Raskaudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huisi hippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huisi hippu

Vieras
Voiko raskausaikana käyttäytyä tietoisesti niin että tulee raskausmyrkytys ja paljon liikakiloja? Vai voiko niihin itse vaikuttaa paljonkin? Voiko oikeesti "elää" niin typerästi että vaarantaa lapsensa terveyden? Tarkoitan jotain sopimatonta ruokavaliota en huumeiden käyttöä tai vastaavaa. Tuli mieleen tossa valkuaista pissasta jutusta.

no tokas raskaudessa en voinut olla ahmimatta epäterveellisiä herkkuja ja lihoin ku sika. raskausmyrkytysta tai raskausdiabetestä ei ole ollut eikä tullut. kaveri taas aina syönyt terveellisesti ja samoin teki raskaus aikana, mut klas vain, raskausdiabetes iski silti.

Ei kai raskausmyskytystä saa itse aiheutettua...? Liikakiloja sen sijaan voi itse aiheuttaa :D Liikapaino raskausaikana voi saada lapsen sokerit sekaisin syntymän jälkeen. Ja omansa raskausaikana.

Juu kyllä myrkytys on sellainen johon ei itse ihan kauheasti voi vaikuttaa, mutta tottakai ylettömiin liikakiloihin pystyy puuttumaan. Ei masukki mitään karkkia ja suklaata päivittäin vaadi, saati sitten sipsejä ja roskaruokaa. Eiköhän se ole äiti joka ne valinnat tekee ;) Lisää tuohon yhtälöön sen ettei liiku niin kyllä nousee paino helposti sen 30kg.

Ekan raskauden alkaessa olin just laihduttanut 12kg ja paino nousi raskauden aikana kohisten. Sain painoa yhteensä 22kg. Tässä nykyisessä raskaudessa painoni oli pysynyt saman jo jonkin aikaa ja nyt tullut rv24 mennessä 4kg. Eli ei se painonnousu välttämättä aina tarkoita ylensyömistä. Mulla sii se paino nousi vaikka ihan normaalisti söin ja liikuin.

Liikakilojahan kyllä saa kerättyä.Mutta vaikuttaako ne suoranaisesti siihen sikiöön,enemmänkin varmaan se et killittääkö odottaja 10litraa limua päivässä vai syökö hän 2tuorekurkkua.Kyllähän siellä kohdussa ei ole hyvä olla vauvalla jos äiti on koko ajan jossain sokerihumalassa.
Rmyrkytystilaa saa kyllä pahennettua omilla tekemisillään..turvotusta,verenpainetta..

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Juu kyllä myrkytys on sellainen johon ei itse ihan kauheasti voi vaikuttaa, mutta tottakai ylettömiin liikakiloihin pystyy puuttumaan. Ei masukki mitään karkkia ja suklaata päivittäin vaadi, saati sitten sipsejä ja roskaruokaa. Eiköhän se ole äiti joka ne valinnat tekee ;) Lisää tuohon yhtälöön sen ettei liiku niin kyllä nousee paino helposti sen 30kg.

Puhut asiaa. Ekassa raskaudessa tuli lähes tuo 30kg, mutta onneksi melkein kaikki lähtikin. Tässä raskaudessa en varmasti saa läheskään tuota kilomäärää, mutta elintavatkin ovat erilaiset. En kyllä mitenkään koe "tahallaan vahingoittaneeni vauvaa"?! Aika järkyttävää ap:lta vihjata, että joku voisi niin tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:

Puhut asiaa. Ekassa raskaudessa tuli lähes tuo 30kg, mutta onneksi melkein kaikki lähtikin. Tässä raskaudessa en varmasti saa läheskään tuota kilomäärää, mutta elintavatkin ovat erilaiset. En kyllä mitenkään koe "tahallaan vahingoittaneeni vauvaa"?! Aika järkyttävää ap:lta vihjata, että joku voisi niin tehdä...

salaatin puputtajat on pahimpia toisten opastajia. itse tekevät kaiken "oikein" ja ovat NIIN terveellisä että katsovat asiakseen syyllistää vappamielisempiä lanssa sisariaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Sulka ja Sinetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:

salaatin puputtajat on pahimpia toisten opastajia. itse tekevät kaiken "oikein" ja ovat NIIN terveellisä että katsovat asiakseen syyllistää vappamielisempiä lanssa sisariaan :saint:

No tuskin kukaan on väittänyt tekevänsä kaikkea "oikein", enkä mä ainakaan ketään ole syyllistänyt. Onhan se vaan fakta ettei ole kenellekään terveellistä, ei odottajalle eikä vauvalle, elää pelkällä rasvalla, suolalla ja sokerilla. Jotkut odottajat vaan tuntuu ajattelevan että nyt on hyvä syy possuilla ihan urakalla ja sitten ihmettelevät kun on paha olla kun kiloja tulee monia kymmeniä eikä pysty liikkumaan kun joka paikkaan sattuu. Ja tottakai siitä voi olla vauvallekin haittaa jos sokerit heittelee sen takia.

Ite paksuunnuin 19kg esikkoa odottaessa, osa oli lopussa turvotusta, mutta suurin osa ihan kiloja joista tiedän osan kertyneen muuten vaan, osan syömisten johdosta ja kaikkeen vaikutti se että supistusten ja liitoskipujen takia en pystynyt liikkumaan normaalisti. Että en ole mikään oikein tehnyt salaatinpuputtaja ainakaan minä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
voi joku kyllä olla niin itsekäs että vaarantaa lapsensa terveyden vaikkapa polttamalla tupakkaa paljon. ei ollu aikomus loukata, ihmetellä vain.

Ei se tupakan polttaminen ole sama kuin syöminen. Ja itsekin avauksessa sanoit, ettet tarkoita nyt huumeiden käyttöä tms. Musta tuntuu, että tässäkin asiassa (raskauskiloissa) syynä on tietämättömyys ja/tai todella paha olo. Niin fyysinen kuin henkinenkin. Eihän nyt kukaan voi tietoisesti itselleen raskausmyrkytystä haluta! Ja loukkaavaa heitä kohtaan, joilla raskausdb on tai muuten kilojen kanssa ongelmia, vihjailla tuollaista. Ihan kuin heillä ei muutenkin jo olisi tarpeeksi vaikeaa! Muistan ekassa raskaudessa, kun olin todella iso, jotkut syyttävään sävyyn kommentoivat "kuinka sä voit olla noin iso" jne. Ihan kuin olisin jotenkin TAHALLANI lihottanut. Ja yleensä sellaiset henkilöt, joilla ei vielä omia lapsia. Ei ollut ollenkaan kivaa, ei.

Yhteistyössä