Raskaus alussa ja possuflunssarokotteesta.

Juon Kahvini Miten Sattuu

Aktiivinen jäsen
04.07.2004
1 294
0
36
Oulu
Oon siis tässä ihan raskauden alkumetreillä (5vko) ja en oo ottanut aiemmin tota rokotetta kun meitä on alettu melko vasta täällä rokottamaan. Voiko nyt odotella ihan rauhassa sitä eka neuvola kertaa vai pitäiskö olla aiemmin yhteydessä tosta rokotusasiasta sinne?

Ite en lähtis ko rokotetta ottamaan ennenku on eka kolmannes ohitte..
Sinuna odottaisin sinne ekaan neuvolaan ja juttelisin asiasta siellä, kukaan kun ei tiedä onko sitä toista aaltoa edes tulossa ja niistä vaikutuksista sikiöön ei ole tietoa..Ite olin pauttiarallaa rv5-12 kun viimeks sitä raskaana oleville alettiin antaa enkä sillon käynyt hakemassa, en ole hakenut myöskään sen jälkeen, ihan vaan sen takia kun ei tiedä niistä vaikutuksista.
Mutta jokaisen oma päätös, neuvolassa kuitenkin varmaan kannattais ensin asiasta puhua.
Onnea odotukseen! :flower: :heart:

Minäkin vasta viikon tiennyt raskaudestani, enkä ole vielä käynyt neuvolassa. En ottanut rokotetta edes isoille lapsilleni, koululaisille, vaikka melkein kaikki koulussa ottivat. Niin paljon riskejä ja sivuvaikutuksia, että jotenkin arveluttaa vallankin alkuraskaudessa, en tiedä jos neuvolan täti saa ylipuhuttua mutta katsellaan. rv 5.

Kannattaa ottaa rokotus. Toinen influenssa aalto on täällä loppukeväästä tai ensi syksynä. Vakavuudesta ei vielä tiedä mutta näillä näkymin virus ei ole ehtinyt muuntua ja rokote puree myös toiseen aaltoon.

Itse voit miettiä tuota ottaako rokote kun 12 viikkoa on täynnä. Rokotetta suositellaan kaikissa raskauden vaiheissa Suomessa. Mutta päätös on luonnollisesti odottajan itse tehtävä. Itse otin rokotteen rv19.

Kannattaa ottaa se rokote, ettet saa tautia keväällä. Rajuna tautina se voi aiheuttaa jopa keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen. Ja kannattaa ottaa se nyt mahdollisimman pian kun sinulla ja sikiöllä ei ole verenkierrollista yhteyttä vaan sikiösi elää vielä muutaman viikon ruskuaispussin varassa. Näin tein myös itse ja nyt rvkoja 15+.

Tosiaan kannattaa neuvolassa tuosta jutella ja jokainen tietysti tekee omat päätöksensä.

Itse olen nettiä kolunnut tuon asian tiimoilta ja monella palstalla on kerrottu juttuja että piikin jälkeen on tullut keskenmeno. Sellaista riskiä en kyllä uskalla ottaa ja sitten vielä kaikki muut vaikutukset mitä ei edes tiedetä vielä.

Meidän perheessä mies sairasti tuon taudin, eikä eronnut tavallisesta influenssasta joten toivon itselleni vaan sitten niin hyvää tuuria etten tuota tautia saa tai että tulee vaan lievänä. Eikä tuosta toisesta aallostakaan ole vielä mitään varmuutta että tuleeko, tehoaako siihen rokotus vai mitä tapahtuu.

Mä olen rv 12 enkä ole piikkiä vielä ottanut.Lapset on rokotettu,mies ei.
Mä ajattelin nyt rauhassa katsoa miten tilanne etenee ja sitten tehdä päätöksen.Neuvolassa suositus oli että loppuraskaudesta,koska silloin tauti olisi pahin odottajalle jonka keuhkoissa vähän tilavuuttaa ison kohdun takia ja tauti lyö juuri keuhkoihin herkimmin.

Itse aluksi ajattelin just että en ainakaan ennen 12 viikon täyttymistä,kun alkio niin herkässä kehitysvaiheessa.

Mutta nää on näitä jokaisen itse mietittäviä asioita ja punnittava tarkaan,varsinkin jos jo kuuluu muutenkin kuin raskauden takia "riskiryhmään".

Ei varmasti ole vain yhtä ainutta oikeaa tapaa toimia tässä asiassa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Tosiaan kannattaa neuvolassa tuosta jutella ja jokainen tietysti tekee omat päätöksensä.

Itse olen nettiä kolunnut tuon asian tiimoilta ja monella palstalla on kerrottu juttuja että piikin jälkeen on tullut keskenmeno. Sellaista riskiä en kyllä uskalla ottaa ja sitten vielä kaikki muut vaikutukset mitä ei edes tiedetä vielä.

Meidän perheessä mies sairasti tuon taudin, eikä eronnut tavallisesta influenssasta joten toivon itselleni vaan sitten niin hyvää tuuria etten tuota tautia saa tai että tulee vaan lievänä. Eikä tuosta toisesta aallostakaan ole vielä mitään varmuutta että tuleeko, tehoaako siihen rokotus vai mitä tapahtuu.

Keskenmenot on valitettavan yleisiä ja koska niiden syy jää usein hämärän peittoon niin voihan tuota rokotettakin syyttää sitten asiasta. Täytyy kuitenkin muistaa että missään päin maailmaa ei ole todettu keskenmenotilastoissa mitään nousua saati huippua. Odottajia on rokotettu niin paljon että jo tilastollisestikin muutosta pitäisi näkyä jos rokote aiheuttaisi keskenmenoja. Siitäkin huolimatta että kaikki keskenmenot eivät tule lääkärien tietoon ja kaikki lääkärit eivät niistä ilmoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Keskenmenot on valitettavan yleisiä ja koska niiden syy jää usein hämärän peittoon niin voihan tuota rokotettakin syyttää sitten asiasta.

Näin se on, mutta jos on pienikin mahdollisuus että osa keskenmenoista johtuu rokotuksesta, ja tässähän kuitenkin sellainen on, jätän mielummin rokotuksen ottamatta.

Kannattaa myös miettiä mitä mieltä itse on yleisesti ottaen koko röhkönuhasta. Minä olen säästynyt koko taudilta enkä pidä sitä tavllista influenssaa kovempana, vaikka muut perheestä sen sairastivat. Sitten pystyy itse miettimään kannattaako ottaa rokotusta vai ei alkuraskauden aikana. :)

Otin rokotteen viikoilla 5+ ja kaikki mennyt hyvin. Varmistin vielä ennen piikitettäväksi menoa Teratologsesta rokotteen koostumuksen ym. tiedot ja uskalsin sen pohjalta ottaa sen luottavaisin mielin. Kaikenmaailman huhupuheisiin ei kannata uskoa, vaan tehdä päätös tutkitun tiedon pohjalta. Tällä tarkoitan esim. rokotteen aineosien tiedossa oloa.

Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta tässä oma kantani ja kokemukseni :)

Sipsunen rv 12+4

Mulla oli possunuha syksyllä!
Kauhee kuume monta päivää ja vähän oli vaikeuksia hengittää.
Sillon olo oli ihan hirvee, mutta se meni ohi jossain 4-5 päivässä.

Eli ei se niin hurja ollut kun puhutiin, en siis aijo ottaa piikkiä nytkään.
Rv 5+

Yhteistyössä