Raskaus alussa ja lihonut jo yli 2 kiloa..... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/ :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:/ :/

Vieras
Raskausviikkoja vasta 11!
Syön tosi terveellisesti enkä herkuttele kuin ihan satunnaisesti.Ei limpparia,ei jäätelöä...

ja silti on tullut 2,5 kg lisää jo painoa!! vatsasta huomaa heti että olen raskaana!

Liikunkin aika hyvin,kävelyä ja pihahommia.

Sokerit oli päin prinkkalaa eli johtuskohan nyt sitten siitä...Sain mittarin kotiin ja alan entistä enemmän tarkkailla ruokavaliota..Ahdistaa että jos tämä ei tehoakaan :(

Samaa vauhtia jos paino nousee,olen lirissä tuon RD:n kanssa! :(

Nyt on jo kömpelö olo...Ja miten tuo vatsa muka vielä edes näkyisi,vauvahan on vasta parin sentin mittainen!!!!!!!!!

Valitin omalle lääkärilleni (erikoistunut synnytyksiin ja raskauden seurantaan) että painoni on noussut kolme kiloa vaikka olin vasta rv 11. Hän totesi että "anna nousta vaan, älä suotta mieti".

Minulla ei ole verensokereiden kanssa mitään ongelmia mutta mittaan ne silti kerran viikossa, ensin paastoarvo, sitten tunti ja kaksi tuntia aamupalan jälkeen, samaten lounaan ja illallisen jälkeen. Näin ihan vaan siksi että minulla on ikää enemmän kuin se 26 vuotta joka katsotaan nykyään monissa paikoissa sokerirasitus-testien ikärajaksi.

painoa oli ennen raskautta 60 kiloa,neuvolatäti luonnehti minua ´hoikaksi´.Normaalipainoinen siis olin,kun pituus 166 cm.
Ei tosin tuosta 2,5 kilosta vielä mitään sen kummempaa sanonut,mutta itseä huolestuttaa..kaikki tuntuu kertyvän tuohon vatsalle.
Edellisessä raskaudessa lihoin sen kymmenen kiloa,sokerit nousivat ja lapseni syntyi 4 kiloisena.Onneksi terveenä.

Ja paastoarvo oli kohdallaan,muut arvot koholla ja ihan reilusti.....

pahoinvointia on senkin vuoksi tulee syötyä vähän enemmän...Mutta esim.limppareita ei ole käytössä ollenkaan.

Hah, mul oli viikol 10 tullu jo 4kg, vaikka en myöskään syöny erilailla kun ennen raskautta.. reisiin tuli oikeen selkeetä selluliittia, mahtavaa! Mul ei sokereissa mitään häikkää. Luulen, et mulla on vaan taipumus kerätä nestettä raskaana heti alusta saakka. Siks selluliittiki tuli sillai näkyviin, nyt vauvan synnyttyä ei enää näy ku puristaessa ihoa niin ku ennenkin :D

Ottamatta kantaa noihin sokereihin ja muihin, muistan kuinka itselläni paino nousi kolmisen kiloa rv 6:n tienoille kun kävin alkuraskauden ultrassa. Ja sitä päivitteli sitten neuvolan terkkakin kun BMI oli tuolloin 25 tasan. Että ihan kamalaa.
Loppuaikana ei sitten tullutkaan kiloja kuin yhteensä 8 ja ns. ne jäivät sairaalaan.

[QUOTE="aapee";26655995]painoa oli ennen raskautta 60 kiloa,neuvolatäti luonnehti minua ´hoikaksi´.Normaalipainoinen siis olin,kun pituus 166 cm.
Ei tosin tuosta 2,5 kilosta vielä mitään sen kummempaa sanonut,mutta itseä huolestuttaa..kaikki tuntuu kertyvän tuohon vatsalle.
Edellisessä raskaudessa lihoin sen kymmenen kiloa,sokerit nousivat ja lapseni syntyi 4 kiloisena.Onneksi terveenä.[/QUOTE]

No just so...

Mulla on kaks nelikilosta lasta, molemmissa raskauksissa nous paino tiukasta dietistä huolimatta 30kg. KOLMEKYMMENTÄ kiloa. Vertaa siihen.

Toisen lapsen ollessa vajaa 2v huomattiin, et kilpirauhanenhan se syypää oli jo tuolloin, oireili vaan lopullista laukeemistaan.

10kg on ihan normaali painonnousu, luulis toista odottavan jo tietävän. :confused:

Ottamatta kantaa noihin sokereihin ja muihin, muistan kuinka itselläni paino nousi kolmisen kiloa rv 6:n tienoille kun kävin alkuraskauden ultrassa. Ja sitä päivitteli sitten neuvolan terkkakin kun BMI oli tuolloin 25 tasan. Että ihan kamalaa.
Loppuaikana ei sitten tullutkaan kiloja kuin yhteensä 8 ja ns. ne jäivät sairaalaan.

Nyt on itsekin pakko alkaa tsemppaamaan ja alkaa lenkkeillä ihan kunnolla. Joudun syömään 3-4 tunnin välein ettei maksa ala tuottamaan hätäpäissään sokeria. Tämä ohje siis neuvolasta.

