Raskaus+ahdistus=millainen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tärkeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tärkeä

Vieras
Pistän tälläisestä aiheesta pienen kyselyn.Eli,te jotka olleet raskauden aikana ahdistuneita tai masentuneita,oletteko huomanneet että vauvanne olisivat olleet itkuisempia?Mietinkin,mitähän halla olen lapselleni aiheutanut?:(Tuleekohan hänestä levoton,sairaas aikuinen?:,(

Olin tosi stressaantunut kuopusta odottaessa, koska minulla oli pieni ja vilkas esikoinen ja muutenkin meillä oli kaikkea mahdollista parisuhteessakin. En tiedä oliko tuolla mitään vaikutusta, mutta kuopus oli vauvana tosi itkuinen. Huusi kaksi ensimmäistä kuukautta (koliikki) ja sitten vuoden ikään asti oli tosi takertuva ja itkuinen.

NO mä en ollut masentunut, mutta elämässä sattui raskausaikana paljon surua ja stressiä äiheuttavia asioita ja itkin ja surin PALJON. Mietin itekin raskausaikana tuota, että mitenkähän vaikuttaa vauvaan, mutta tyytyväinen, terve vauva syntyi. Nyt jo kohta 2vee reipas, hyvin kehittynyt neiti ;)

Esikoista odottaessa stressasin paljon raskauteen liittyvistä asioista ja vauvan terveydestä, vauva oli todella itkuinen ja vaativa ensimmäiset 6kk ja on edelleen lapsistani haastteelisin (ikää nyt 9v)

Mutta todella vaikeaa sanoa, mikä asia mistäkin sit johtuu...

Mulla oli erittäin rankka stressi ja ahditus raskausajan, ihan koko ajan. Mulla on tosi pahoja ongelmia töissä ja toinen lapsi vaikeasti pitkäaikaissairas. Tuo vauveli on nyt vasta 4kk, mutta aivan mielettömän iloinen vauva. Yleensä kaikki sitä ihmetteleekin, kun hymyilee koko ajan. Jos jokin on huonosti, niin tosi ärhäkästi alkaa karjua, mutta kun yleensä kaikki on hyvin ja on iloinen. Kovasti tahtoo läheisyyttä ja syliä, mutta tyyntyy sylissä ja on iloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettu:
Mulla oli erittäin rankka stressi ja ahditus raskausajan, ihan koko ajan. Mulla on tosi pahoja ongelmia töissä ja toinen lapsi vaikeasti pitkäaikaissairas. Tuo vauveli on nyt vasta 4kk, mutta aivan mielettömän iloinen vauva. Yleensä kaikki sitä ihmetteleekin, kun hymyilee koko ajan. Jos jokin on huonosti, niin tosi ärhäkästi alkaa karjua, mutta kun yleensä kaikki on hyvin ja on iloinen. Kovasti tahtoo läheisyyttä ja syliä, mutta tyyntyy sylissä ja on iloinen.

Ja lisään vielä sen, että kyseessä oli yllätysraskaus sellaisessa tilanteessa jossa mä en jaksanut edes sitä raskaudetonta elämää.

Minulla ahdistusta raskauden aikan monista syistä, mutta avioliitton alamäki alkoi jo silloin. vauva rauhallinen ja terve,mutta erittäin takertunut tisuun :) siis vierotus todella vaikeaa!!!
Nyt aikas omapäinen heppu..osaa olla kilttikin,mut ehkä toi hankaluus tullut tän meidän vaikean avioliiton seurauksena...olisi ollut järkevää kentie erota jo silloin raskausaikana!!!

Eli yritän sano että ihan terve vauva syntyi..enenmmän vaikutusta tulevaan aikuisuuteen on perhe-elämän tasapainoisuudella/tasapinottomuudella ja vanhempien suhteella.

no jos tuo ahdistus johtuu elämäntilanteesta niin tuskin aiheuttaa mitään(enkä nyt ajattele raskausaikaa vaan sen jälkeistä aikaa),mutta jos kyse on ahdistuneisuushäiriöstä,miettisin ennemin mitä elämä sellaisen epävakaan vanhemman kanssa aiheuttaa.

Oon ollu masentunut ja ahdistunut monessakin raskaudessani. Jotkut niistä lapsista oli tosi helppoja ja kilttejä, toiset taas ei. Sitten olen ollut myös joidenkin raskauksieni aikana tosi iloinen ja elämänmyönteinen. Ja lapsista on tullut sekä vaikeita että helppoja. Mitä tästä opimme??.....

Alkuperäinen kirjoittaja muuli:
Oon ollu masentunut ja ahdistunut monessakin raskaudessani. Jotkut niistä lapsista oli tosi helppoja ja kilttejä, toiset taas ei. Sitten olen ollut myös joidenkin raskauksieni aikana tosi iloinen ja elämänmyönteinen. Ja lapsista on tullut sekä vaikeita että helppoja. Mitä tästä opimme??.....

Minkä ikäiset lapsukaiset sulla?

Alkuperäinen kirjoittaja up:
Oletko ollut masentunut/ahdistunut kauan?

Jos multa kysyit, niin kahden raskauden aikan lähes koko ajan. Toisesta lapsesesta tuli tosi helppo, mallivauva, toisesta sitten taas ei. Muuten en sen ihmeemmin masentunut ole ollut, vain pieniä aikoja, niinkuin kai jokainen. Mutta mun käsityksen mukaan se siis ei vaikuta lapseen. Kunhan vaan sen pystyy jotakuinkin hyvin hoitamaan synnyttyään. Ja itsestään pidettyä jotekin hyvää huolta raskausaikana. Ei siis kannata ottaa suurempia paineita masennuksestakaan. Olipa hyvin sanottu......

olin todella stressaantunut koko raskauden ajan (ei lääkitystä) ja masennuskin alkoi loppuraskaudesta. tuloksena koliikkivauva ja isompana keskittymishäiriöitä yms. toinen lapsi täysin terve, raskaus eteni normaalisti eikä ollut masennusta tai stressiä.

Jos multa kysyit, niin kahden raskauden aikan lähes koko ajan. Toisesta lapsesesta tuli tosi helppo, mallivauva, toisesta sitten taas ei. Muuten en sen ihmeemmin masentunut ole ollut, vain pieniä aikoja, niinkuin kai jokainen. Mutta mun käsityksen mukaan se siis ei vaikuta lapseen. Kunhan vaan sen pystyy jotakuinkin hyvin hoitamaan synnyttyään. Ja itsestään pidettyä jotekin hyvää huolta raskausaikana. Ei siis kannata ottaa suurempia paineita masennuksestakaan. Olipa hyvin sanottu......
entä jos 1kk ollut katastrofi toisensa perään, olen ihan lopussa ja masentunut ja äärettömän stressaantunut, onko tällä vaikutusta vauvaan?kiitos

entä jos 1kk ollut katastrofi toisensa perään, olen ihan lopussa ja masentunut ja äärettömän stressaantunut, onko tällä vaikutusta vauvaan?kiitos

Voin taata, ei ole. Hyvä jos saisit asiat ja elämäsi kuntoon, mutta vauvallasi ei ole hätää, usko vaan!!!

Voin taata, ei ole. Hyvä jos saisit asiat ja elämäsi kuntoon, mutta vauvallasi ei ole hätää, usko vaan!!!
kiitos :)

Yhteistyössä