raskaudesta kertominen vuokratyössä

  • Viestiketjun aloittaja vuokratyöläinen
  • Ensimmäinen viesti
vuokratyöläinen
Hei,

Onko kenelläkään kokemusta seuraavasta tilanteesta/hyviä neuvoja?
Olen raskaana ja töissä vuokratyöfirman kautta. Tällä hetkellä määräaikainen sopimus on helmikuun loppuun ja jatkoa on lupailtu, ehkä mahdollisesti siirtymistä suoraan käyttäjäyrityksen työntekijäksi. Oon ollut samassa paikassa niin että määräaikaista on jatkettu jo toista vuotta. Nyt mietin että milloin kertoa raskaudesta? Jos mulle tarjotaan uutta sopimusta helmikuun lopussa, olisin silloin noin vk 12, onko se liian aikaista kertoa? Toisaalta jos tarjotaan pitempää sopimusta niin että jäisin äitiyslomalle sen aikana, pitäisikö silloin kertoa? Haluaisin kuitenkin olla reilu työnantajaa ja käyttäjäyritystä kohtaan.
 
epäilijä
Pakko on tosiaan kertoa vasta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä. Reiluutta ei tässä kannata ajatella yhtään. Pahimmassa tapauksessa sopimustasi ei uusita tai sitten vain lyhyeksi aikaa. Raskauden alku on muutenkin riskialtista aikaa, tuossa vaiheessa en vielä muutenkaan kertoisi töissä.
 
vuokratyöläinen
Alkuperäinen kirjoittaja epäilijä;10765078:
Pakko on tosiaan kertoa vasta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä. Reiluutta ei tässä kannata ajatella yhtään. Pahimmassa tapauksessa sopimustasi ei uusita tai sitten vain lyhyeksi aikaa. Raskauden alku on muutenkin riskialtista aikaa, tuossa vaiheessa en vielä muutenkaan kertoisi töissä.

Joo kyllähän toi tuntuu aika varhaiselta jos kerron jo silloin noin 12 rv, riippuu hieman milloin jatko otetaan puheeksi. Toisaalta pahimmat riskiviikot alkais ehkä silloin olla ohi, mutta kuitenkin epäilyttää. Jos ei sopimus olis katkolla kertoisin varmasti vasta myöhemmin. Enkä tiedä miten pitkään sitä nyt jatkettaisiin, tähän asti ollaan menty aina muutama kuukausi kerrallaan.
Lisäksi mietin sitä, kummalle kerron ensin, työnanantajalle vai esimiehelle käyttäjäyrityksessä? Jotenkin näkisin niin että kertoisin ensin käyttäjäyrityksessä, jossa esimiehen kanssa olen kuitenkin päivittäin tekemisissä.
 
KH
No minä olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa (katkemattomassa) 6 vuotta.
Kun työnantajani sai tietää että olen raskaana. TYösuhteeni olisi lopetettu ja paikalle olisi otettu uusi henkilö- jouduin käyttämään asian ratkaisuun sekä juristia että luottamusmiestä.
Laitontahan se olisi ollut. Enkä olisi ikinä uskonut että tällaista edes yritetään ja vielä terveydenhuolto alalla.
-Mutta nyt uskon. Stressi ja mielipaha ja suunnaton paperisota takana -mutta työpaikka säilyi.
Mutta sen opin että mihinkään ei voi luottaa...
 
Laurie
Kun odotin pari vuotta sitten esikoistani, olin määräaikaisessa työsuhteessa. Työsuhdettani lupailtiin jatkattavan, mutta kun kerroin raskaudesta n. rv 15 töissä, siihen loppui puheet jatkosta. Ajattelin just olla rehellinen ja reilu työnantajaa kohtaan. Ei kannata. Varsinkin kun esikoista odottaa, niin raskaus useimmiten ei näy muuta kuin turvotuksena ensimmäisellä kolmanneksella ja vielä mahd. pitkälle toiselle kolmannekselle. Tässä asiassa kannattaa ajatella ihan kylmästi vain omaa etua. Tsemppiä!
 
Felicia
Minulla tilanne, että tarvitsin työpaikan siirtyessäni jo toiselle kolmannekselle. Olimme muuttaneet miehen kanssa kaupunkiin jossa hän on töissä ja jossa haluamme lapsen/lapset kasvattaa. Hain töitä, vuokrafirma otti yhteyttä ja pääsin haastatteluun ja sain työpaikan. En kertonut raskaudesta haastattelussa enkä ole vieläkään kertonut rv 15.

Kun kyseessä on vuokrafirma niin olen kyllä aika varautunut kertomaan raskaudesta ennenkö on pakko tai jos lääkäri kieltää työskentelyn. Työ on vielä fyysisesti tosi raskasta, on painavia tavaroita ja melua.. Mutta tarvitsen työtä, ei voi mitään. Jos kroppa kestää niin työskentelen niin pitkälle kun pystyy ja kerron vasta jos jokin aiheuttaa kertomisen tarpeen, viimestään 2kk ennen äippälomaa.
 
Felicia
No niin, nyt on rv 24 ja tässä on tilanne että joudun lopettamaan työt. Olisin vielä kyllä jatkanut, mutta työolosuhteet katsotaan liian raskaiksi ja vaarallisiksi työnantajan suunnalta. Eli siis työn tilaaja vuokrafirmassa ei halua jatkaa työn tilaamista raskauden vuoksi ja vuokrafirma taasen lukee työturvallisuuslakia.. Hmm. Taidan soittaa neuvolaan ja kysellä neuvoja. Nimittäin taloudellisesti tulee olemaan kyllä tiukkaa ilman töitä. :/ Joku järkevä ratkaisu tähän pitäisi kyllä saada..
 

Yhteistyössä