No just so...

Mulla on kaks nelikilosta lasta, molemmissa raskauksissa nous paino tiukasta dietistä huolimatta 30kg. KOLMEKYMMENTÄ kiloa. Vertaa siihen.

Toisen lapsen ollessa vajaa 2v huomattiin, et kilpirauhanenhan se syypää oli jo tuolloin, oireili vaan lopullista laukeemistaan.

10kg on ihan normaali painonnousu, luulis toista odottavan jo tietävän. :confused:

Kun on raskausajan diabetes,minusta 10 kiloa on liikaa. Nimenomaanhan hoitona olisi ruokavalio ja laihdutus.

Niin ja kolmas on tulossa mulla :) Mutta ekaa kertaa RD todettu näin alussa raskautta.

No hei, lohduttaudu sillä että minä en ole edes saanu entisiä raskauskiloja pois kun vauva kertoi tulostaan. Tervetullut vauva onkin, ja nyt oon viikolla 11. Tällä viikolla kiloja on jo sen verran kuin viime raskaudessa oli viikolla 20. Ja viime raskaudessa kiloja tuli maltillisesti se 12. Sokerit mulla oli ok koko ajan, mutta iso "sokerivauva" sieltä syntyi, yli 4,5 kiloa. Aina ei voi itse vaikuttaa..

Kiitos vastauksista :)

Enää en olekaan huolissani,kun tein ensimmäisen sokerimittauksen kotona. Arvo ruuan jälkeen (1 h päästä) saisi olla n.7,8 (muistaakseni),mulla oli vaan 5,8 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Todella hyvä arvo siis :) kyllä tämä tästä, parin viikon päästä on ultra ja toivottavasti kaikki hyvin.Yli nelikiloista en varmaan pysty synnyttämään.

[QUOTE="aapee";26656064]Kun on raskausajan diabetes,minusta 10 kiloa on liikaa. Nimenomaanhan hoitona olisi ruokavalio ja laihdutus.

Niin ja kolmas on tulossa mulla :) Mutta ekaa kertaa RD todettu näin alussa raskautta.[/QUOTE]

Mun käsittääkseni 12 kiloa on normaali painon nousu normaalikokoiselle naiselle raskauden aikana ja laihduttamista ei todellakaan suositella, rd huolimatta, koskaan raskauden aikana.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mulla on vakio, että nousee 2kg paino ihan ensimmäisinä kuukausina. Viimekin raskaudessa oli 2kg jo tullut kun tein positiivisen testin. Silti synnyttämään lähtiessä oli tullut painoa vain 10kg. Ja tuo on todistettu kolmeen otteeseen, mun oma kotikonsti raskauden varmistamiseen :D

[QUOTE="vieras";26657029]Mun käsittääkseni 12 kiloa on normaali painon nousu normaalikokoiselle naiselle raskauden aikana ja laihduttamista ei todellakaan suositella, rd huolimatta, koskaan raskauden aikana.[/QUOTE]
8-12 kg oli kuulemma ihanteellinen painonnousu raskauden aikana mulle, jonka painoindeksi oli raskauden alussa korkeampi kuin ap:lla, ja jolla oli raskausdiabetes. Painoni nousi jotain 8 kiloa, ja joka paikassa (neuvola, äitiyspoli) kehuivat että painonnousu on tosi upeasti pysynyt aisoissa.

Laihdutus raskausaikana?! Mitä viddua? :D Järjen köyhyyttä. Liikunta ja terveellinen GDM-ruokavalio on oikein hyvä juttu, jos paino nousee silti niin antaa nousta.

Niin ja nää mun kaksi sokerivauvaani on olleet 2.8 kg & 50 cm sekä 2.9 kg & 53,5 cm. Lasketun ajan yli meni kumpikin, toinen 5 ja toinen 10 päivää.

Ei raskausdiabetes siis automaattisesti isoa vauvaa tarkoita. Ei, vaikka mahakin olisi iso kuten allekirjoittaneella on ollut, ja vaikka painoa tulisi 8 kg tai 12 kg kuten allekirjoittaneella tuli ko. raskauksissa.

[QUOTE="aapee";26656064]Kun on raskausajan diabetes,minusta 10 kiloa on liikaa. Nimenomaanhan hoitona olisi ruokavalio ja laihdutus.

Niin ja kolmas on tulossa mulla :) Mutta ekaa kertaa RD todettu näin alussa raskautta.[/QUOTE]

Raskausdiabeteksen hoitona ei koskaan ole laihdutus, vaan painonhallinta. Siinä on vissi ero. 10kg on normaali, jopa ihan maltillinen painon nousu raskauden aikana silloinkin kun on raskausdiabetes. n. 10kg voi olla jo pelkästää fysiologista, raskaudesta (sis. mm. sikiön lisäksi kohdun koon kasvaminen, verivolyymin lisääntyminen, lapsiveden, istukan jne) johtuvaa painon nousua. Normaali raskausdiabeteksen ruokavalio riittää ja sama liikunta kuin mitä ennen raskauttakin harrastit.

Yhteistyössä