi normaaliksi kuukautisvuodoksi joka kesti n. nelisen viikkoa. Hyytymiä tuli sen parin päivän aikana, muttei niissä mitään alkiota näkynyt, eikä istukkaa... eihän se noin aikasilla viikoilla edes ole kehittynyt juuri minkäänlaiseksi.

Kaiken kaikkiaan helppo toimenpide.

Tosin nyt ollaan sitten parin vuoden päästä yrittämässä vielä sitä neljättä lasta. Kaikki aikaisemmat raskaudet on lähteneet kerrasta alkuun (jopa valitettavasti tuo keskeytettykkin) mutta nyt ei vaan tunnu millään tärppäävän...joten minulla ainakin keskeytys tuntuu vaikuttavan raskaaksituloon...

Yhteistyössä