raskaudesta kertominen pomolle! AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöpi-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöpi-

Vieras
Vanha keskustelunaihe ja löytyy googlaamalla varmasti tuhansia keskusteluja. Mutta silti mun piti alottaa oma ;)

Olen raskausviikolla 11, ja ajattelin vielä eilen olla kertomatta raskaudestani pomolle vähään aikaan... oon aatellu jotenkin varjelevani yksityisyyttäni olla kertomatta, kunnes pikkunen on kehittyneempi ja mahakin alkais näkyä.
tilanne kuitenkin työpaikalla muuttui just eilen, ja minusta tuntuu, että mun on kerrottava tästä jo nyt. Tää vaikuttaa kuitenkin niin moneen asiaan.
Asiasta vain tekee vaikean se, että meillä on jo kaksi muuta työntekijää ilmoittanut raskaudestaan, ja mä olisin nyt kolmas! Pomo on aika natsi, joten en tiedä yhtään miten se asiaan suhtautuu. Mä en haluaisi tuntea huonoa omaatuntoa omasta kultahipustani, mutta varmaan asia, että olen jo kolmas äitiyslomalle lähtijä tänävuonna vähän ressaa... Tsempatkaa mua tai jotain. En tiedä miten asian esittäisin. Mut pakko kai se on tänään sanoa...! Mä en missään nimessä saa pyydellä anteeksi, enhän?? Tässä ole mitään anteeksi pyydettävää! En kyl oo ollut ees vielä vuotta tuolla töissä, mutta pikkunen siunaantui nyt. En haluiskaan potea huonoa omatuntoa sen takia, että meille tulee pikkuinen <3 miiiiiks pitää olla näin tunnollinen työntekijä?! tää on normaali asia naisen elämässä!

Ei, sulla ei tosiaan oo anteeksi pyydettävää joten unoha se tyyli. Eiköhän se oo paras vaan kertoa että tilanne on tämä ja olla asenteella että sulla on oikeus lisääntyä. Eikä mitenkää oo kenestäkään teistä kolmesta kiinni että just sattu samaan saumaan.

Kerrot miten asia on, anteeksipyytelemättä ja kiertelemättä. Huonoa omaatuntoa ei todellakaan tarvitse potea.

Jos on pienintäkään epäilystä siitä, että pomo toimii jotenkin epäreilusti, niin raskaudesta voi kirjoittaa myös sähköpostilla. Tai esimerkiksi niin, että menet kertomaan pomolle suullisesti asian ja laitat vielä perään sähköpostin "Juuri käymäämme keskusteluun viitataten, näillä näkymin olen jäämässä äitiyslomalle ajankohtana xx.xx.xxxx" tai muuta vastaavaa. Jää sitten kirjallinen todiste siitä, että olet ilmoittanut raskaudesta, jos myöhemmin pomon kanssa tulee ongelmia, kohtelee epäreilusti tms.

[QUOTE="vieras";27805260]Kerrot miten asia on, anteeksipyytelemättä ja kiertelemättä. Huonoa omaatuntoa ei todellakaan tarvitse potea.

Jos on pienintäkään epäilystä siitä, että pomo toimii jotenkin epäreilusti, niin raskaudesta voi kirjoittaa myös sähköpostilla. Tai esimerkiksi niin, että menet kertomaan pomolle suullisesti asian ja laitat vielä perään sähköpostin "Juuri käymäämme keskusteluun viitataten, näillä näkymin olen jäämässä äitiyslomalle ajankohtana xx.xx.xxxx" tai muuta vastaavaa. Jää sitten kirjallinen todiste siitä, että olet ilmoittanut raskaudesta, jos myöhemmin pomon kanssa tulee ongelmia, kohtelee epäreilusti tms.[/QUOTE]

Jos epäilee asian huonoa vastaanottoa tai haluaa jotain dokumenttia, niin silloin aluen alkaenkin ilmoitus sähköpostina. Ei tuossa ideassa muuten ole järkeä.

Et pyytele anteeksi ja kerrot vasta sitten kun sulla on sellainen olo. Lakisääteinen velvollisuus on kertoa vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Jos työ on sellaista, että siinä on vaaroja raskaudelle esim. painavaa nosteltavaa ym. niin toki silloin pitää kertoa ja työnantajalla on velvollisuus antaa kevyempiä töitä. Työnantajalla on myös velvollisuus kohdella raskaana olevaa työntekijää samoin kuin ei raskaana olevaa, joten työnantajani ei voi olla mikään natsi. Näistä on ihan lait ja asetukset olemassa jotka suojelevat sinua!!!

Anteeksi pyydeltävää ei asiassa tosiaankaan ole. Mutta jos työpaikalla on todella tiukka tilanne ja perhevapaasi vaikuttaa moneen asiaan, niin kannattaa miettiä, pystyisitkö jo etukäteen ilmoittamaan miten pitkään kaiken kaikkiaan olet kotona, jotta voisivat miettiä sijaisjärjestelyjä pitkällä tähtäimellä.

Nyt tulee tietysti kymmenen ihmistä huutamaan, että "mutku sulla on oikeus olla kertomatta!"

Yhteistyössä